|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
estorilmongo: Hihi, det är kul när man tar upp ytterligheter... då blir det fina diskutioner :-) Var köper du oljan och vad kostar den? Aldrig hört talas om märket innan. |
|
|
Ja, verkligen.. =) Motul säljs av många Motor/trimningsverkstäder, samt lite här och där. Dock inget man kan köpa på OKQ8... Många cross/endurofirmor säljer Motul. Såna cyklar får ju gå hårt, så oljorna är enbart av bästa kvalitet. Le-mans:en 10-60 tror jag gick på ca 280:- för 2 liter. Inte så himla farligt tycker jag iaf. K* |
|
|
De är ju "bara" 140/litern. Omegan kostar ju de dubbla. Får se på måndag hur jag gillar Omegan. Man får ju prova sig fram till de bästa för sin motor. |
|
| Hur är Motuls 10-60 Le man´s på vintern? | |
|
Vet ej hur Motul 10-60 är på vintern, då jag ej kör med M5:an Vintertid.. Har ej heller kört med mina andra "finare" bilar på vintern. Finns säkert bättre oljor(Annan Viskositet) för användning även vintertid... K* |
|
| Den heter väl 10W60? Då ska det ju inte vara några problem på vintern? Kallegenskapen är ju samma på en 10W40 som en 10W60? | |
|
Omega har både bra produkter samt en hel del sämre som bara är dyra! Varför inte testa RedLine? Riktig fullsyntetolja som verkligen är HiPerf. Med deras MTL i växellådan blir det verkligt smooth att peta i växlarna Tyvärr är ju inte den heller gratis men ca 150:-/l är ju halva Omega.. |
|
|
Här är några länkar om oljor. Johan B:s inlägg är bra för han vet vad han pratar om. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Jag kör nu med min Omega efter Engineflushen och det funkar bra tycker jag. Det påtalade ticket försvinner efter 2 sekunder vid kallstart. Nu återstår det bara att se om Omegan inte äts upp som Bilteman gjorde. Lär man se efter några hndra mil... |
|
|
ravve. Ta inte detta inlägg som en förolämpning. för cirka 1år sedan behövde vi en extra bil under en tid. Det blev en MB190E och jag bytte omgående olja och filter och använde då helsyntet vilket jag gjort under dom senaste 15åren. Det dröjde inte länge innan lampan för låg oljenivå tändes, jag tänkte att jag inte fyllt ordentligt vid bytet men ca.100mil efter fyllning tändes lampan igen, kommer inte riktigt ihåg förbrukningen men jag tror det var runt 1l/100mil. Jag tänkte bara att den var sliten den hadde gått närmare 40000 mil. Så en gång tändes nivålampan när min fru var på väg till ÖB för att handla så jag sa åt henne att köp någon billig olja, Hon köpte en dunk Goth 10W40 mineralolja och redan efter 2 påfyllningar ca.2,5l märktes att bilen drog mindre olja, och efter ytterligare nogon fyllning upphörde oljeförbrukningen, Jag vill inte rekommendera något men efter den händelsen är jag inte säker på syntetoljans överlägsenhet i slitna motorer,ej heller att märkesoljor är så overlägsna, det kanske skulle fungera med biltemas mineralolja för att rekomendera ÖB.s är väll lite väl lågt. Lycka till ! mvh.Lasse |
|
|
Som svar på Lasses æventyr.... Med grundlav av detta så kan man inte sæga att helsynteten ær en kass olja. Fakta ær fortfarande att en helsyntet generellt sett alltid ær en bættre olja æn en mineral. Ingen olja kan reparera en sliten motor, inte ens syntet oavsett pris eller mærke. Dr Tinnitus |
|
|
Antagligen är det så att helsyntet rent teoretiskt är det bästa men som både jag och Lasses (och säkert andra) har märkt så är det inte alltid det som är det bästa för alla motorer. Jag är nöjd med min Omega mineralolja nu iaf, får se hur de blir med förbrukning osv. |
|
haimaul |
Om man tar en ny syntetolja och en ny mineralolja med samma viskositetsklassning - varför skulle syntetoljan vara sämre för en äldre motor? Jag förstår inte det. Även mineraloljor innehåller ju diverse additiv som löser upp smuts i motorn. En olja, hur dyr den än är, kan ju inte laga sliten metall. Prefixet "mineral-" framför olja har inte med det att göra. Läs t.ex. det här, om Johan B:s inlägg av någon anledning inte övertygar: Länk __ When in this charming car, this charming man... |
