AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.659

Kommer man undan fartkameror med solskyddet nere?

Sida 2 av 3
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ser inte DU skåpet så ser ju inte skåpet dig heller ;)

//Roffa

---
Min BMW - Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag såg ju SKÅPET för jag tvärnitade! *s*
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Hehe! menade när du har solskyddet nere men det fattade du säkert ;)

---
Min BMW - Länk
Skåpet var väl inte bestyckat, eller minnet fullt? Det är nog det vanligaste i praktiken.... Tror bilderna tas på 20-40 meter, mätningen görs nog på upp till 100 meter eller nåt

FP
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Då är det lugnt för det var långt till skåpet. Man scannar av vägen efter skåp när man kör och man har inte missat nåt förutom när man "trodde" att han innan visste.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Efter Örebro så såg man farbror blå på en bro över motorvägen ca 150 meter innan så det blev tvärnit och man tänkte att nu står dom där snart för att ta mig, men det verkar som dom stod där för att minska hastigheten och jag hade nog klarat mig i alla fall..
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
fint Turbo_folke

BMW e lag
bm
16
bmw sexor
bmw 328-95 bmw 528-86 bmw 323-78
7/2 2004

Lägre kameror fångar förare på bild

Med lägre fartkameror kommer fler bilförare med på bild, hoppas Rikspolisstyrelsen (RPS).

Var femte bild som tas av kamerorna för automatisk hastighetskontroll är oanvändbar. I 80 fall förra året berodde det på att föraren dolde sitt ansikte bakom ett nedfällt solskydd - även i mörker. Det är det som polisen nu hoppas kunna komma åt med en ändrad kameravinkel. Enligt Sydsvenska Dagbladet minskas troligen kamerornas höjd ett par decimeter från dagens 2,5 meter.

- Vi ska göra några mätningar till, men det blir en avsevärd sänkning, säger kommissarie Sten Byström på RPS till tidningen.

Han berättar också att de sprejer som påstås göra bilens registreringsskylt oläslig på bilderna inte har fungerat i de tester som polisen har gjort. Sprejerna är dock inte olagliga att använda.

Totalt finns 286 kameraskåp längs 40 vägsträckor i landet. Kamerorna flyttas runt mellan skåpen, en del av dem är alltså tomma.

bm
16
bmw sexor
bmw 328-95 bmw 528-86 bmw 323-78
Ny kamera effektivare mot fartsyndare
Förra året bötfälldes 9 500 fordonsförare som kört för fort förbi de kameror som polisen satt upp längs vägarna.
Om tre år räknar polisen med att 200 000 fordonsförare kommer att bötfällas sedan de ertappats som fortkörare vid de automatiska hastighetskontrollerna.

--------------------------------------------------------------------------------

- Det är vår förhoppning att regeringen säger ja och skjuter till de pengar som polisen och vägverket behöver för att bygga ut den satsning som gett ett mycket bra resultat så här långt, säger Sten Byström vid Rikspolisstyrelsen som på tisdagen presenterade polisens nya vapen mot fartsyndarna vid en trafikkonferens i Örnsköldsvik.
Resultatet av den testverksamhet som pågått i några år visar att hastigheten sänkts på de kameraövervakade vägarna.
- Vi vet att högre hastigheter leder till fler döda och fler svårt skadade. På de kamerautrustade vägarna har antalet dödsolyckor minskat med närmare 60 procent, säger Sten Byström.

Kamera i varje stolpe
Vägverket och polisen har tillsammans tagit fram ett helt nytt kamerasystem där varje utrustad stolpe efter vägen kostar cirka 400 000 kronor.
- Det nya systemet är vida överlägset de kameraskåp som nu står efter vägarna. Nu flyttas kameror mellan stolparna och det är kanske bara vart sjätte kameraskåp som är utrustad med en kamera. Dessutom måste poliser ut på plats för att tömma kameran på bilder, berättar Sten Byström.

Effektivare teknik
De nya kameraskåpen är inte bara betydligt snyggare att se på än de fyrkantiga lådorna som nu står efter vägarna. I den nya övervakningsutrustningen är varje skåp utrustat med en digitalkamera och digital data- och teleutrustning som gör att polisen kan fjärrstyra skåpen från en ledningscentral och även med hjälp av teleteknik hämta hem alla bilder direkt till centralen utan att behöva besöka skåpen.
- Den nya tekniken gör att vi kan ha övervakningen igång när den gör bäst nytta. Vi kommer också att på ett effektivt sätt kunna plocka hem bilderna och snabbt analysera bilderna och skicka ut böter till de som kört för fort, berättar Sten Byström.

