AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.738

Bilstein Engine Flush

Sida 1 av 2
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Någon som har provat denna behandling och vill dela med sig av resultatet?

Det verkar som en lovande behandling om man vill ta väl hand om sin motor.

Jag har beställt tid på måndag för att göra en behandling hos Autodiesel i Malmö. Dom tar 1000:- för behandlingen.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sök Länk på "Engine Flush"

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Min kompis gjorde det på sin M5 3,8 och han blev supernöjd.

//Schnitzer
Det finns många som provat, finns ett par trådar om det också som du säkert hittar om du söker...

Tror sammanfattningen var något som: Många tyckte det blev bättre men kunde också vara en placebo effekt (i och med att man bytte olja och stift samtidigt kan det lika gärna vara detta som gjorde att det kändes bättre)

/Marcus
(Äsch vad många det var som svarade samtidigt då ;-) )
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vet att det finns gamla trådar men det kan väl vara bra att starta nåt nytt ibland också och inte skriva efter 40 andra inlägg: någon mer som testat? :-)

Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Jag gjorde en "flushning" för en månad sen på M5:an.
Vet inte om det märks någon skillnad på motorn men tyckte att det verkade som en god ide.
Fick pröjsa 1000:-och då hade jag egen olja(Castrol TWS)och eget oljefilter med mig.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Tracfreak:

Märkte du om oljan inte blev svart efter att du hade kört ett antal mil?

//Schnitzer
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Jo,faktiskt.
Har väl hunnit rulla drygt 100 mil sen dess och oljan är fortfarande vackert bärnstensfärgad och klar.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nu vet jag ju inte hur en BMW är, men i min egen vardagsbil som gått en bra bit över 30 000 mil, så håller sig oljan bärnstensfärgad och klar i flera hundra mil, ja den blir aldrig riktigt svart utan bara lite mörkare brun som värst. Jag kör ca 1000 mil mellan bytena och endast på helsyntet.

Motorn har aldrig engineflushats, ja aldrig ens öppnats sen -den var ny -89.

Personligen så ger jag inte mycket för Engine flush, mer än att det kan vara ett val i vissa särskilda situationer. Men för en normalskött motor så är det att kasta pengar i sjön som man sannolikt aldrig får igen på något vis.

Vet man hur ett smörjsystem i en motor fungerar så inser man att Engine flush bästa och främsta egenskap är att dra in klirr i kassan till de som utför flushningen, samt att man tar i friskt i reklamen för flushningen.

Dr Tinnitus
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ser nog den största fördelen i att man kanske inte vet hur motorn varit behandlad innan man köpte bilen nu vill göra en nystart med ren motor och bra olja.

Kan behandlingen rengöra lite lyftare osv och minska tick så är iaf jag nöjd.

Sen att man betalar lite för känslan av total renhet och lite placebo kan väl hända men vadådå? De är en go känsla :-)
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Placebo har en effekt som inget annat!
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Har man som jag en prestandavagn som har 25000 mil på mätaren och en oklar historia så gör man vad man kan för att bilen ska må så bra som möjligt.
Skillnaden mot ett vanligt oljebyte är väl främst att du aldrig får ut all gammal olja när du byter olja själv(som jag normalt gör).
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Min kanske inte helt snällt körda 325 börjar närma sig 18000 och jag tänkte behålla den ett tag till och känner därför för att fräscha upp lite...

Förstår dig helt klart Tracfreak...

Sen till dom som säger att man inte får mer för kärran om man ska sälja den. Nä du får kanske inte mer men det är alltid lättare att sälja något som köparen litar på är välskött. Välservad och vaxad bil säljs lättare än en skitig med oklar historia så é de bara...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Nu är min motor flushad. Filtret va inte helt rent efter flushen så de känns väl bra att där ska vara fint nu.
Har dock inte märkt något annat än en lätt placeboeffekt i hur motorn går :D

Mätte några icke kliniska tider med mobilen innan flush och oljebyte men har ej hunnit jämföra nu efter.

Dock så har mitt skrammel och tick från kall motor försvunnit. Om det beror på flushen eller omegaoljan är omöjligt att säga.
Rassalra till lite i 2 sekunder när man kallstartar sen är de tyst som de ska vara.
Fr
26
Frema
525i e34 -95
530iAT e39 M-Sport -03
Ravve,

hade du konstant tickande eller var det bara när den var kall? Jag har ett tickande mer eller mindre alltid, som kan bli bättre, nästan ga bort helt för att sedan aterkomma. Funderar om det kan hjälpa mig...

Fredrik
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag hade mest när den va kall men jag tyckte ändå den tickade lite när jag körde också. Tror inte de är placebo... men efter flush och omegaolja så störs jag inte av de längre.

Du har nog bara allt att vinna på att flusha. Passa på nästa gång det är oljeservice så gör den där.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Det här med att "flusha" tex. med det eminenta medlet Omega, funkar klockrent! Jag gjorde det på min M60, o gissa om det blev rent, o TYST! Jag testade på följande vis: Jag bytte olja o filter o körde 100 mil. Hällde ur den oljan, o den var fin. Hällde i ny olja och Omega flush. Körde bilen på tomgång i 15min. Hällde ur den nu SVARTA oljan, kastade filtret jättelångt bort... :) Stoppade i ett nytt filter o ny fin olja: Maskinen är nu knäpptyst, o efter ytterligare 100 mil är oljan som NY! Så visst fungerar "flushen"!!!

Det bästa med det medlet, är att det rensar ur de hydrauliska lyftarna, som inte behöver vara slitna för att ticka litet! Nu kan de fyllas, utan att tappa tryck o släppa in luft! FUNKIS :-)

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Fr
26
Frema
525i e34 -95
530iAT e39 M-Sport -03
Intressant! Jag har precis bytt olja för att jag tänkte det skulle hjälpa, sa jag kanske ska göra det samma... Det känns som om det är värt chansningen, idag tickade en lyftare ganska mycket och det later inte fint :(

Tack för tipset!
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Frema:

Ja, gör det! Det borde funka, om Din bil inte gått FÖR långt! För då är det slitna lyftare som tickar...

/KRAFTWERK - SPRICT DURCH DIE ETERN...

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
-GROSSER BIERBAUCH!!!... "SPRICHT" skall det vara.... Nu verkar det ju som om jag inte kan stava...

/Verdamt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.