|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Den har gatt strax över 24000 mil... ljud har kommit rätt plöttsligt efter min uppfattning. motorn gick varm en ggn strax efter jag köpt den, da passade jag pa att byta olja direkt. da hade den gatt pa halvsyntetisk dessutom ett halvar. Grüß Gott, Fredrik :) |
|
|
Hmmm... Gick den väldigt warm, eller bara litet? Mao. kokade den? Det KAN ju ha hänt något, men det är inte troligt, om den går bra för övrigt! 24.000 mil är inte så farligt på en 525:a! Du har väl vanos, om jag förstår Dig rätt? (-95) Hur är det med denna? Glapp? "Rumlar" den på tomgång? /BMW - Goldene Spielzeug ;-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Mätaren kom precis till det röda och jag fick plong-varningen (ingen kochning antar jag alltsa!). När jag insag det drog jag pa full värme i kupén och slog av ac-n. Elfläkten till ac-kondensorn funkade inte och viskokopplingen var dalig... det i kombination med bilkö i uppförsbacke och 32C var nog orsaken till varmkörningen. Annars gar den bra, det är bara det där tickandet. förra veckan lät den som helt ny, men nu har den börjat igen. Jag hade bara haft bilen nagra dar innan det hände och hörde inget tickande innan. Samtidigt vet jag inte om det kom direkt efter heller iofs... Jag har vanos, men hur kan man kolla glapp där? har inte hört nagot som kan härledas fram dit faktiskt. |
|
|
Frema: Vanosen ställer om kamtiderna med upp till 12 grader+/-, beroende på last. Om denna är glapp, tickar o rumlar bilen på tomgång. Varför den skulle gått sönder vid överhettning? Nej, det är inte troligt, så det är nog inte Ditt problem... Däremot kan det ju hänt något med tryckarna... kanske "blånering" (härdsläpp) som gör att de "glappar" alt. tappar trycket kontinuerligt...men det skall MYCKET till i temperatur... Byt olja till en Quakerstate 20W/50 racing. Är det tyst då, så är det läckageproblem i tryckarna. Den kommer i så fall att ticka mer o mer, ju längre Du kör, o oljan tunnas ned till arbetstemp o litet av viskositeten korrigeras.... /BAYER BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Hej igen!:) Nu har jag kört hela vintern utan att jag har hört nagot tickande. Precis för nagon dag sen kom det iltlbaka igen! Det kommer o gar o later som om det kmmer fran ca mitten pa motorn, ev lite i bakkant. Om vanosen har problem som du säger, skulle det inte da ticka framtill? Hälsn från Stuttgart, Fredrik |
|
|
Det är varmt nu, speciellt i tyskland, runt 40 sträcket eller hur?. Olja med hög viskositet kombinerat med stark värme och som dessutom har varit med ett tag kan nog ge sådana symptom. Inte för att jag vet men i ditt ställe så hade jag antingen lugnat mig lite och väntat på lägre temperaturer eller så hade jag bytt olja. Sterio vulgaris |
|
|
Låg viskositet menade jag förståss, alltså tunn olja. Sterio vulgaris |
|
|
Det är rätt varm, en bit över 30 iaf, kanske 35-36 idag. Det borde ju kunna vara ett samband. Jag ska kika pa alternativ olja, läste pa nagonstans om valvoline synpower 5w40 ocksa, men en tjockare som 20/50 vore kanske klokare. Tack för tipset! |
|
|
Okej då har jag provat Engine flush. Jag är positiv till det hela efter 3x5 mil med medtoden idag. FFör 1500kr inklusive olja och filter blir det ju ändock som en oljeservice hos vilken BMW-verkstad som helst. Tack för tipset! Asken |
|
|
Jag körde också en flush häromdagen + att jag hällde i Omega 631 motorolja. Änsålänge märkbart mindre förbrukning av bensinen. Har dock bara kört ett par dagar så jag behöver köra längre för att få ett rättvist snitt men det lutar åt minst 1dl /mil mindre i snitt. Låg alltid mellan 1,2 och 1,3 L / mil innan operationen. Nollställde ena färddatorn vid operationen och den står nu på 1,1 efter ett par dagars körning. Den andra färddatorn som stod på 1,26 innan operationen står nu på 1,14 och det va ett bra tag sen den nollställdes. Om det är flushen eller Omega oljan för 270:- / liter eller en kombination som gjort skillnaden vet jeg inte men jag är nöjd. |
|
|
ravve: Jag noterade även det de första milen med 12:an. Allt man gör för att minska friktionen inne i motorn är bra för förbrukningen. Sedan betänkte jag psykologin i det hela. När man nollat mätaren vill man ju givetvis att den skall vara så låg som möjligt. När du slutar kika på förbruknignsmätaren återgår nog snittet uppåt..:) Däremot påverkar det säkerligen mer om man itn skött oljebytena förut det är jag överttygad om. Snacka med Claus på turbocenter han kan fippla lite i elektroniken då får du ned förbrukningen lite till. Vill man dock nå under litern då får man köpa fyraliters dieseln till BMW... Asken |
|
|
Visst tittar man lite extra på ekonomimätaren nu i början men jag har försökt att inte göra de. Jag har även svinkört ett par mil med hård körning över 200kmh ibland. Kan man tjäna 1dl/mil på de och kör 2500 mil / år med V-powers aktuella pris tjänar man ~3400:- Nu är jag fullt medveten om att min bil har man inte om man vill köra billigt. Men kan man sänka bränslekostnaderna utan större insatser och besvär än en riktigt bra olja + flush så är de ju bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.