|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Akta er noga för biltemas sk olja (restprodukt från andra oljebolag) | |
|
ETrettio: Säkert en "erfaren" bilmek som har berättat det för dig? Brukar vara låta så. Biltemas olja tillverkas av Statoil. Om det hade varit en restolja så hade den ju knappast klarat av dom kraven som deklareras på flaskorna. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Here we go again... Gå på kvalitetsklassningarna när ni köper olja. De ljuger inte! |
|
|
Denna tråd blev till sist vad jag inte ville ha, pajkasstning mellan olika oljors kvalite och om hur bra eller inte biltema är. Till sakfrågan: Är det ingen annan som använder eller provat Omegas motorolja? |
|
|
Jag försöker skippa pajkastning. Kvalitetsklassningen finns där av en anledning. Den modernaste kvalitetsklassningen uppfyller alla krav som de gamla oljorna uppfyllde för 10 år sen t ex. Till sakfrågan: Nej jag har ej provat Omega. Är naturligtvis inte främmande för det heller. Allt beror på vad dom har för kvalitetsklassning. mvh |
|
| Jag tror ändå att det kan skillja mellan 2 oljor med samma klassning. Vad jag tror kan skillja sig är om oljan håller samma klass vid tex extrem påfrestning eller långa bytesintervaller. | |
|
Viskositeten kanske skiljer oxå. Tex en olja med kallvisk 5 ligger i själva verket på motsvarande 6 och en annan olja man byter till med "samma" viskositet ligger på motsvarande 3. Det gör kanske såpass skillnad så man upplever annorlunda gång. Bara en tanke jag fick.... |
|
|
Ja, jag har skrivit det många gånger førr på detta forum, och gør det igen då.... Det finns plats før skillnader mellan olika oljor som har samma klassning. Detta før att det ær en hel del saker som denna klassning innehåller. Och en olja kan ha vissa egenskaper som ær så bra att de faktiskt klarar en høgre klassning, men oljan klarar inte denna høgre klassning på alla delpunkter, varfør det blir den klassning den alltså har. Klassningen ær i førsta hand ett minimumkrav på vissa egenskaper som måste fyllas før att klasningen ska bli godkænd. Men vissa enskilda delmoment kan alltså bli klar bættre, ja så bra att de enskild hade dugit før en høgre klassning, men då inte alla delmoment hænger med på ssamma nivå så blir det den klassning som alla delmoment uppfylls på. Dr Tinntus |
|
|
Dr Tinnitus: Nej jag har inga skriftliga bevis för detta, det är bara av egen och andras erfarenhet som jag och många andra märkt det, varför det är så vet jag inte 100% säkert, men det kan ha nåt att göra med att Mineraloljor lämnar avlagringar efter sig, och när motorn är sliten så verkar den mera "tät" eller hur man nu kan förklara det. Syntetoljan "tvättar" bort dessa avlagringar och motorn börjar ev. knacka, samt att ev. oljeförbrukning ökar. Sen har jag inte skrivit att olja som förbrukas fortare är samma som dålig olja, stämmer min teori ovan så kan det ju betyda den raka motsatsen?! Men du kanske svarade på nån annans inlägg? //Mvh Simon |
|
|
Ravve: En riktigt bra olja kan inte reparera en sliten motor så att den slutar ticka, men den smörjer i alla väder. Bästa och billigaste sättet att få en sliten motor och ticka är att blanda i sågspån i oljan. Omegaoljan är en kletig mineralolja som som duger som ventiltystare. |
|
|
Självklart finns det ingen olja som kan reparera en motor. EH... sågspån?! |
|
|
:) Sågspån funkar nog bäst som "raggarrenovering" av bakaxlar och transmissioner, knappast i en motor....Banan har jag hört några svettiga raggare har använt också som missljudsdämpare. Bra sätt?? Kanske tills dagen efter när man sålt bilen till nån stackare långt bort... MvH Thomas |
|
| Att ens ta upp/föreslå de tycker jag bara verkar löjligt... | |
|
Har aldrig föreslagit att hälla sågspån i nånting, sa bara att det finns vissa skojare som har eller gör så på gamla högar, dock knappast i motorer. Skulle aldrig i världen göra nåt sånt på mina bilar eller aldrig någonsin rekomendera nån att göra det, så du kan lugna ner dej... MvH Thomas |
|
| Jag menade slöartons inlägg inte ditt CypherX | |
|
Ok, va nog för trött för att fatta de då :) MvH Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.