|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Någon som använder sig av Omegas motorolja? Jag har tidigare använt deras 907 Motorskölj och 909 Oljeförstärkare men har nu köpt deras 631 Motorolja. Dyr men förhoppningsvis mycket bra och den kommer hällas i efter EngineFlushen på måndag. Har nu provat Biltems helsyntet i några hundra mil och min bil gillar de inte alls. Tickar och drar mycket olja. Hoppas på en stor förbättring efter behandling och bra olja. | |
|
Ojoj, det låter overkill i mina öron. Har du hårdtrimmat eller relativt std? Tycker en bra olja från ex Valvoline, Mobil etc borde vara alldeles utmärkt? Omega... kör du det nästa byte med? Tjock plånbok?? |
|
|
Den är faktist ganska standard men jag ville se om det kan vara skillnad på budget och riktigt dyr. Omega + Engine Flush hoppas jag är ett vinnande koncept för lite tick och oljeförbrukning. Tjock plånbok? Nej men jag vill gärna ta hand om min bil och inte snåla på nåt jag ångrar sen. Ångrar att jag använde Biltema nu senaste bytet och den var jag och motorn inte alls nöjd med. |
|
| Återkommer givetvis med om hur jag upplever förändringen så fort behandlingen är utförd. | |
| Biltemas olja skulle jag inte ens våga ha i min gräsklippare... | |
| Håller fullständigt med om att inte snåla på en sak som olja... MEN varför gå mellan ytterligheterna? Från Biltema (långt ner) till Omega (högt upp)? Finns mycket bra däremellan... Valvoline, Mobil, Castrol... RedLine har ju suveräna produkter! Som inte är billiga, men långt under Omegas pris iaf, och enligt många bättre | |
|
Endast det bästa är gott nock som jag brukar säga :-) Dom har även en som heter 777 som ska vara Top of the line men som tyvärr är en rak 50 voskcitet och lämpar sig då inte för vintern och det kommer gå in övcer vintern tills jag byter olja nästa gång, därför valde jag 631 sålänge. Möjligt att jag provar 777 till nästa sommar beroende på hur det passar med bytesintervallet. Vill ju ogärna tömma ur en olja för nästan 300/liter bara för de ska så va. |
|
|
Biltemas syntetolja 5w -40 har klassningen API SL; ACEA A4 B4. Alltså en mycket kompetent olja som går alldeles utmärkt att hälla i en BMW. Att köpa Castrol/Valvoline är att kasta pengarna i sjön anser jag. Kvalitetsklassningen kan man ALLTID gå efter. Den är korrekt! T ex så är en Castrol API SH; ACEA A2 B4 INTE bättre än biltemas syntetolja bara för att den är en Castrololja. mvh |
|
| A2 B2... | |
| Jag menar alltså inte att Castrol/Valvoline gör dåliga oljor. Utan att merpriset är att kasta pengarna i sjön när biltemas har samma klassning. Uttryckte mig lite dåligt. :) | |
|
Glöm nu inte att även om två oljor har samma klassning, så finns det utrymmen för skillnader inom klassningen. Klassningen är minimkraven för resp. klass. Oljorna kan alltså överstiga (olika mycket) en eller flera krav inom en viss klassning, men ändå inte klara att landa inom nästa högre klassning. Samma klassning innebär alltså inte att oljorna inom denna klassning är helt identiska i kvalitét och annat, men sannolikt ganska lika. Men skillnader, mer eller mindre viktiga, kan finnas. Dr Tinnitus |
|
|
Hur förklarar du då att min bil drar mer olja och tickar mer efter att jag bytat från en olja från Shell med samma klassning som Biltemas olja? Jag kan bara se det på ett sätt... |
|
|
Enligt Omegas japanska hemsida Länk är 631 en mineralolja med följande klassning: API SL/CF Den finns i iföljande viskositeter: SAE 10W40 SAE 10W30 SAE 20W50 Alltså ingen olja jag skulle fundera på att använda, pga att det är en mineralolja. Vilken Shell- respektive Biltema-olja använde du? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Vi får väl se effekten av Omegan när jag bytat. Ska se om jag kan spela in ljud på hur motorn låter före/efter. Använde Shell Helix Plus tror jag den hette och Biltema Helsyntet. |
|
|
Ni får köra på vad ni vill men jag lägger hellre extrapengarna jag sparar på olja på något trevlig. Har kört på biltema helsyntet i 6000 mil nu. Å det går nog inte en dag utan att plattan är i mattan. Och det håller! Gott betyg åt både motor och olja tror jag... |
|
|
Ravve: Vad har du haft för olja i tidigare? Har en bil körts länge på mineral, delsyntetiskt så kan de börja ticka om man häller i helsyntetiskt. Dessa motortvätt blaskor tror jag inte så mycket på, har man bra olja ska det inte behövas. Själv kör jag bara på Mobil 1 //Simon |
|
|
Har kört på helsyntet hela tiden men det började läcka (förbrukas) mer olja och ticka mer vid bytet till biltemas. Engine flushen kommer jag ju inte köra sen mellan varje byte, mest nu för att jag vill ge motorn en nystart med ren motor och fin olja. Fortsätter man sen med den fina oljan ser jag ingen anledning i att flusha fler ggr. |
|
|
Tycker det låter som en riktigt "jänkarolja": "Omega 631 MOTORER ”BRIGHT STOCK” ”First Class Oil” made for ”First Class Cars” Prestanda genom högvärdig paraffin med morgondagens prestationsförstärkare, en tuff kombination - även hos oss. Marina och landburna bensin- eller dieselmotorer. Hög eller lågvarviga m/utan turbo samt roterande motorer 100% high-Q paraffin för exceptionell smörjning" Med andra ord en mineralolja som Vilken som helst av Biltemas syntetoljor överträffar med lätthet. "Endast det bästa är gott nock som jag brukar säga :-)" Och då väljer du en av dom sämre oljorna man kan få tag i? Skulle nog vilja säga att du byter ner dig kraftfullt genom att slänga i denna oljan jämfört med Biltemas olja. Om det är någon olja jag skulle tveka på att ens använda i gräsklipparen så är det en mineralolja. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Shell Helix Plus är inte heller någon höjdarolja. Semisyntetisk med SJ/CF klassning. T.om Biltemas är bättre med sin SL/CF. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.Dredd: Hur förklarar du att min bil direkt efter bytet tickar mer och förbrukar mer olja än före bytet? Vad får dig att tro att en olja från Omega som kostar 270:- / liter skulle vara det sämsta jag får tag på? Hur anser du att denna dåliga olja kommer yttra sig i min motor? |
|
| Shellaoljan fungerade iaf bättre än Biltemas... minimalt tick och jag fyllde på ~1 liter på 1700 mil. Med Biltemas har jag redan fyllt på ~1 liter och kört 400 mil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.