|
ravve: Du har inte testat en syntetolja med högre varmvisk ?? Själv har jag kört på biltemas 5/40 ett par månader nu och den har faktiskt börjat ta lite olja, om än försvinnande lite. 1 liter på 500 mil kanske, egentligen svårt att säga om det är mer än innan, men har i alla fall bytt idag till samma fast 5/50, får se om förbrukningen minskar... |
|
|
Bilar som är köra på mineralolja en längre period, kan börja knacka och ta mer olja om man häller i syntet olja! Det har inget med att mineralolja skulle vara bättre för det. Man kan säga att motorn vänjer sig vid den olja den körs på //Simon |
|
|
CypherX: 1 liter på 500 mil tycker jag är på tok för mycket. Jag har kört på Shell Helix Plus innan som är en semisyntet om jag inte minns fel. Den fungerade mycket bra och jag förbrukade ~1 liter olja på 1700 mil. Nu blev jag rekommenderad Omegaoljan och fick bra pris på den, därför provar jag den nu och jag tycker den verkar bra. Förbrukningen har jag för lite kött på benen för att uttala mig om änsålänge. Extracripsy: Att motorn skulle vänja sig vid den oljan den körs på tror jag inte faktist. Då skulle min vant sig vid att köra Biltema olja och slutat knacka efter några mil och sluta förbrukas menar du? Hur många mil tar det för att vänja sig? Jag körde 500 och det va inget som vande sig... |
|
|
ravve: Nja, det står ju i instruktionsboken att det är godtagbart med 1.5liter/100 mil (på tok för mycket tycker ju jag...) men sett ur det perspektivet är inte 2dl/100 mil mycket. Men men, får se om det minskar. Själv tror jag inte det spelar så stor roll om man kör på mineral eller syntet för förbrukningens skull, tror snarare det handlar mycket om att hitta exakt rätt viskositet på oljan, speciellt på så gamla skorvar som vi kör :) Huvudsaken är väl att man blir nöjd och tillfreds, bättre då att byta nån gång extra om man hittar en mineral som funkar bra. Själv ska jag som sagt testa biltemas 5/50-olja, gången är oförändrad hittills i alla fall, förbrukningen återstår att se. |
|
|
Klart att motorn "vänjer" sig, men inte som du förstått, din kan inte vänja sig med syntet, inte utan ev. renovering. Har en bil t.ex gått vi säger 15000mil med mineralolja, och man byter till syntetiskt, då är chansen stor att motorn börjar knacka och dra mer olja. Jag säger inte att alla mineralolja är skit eller så, jag bara försöker få fram att det kanske är därför din bil gör så. För övrigt så har Omega kanon produkter, vet inget om just denna olja, men andra produkter de har vet jag att de funkar. //Simon |
|
|
Så..... Varfør skulle chansen vara stor att motorn efter 15 000 mil på mineral skulle børja knacka om man byter till syntet? Har du minsta seriøst dokmenterade argument eller bevis før det? Det luktar skrønspridning i min næsa om ditt uttalande....... Sen finns det ju mer saken en motorolja ska klara æn att inte førbrukas før mycket. Bara før att en olja førbrukas lite fortare æn en annan så ær det inget sækert bevis før att den skulle vara sæmre som olja i helhet før det. Den olja som motorn drar mer av kan ju faktiskt ændå vara den som smørjer bæst, har ni tænkt på det...? Funderar man på det så ær ju frågan man måste stælla sig. Vad ær viktigast? Att det dras så lite olja som møjligt skit samma om det smørjer och skyddar lite sæmre. Eller, bara det smørjer och skyddar på bæsta sætt, så ær det inte hela værlden med några deciliter høgre oljeførbrukning mellan bytena.... Dr Tinnitus |
|
|
Håller fullständigt med Dr Tinnitus. Häll i nån gammal orafinerad olja i motorn och se. Den kommer säkert att ligga kvar länge, men hur bra smörjer den? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.