AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.397

Omega motorolja

Sida 2 av 4
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag vet att bmws motorer tar lite olja, men 1liter på 1700mil verkar mycket i mina öron, ingen av våra bmws behöver någonsin fyllas på mellan oljebytena

//Simon
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
"Vad får dig att tro att en olja från Omega som kostar 270:- / liter skulle vara det sämsta jag får tag på?"

Kanske inte det sämsta, men sämre än en syntetisk olja.
Troligtvis så har du en sliten motor som behöver hög varmviskositet för att inte läcka ut. Jag kör Biltemas 5W-40 i min 518iS, och den tar knappt en droppe olja.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Xtracripsy: Va tycker du då om 1 liter på 400 mil!? :-)

1 liter på 1700 mil är helt okej enligt mig. Om den förbrukas eller läcker ut vet jag inte...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
J.Dredd:

Möjligt att den är sliten efter 17000 buskörda mil :-)
Därför ville jag nu sattsa på en riktigt bra olja och provar därför Omegas. Skulle den inte vara bra så får jag prova nåt annan vid nästa byte.

Möjligt att Biltemas och deras klassning ska vara bättre än Omegas mineral i teorin men i praktiken funkar det inte på min motor.

Polaren har en 523 som fyllde på samma biltema olja samtidigt som jag och hans har inte läckt en droppe.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Svårt att diskutera med Biltema lovers som har billigt inristat i pannan för ingen ska säga att deras "fynd" kan bita dom i svansen i slutändan. ravve kör du på en märkes olja typ Castrol m.m så chansar du inte med bilens hjärta.

Finns säkert andra saker i vardagen som man kan spara pengar på och inte något så komlext som en bilmotor.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Kände bara för att föra fram en tanke ang. motoroljor.

Vem ser inte regelbundet avancerad reklam om shell helix, mobile 1 m.fl m.fl. För att inte tala om alla sponsor avtal. Kolla en dag hur länge du klarar dej en dag utan att utsättas för reklam för motoroljor! :o)

De stora olje företagen lägger ut offantliga summor på att marknadsföra sina märken. Skulle inte förvåna mej om det är mer än vad dom lägger på utveckling av produkten. Ett starkt varumärke är ALLT! Och det funkar så j'vla bra att man blir mörk rädd.

Nu till frågeställningen:
Tror ni detta är gratis? Eller vem vet oljeföretagen kanske bedriver välgörenhet egentligen?

Någon som nånsin har sett reklam för biltemas olja?

Kostnaden för kunden för själva oljan är kanske mer för en biltema olja! :o) För märket på dunken på en märkesolja är i varje fall inte gratis!!

Gör som ni vill! Jag förlitar mej på vetenskap och köra alla mina bilar enbart på Biltema 5W40 olja!

Vet inte om detta passade in så bra i just denna tråden men kände bara för att lätta lite på hjärtat. Det var inte menat som nåt angrep mot någon här..
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Håller med Real Power. Men jag kör inte Biltema olja i min M535 ;)

///Jesper
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur mycket reklam har du sett för Omegas oljor?
Hur förklarar du deras priser?

Jag skulle kunna satta en krona på hög kvalite och utveckling...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Men varför gjorde dom då inte en helsyntetolja? Jag tror att det är en produkt för den amerikanska marknaden där man har stor misstro mot syntetoljor pga okunskap.

///Jesper
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Johan B!! Var är du? På semester? Kom hit! =)

En liten undran...

Hur kan man ens tänka tanken på att hälla en olja i en Bmw, som kommer ifrån Biltema? Det är något som jag personligen aldrig kommer att förstå.

Oljan är motorns blod... Varför snåla på något så vitalt, i en så fin maskin???

?

K*
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
estorilmongo: För att snåla i detta fall inte alltid innebär lägre kvalitet. I vissa fall är det tvärtom. Som i fallet med den dyra omegaoljan.
Dessutom så överträffar biltemaoljan vida dom krav som min e28 518iS ställer på en motorolja.

///Jesper
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Dessutom så är det ju knappast biltema som tillverkar oljan. Det är enligt uppgift Statoil som står för den biten.

///Jesper
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Som sagt. Gå alltid på kvalitetsklassningen. Den ljuger inte.
Vi är alla offer för marknadsföring. Hade biltema sponsrat F1 hade alla köpt biltemaolja utan att höja på ögonbrynen. Det är den bistra sanningen.

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Biltemaoljan hade inte funkat bra i min motor hur mycket dom än hade gjort reklam eller sponsrat F1 med.

Som alla säkert vet så är en motor ganska individuell och kan skillja sig en del beroende på hantering i 17000 mil. Alltså kan man inte bara gå på de teoretiska.

Tråden var inte ägnad åt pajkastning kring Biltemaoljan utan om någon hade erfarenhet av Omegan och då menar jag erfarenheter, inte era personliga uppfattningar om mineraloljor i allmänhet.
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Omega kanske marknadsförs stenhårt i USA? Vad vet jag.. :)

Egentligen handlar det väl inte om just märket Omega utan om en olja med den klassningen du nämner? För det spelar nog inte så stor roll vilket märke det står på burken.

Saknar också Johan B lite här!
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
ravve: Svensk smörjteknik som marknadsför Omega har med största sannolikhet ett flertal fältsäljare i Malmö de säljer mycket till industri livsmedel samt entreprenad ring och hör om du kan få en demo eller om firman du jobbar på kan få..rätt kul att se speciellt när de med visp visar oljan till bakaxel
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Skit i klassningen... vi har ju tydligt sett att Biltemas olja håller hög klassning men ändå inte fungerar bra i min motor. Då söker man alltså något annat i oljan som gör att den ska fungera. Tex tjockare så den inte läcker lika lätt, speciella additiv som gör den bättre på ett eller annat sätt.

Angående gto80 tipset så é där en sak till... hur mycket skummar oljan osv? Tar man hänsyn till de i klassningarna?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hur deras motoroljor skummar vet jag inte...men när dom visar med visp hur deras olja till axlar fungerar så vispas först en 80-90 av något annat märke då får man se vad stänksmörjning är..när de vispar Omegan så klättrar den bara iväg och flyter ut på allt som är i närheten...har för mig de under vissa förutsättningar lämnar garanti om det skulle hända något ras med deras produkter här är sidan Länk
Alla är vi olika. Som sagt så hade ju jag personligen aldrig köpt en olja på Biltema till min Bmw. Å andra sidan så köper jag inte heller olja på just Bmw(Castrol) Detta för att jag och andra inte anser att just ens Castrolen är det absolut bästa, även fast Bmw själva kör med dem...

Kör oftast med Motuls 10-60 Le man´s, helsyntetiska värstingolja. Denna är den tjockaste av Motuls oljor, har mycket bra smörjande egenskaper, samt kylande och renande egenskaper. Oljan luktar t o m GOTT! =) Allvarligt, så har just den oljan vunnit ett flertal tester. Baserad på Estrar(Magnetisk).

Men men... NU tar det väl hus i helsicke här... ;O

K*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.