Svårare lura kameran
I dag försöker många förare lura polisens övervakningskameror genom att fälla ner solskydd och på olika sätt maskera sina ansikten.
- Det blir svårare med den nya utrustningen där kamerorna sitter betydligt lägre. Vi kommer också att koppla upp oss mot passregistret och körkortsregistret så att vi snabbt kan jämföra bilderna på misstänkta fortkörare med bilens ägare eller andra närstående som kan ha kört bilen, säger Sten Byström.

Effektivare handläggning
Polisen har hittills haft svårt att hinna med att utreda alla ärenden med fortkörare som ertappats med kamerorna.
- Enligt våra planer kommer alla ärenden att handläggas på ett effektivt sätt i en till tre centrala utredningsenheter. Dessutom kommer det att finnas en enda driftcentral som ska svara för den tekniska skötseln av samtliga kamerautrustningar i landet, berättar Sten Byström.
De nya kamerastolparna väger nästan hälften så mycket som dagens utrustning och är dessutom krocksäkra.
- Meningen med utrustningen är att den ska rädda liv och inte ta liv, konstaterar Sten Byström.

Av EXPRESSEN.SE/TT expressen@expressen.se

--------------------------------------------------------------------------------

Publicerad:
2004-04-28 15:41

Uppdaterad:
2004-04-28 15:57

Här är lite info!Gammalt,Men vägverket satsar för fullt!
Kl
3
Klimpo
525-e34
Är det ngn. som vet om kameraskåpen photar nattetid?.
Visst kan de det, rent tekniskt. Men om sherifferna völjer att bestycka och lämna över natten är en annan sak, som regel är kapaciteten i kameran slut efter ett par timmars drift.

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Fotot tas vid ca 13 m från skåpet.

Dr Tinnitus
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
det är bra med plåtskåp= mindre poliser vid vägarna, dessutom är det bara att ta på sig den berömda zorromasken när man swischar förbi alla skåpen, och om de försöker att ändra lagstiftningen så den som äger fordonet blir betalningsskyldig så maskerar man eller tar bort regplåten vilket innebär 300kr i böter = mycket billigare än fortkörningsböter och användandet av mask är inte olagligt vad jag vet, men man vet aldrig ty Sverige är ett larvigt land på många sett.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Lägre skåp kommer ju också att göra klotter enklare... paintball med vattenfast färg är ju annars något som borde funka även på höga skåp :D

//Magnus

Xicaxo
lugnt med fart kameror.. jag har inte något reg nummer på fram.. kör med en egen skylt.. iof.. mitt namn, men va vet dem ?.. kan ju ta bort skylten några dagar om d skulle blixtra i skåpet :)
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Har de inte höjt bötesbeloppet för att åka utan skylt? Något i stil
med att köra utan skylt skulle vara jämställt med falskskyltning?
Har för mig att jag har läst det någonstans. Någon som kan bekräfta?
Jo det är höjt har jag för mig, till 800:- eller mera. Fast enbart kameror som fartmätare är ett rätt "trubbigt" instrument, MC t.ex kör ju inte sällan rätt fort och har varken skylt eller synligt fejs. Detta vet konstaplarna och VV givetvis, de filar säkert på nåt motmedel mot detta...

FP
Var i ligger problemet?? Släng skylten så är problemet löst. Sen är det bara att löda stumt förbi skåpen och lägga upp ett fett smile.
Jovisst, verkar moget och bra. Ofta finns en anledning till hastighetsbegränsning och skåp. Om alla tänker som du så finns en uppenbar risk att man surnar till och sänker "ribban" för alla, det är inget som jag skulle uppskatta iaf.

FP
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
HAha BMW Dräparen den var bra, jo det är populärt...jag känner till många som brukar åka ut och roa sig och försöka åka så fort som möjligt förbi skåpen, ibland med olika masker och ibland utan skyltar...jag tror poliserna som kollar på bilderna har lika kul som dem:-)

Det bästa som det ser ut idag är onekligen att köra med någon rolig mask på sig, eftersom det är lagligt.

Men en sak som jag frågar mig är om man kan få böter för oskattat, obesiktat fordon med körförbud på ifall man blir plåtad av kameran och snuten ser skylten??? För det går väl inte att bli av med körkortet, bara få böter vad jag har förstått???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.