AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.083

"Knäpper" i dörrsidorna på E60

Sida 1 av 2
PE
46
PEOL
530i 2004
Är det någon som varit med om att det knäpper eller knarrar i dörrsidorna? På min 530 från 2004 kommer det konstiga ljud från dörrsidorna eller rutorna, jag vet inte vilket. Det hörs bara när jag kör. Dessutom skallrar glaset till instrumenten. Är bilen dåligt ihopskruvad eller vad är det fråga om?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är bara att reklamera..
Sz
11
Szpet
530D -04
Här finns all info.

Länk

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag antar att detta är något BMW-internt för att sprida kunskap? eller?
Tom i norr:

Med tanke på texten längs ner så ja:

Copyright © 2005 BMW of North America, LLC
Gemini__
Imponerande "Szpet", klockren länk ju =) Bara att åka in till BMW, så ordnar det sig förhoppningsvis.

//Thomas
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har samma problem... ska ordnas vid nästa service...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
HK
26
HK
530i -04
Har haft samma problem med knarrande lister. Löste detta genom justering av dörrarna.

Hade provat med Talk, vaselin, carboflow, PTFT spray men inget hjälpte. Läste på bimmerfest.com att visa som byt till de nyare listerna inte blev av med knarret.

Ni som byter till de nyare listern kan väl skriva ett inlägg om knarret försvinner.

Skaller från displayen har jag också haft. Detta problem finns det en TSB på.

PE
46
PEOL
530i 2004
Tack för tipsen.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Nu sen ca fem dagar så har det börjat att knaka i mina dörrar på passagerarsidan. Det är väl att dom är en bärande del av karossen och att dörrarna måste justeras...
HK
26
HK
530i -04
Kan du höra om det knäpper i de nedre delarna i dörren dvs mot dörrstolpen.

Min bil skall in i morgon igen för dessa knäppningar.
Justeringen för passagerardörren blev ej 100%.
Höger sida hade samma symtom. Nu efter justering är har det varit helt tyst. Nästan oförskämt tyst även vid gröve gupp och ojämnheter i vägen.
De skall också få lätta på dörrsidan för att minska eventuella spänningar som kan ha uppstått.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det verkar som att det knakar i centrum av främre dörr. Det har inte knakat innan så detta är nåt nytt. En kompis bad mig prova att smörja listerna med silikon och det hjälpte inte. Jag får ta in den efter semestern och hoppas på att "proffs" tar tag i den. Jag hade ett vinande ljud i ratten ibland som försvann samt en uppstickande skraplist och det blev märken samt inte snyggt under ratten och på ratten efter reparation.
HK
26
HK
530i -04
Silikon rekomenderas inte till de gummilisterna som är monterade. Silikon förvärrar bara knakningarna.
Om det knakar från mitten av dörren.
Prova att öppna rutan lite och hör om knakningarna förvinner.
Om de gör det kan eventuellt en justering av förnsterramen behövas. Men det låter som om du har spänningar i dörrsidan. Brukar räcka med att lätta lite på dörrsidan så försvinner knaket.

PE
46
PEOL
530i 2004
Jag har nu testat att köra ner rutorna några millimeter, och då upphör i princip allt knakande och knirrande. Då kan det inte vara listerna, det måste väl vara dörrarna som skall justeras?
HK
26
HK
530i -04
Svårt att avgöra men jag skulle satsa på en justering av dörren.
Bildörren skall ha ett visst spelrum för att kunna röra på sig. Om det blir för trångt eller skevt mellan karros och dörr så blir det knak urlisterna. Rengör också listerna med Carboflow. Använd ej silikon genom att listerna innehåller höghalt av naturgummi.

Kan också vara rutramen som håller rutan på plats i dörren.
Försök lyssna var ifrån ljudet kommer ifrån.
Typ: Nedre del av dörren, mitt i dörren, övredelen o.s.v
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
När jag tar ner rutan halvvägs så tycker jag att det slutar knaka...
Det verkar var liknade knirr och knak på alla moderna bilar:
Min e46 -02 touring hade liknande fenomen, avhjälptes med vaselin.
Min nuvarande Audi A3 Sportback -05 har liknande fenomen, hjälps inte av vaselin på och runt lister. Däremot om man trycker lite på panelen så blir det tyst. Fönstertricket brukar funka på de flesta missljudande dörrar, men det är ju inte så kul i längden att åka runt med luftspalt på fönstret:) Skall också in med bilen och få fixat...

Mvh,
/Wille
Så du menar att vissa återförsäljare säljer bättre "scope" av samma bil eller? disksionen gäller alltså nya e60

Mvh,
/Wille
Det försvann ett inlägg mellan mina inlägg (så inte någon tror att jag pratar med mig själv:)).
Det var inte ett enbart seriöst inlägg...

Mvh,
/Wille
HK
26
HK
530i -04
Nu har jag varit och hämtat bilen från verkstad. Nu är den tyst på passagerar sidan också :-) förra justeringen blev ej bra men nu verkar det vara perfekt.

Vad gjordes på bilen:
Justering av dörr samt inlägg av filt vid låspinnen.

Denna åtgärd är gjord på båda sidorna med lyckat resultat.
Har ingen aning om varför E60 modellerna dras med detta symptom. För mig så funkar det utan att byta listerna. Tror inte att det är de som är problemet.
PE
46
PEOL
530i 2004
Nu har jag fått tyst i dörrarna. Tvättning av listerna gjorde susen. Knirrandet är helt borta. Kostade 500 kr på BMW i Malmö.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.