AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.662

Kommer man undan fartkameror med solskyddet nere?

Sida 1 av 3
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
... Eller finns det kameror som klarar detta?
Använd rånarluva istället ;)
cane
Hm, det är väl säkert en våt dröm för staten; röntgenkamera som läser av skelettstrukturen och datormatchar ID i en nationell databas upprättad i hemlighet när vi uppsökt läkare... hehe, nä det borde vara safe än så länge iaf ;)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Stod i blaskan häromdagen att det typ "bara var kamera i var 13:e skåp". Å att när kameran väl var där så tog dom bara 10 bilder. Så risken att åka dit är i princip obefintlig.

Vi kan ju skicka ut en fråga. Har någon här på forumet åkt dit på ett kameraskåp i Sverige?
Lite mer än 10 bilder är det allt, kanske ett 100-tal men det är bara en bråkdel som går att använda. Nerfällt solskydd är t.ex ett hinder, man måste kunna identifiera föraren osv.
Stod det i blaskan så måste det ju vara sant.,..) Men skämt åsido, vet verkligen inte alla (här på forumet iaf) att polisen endast har ett mycket litet antal kameror som flyttas mellan olika skåp när man önskar mäta osv? Jag tror nog antalet är ännu mindre än vart 13:e skåp i vissa län, och kanske mera i andra.

FP
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
I Västernorrland finns det bara en kamera som flyttas omkring, från Härnösand till Njurunda.

Bilen: Länk
Visa användare
37
Poxer
E36 325i -91
Har ej själv provat metoden med solskydd, men en bekant till mig från Karlskrona har ofta bråttom, skaffade privatchaufför i 3månader sist en laserpatrull tog honom. Han kör med nedfällt solskydd oavsett väderlek och uppfällt finger vid kamerorna. Ej ännu tagen av en plåtis.. Finns ett antal längs E22 här på östkusten.

Há dé bra i värmen!

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid!
//Ola
Re
456
Real Power
e28 528i -83
En kollega till mej åkte dit av en kamera. Bilden var så tydlig att man kunde läsa namnbrickan på bröstet!

Detta var i Norrköping, sträckan mellan Klinga (E4 avfarten) och Skärblacka.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Men kunde dom se ansiktet?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Varför inte använda vanligt sunt förnuft.....

Fäller du ner solskyddet (och eventuellt sträcker på dig) så du själv inte ser skåpet utan bara dess stolpe en bit nedanför skåpet och nedåt, tror du då att kameran kan få en bild på ditt ansikte...?

Testa att sänka ögonen till den nivå hakan normalt är på, kan du inte se kameragluggen då, får kameran då någon bild på ditt ansikte om du sitter normalt??

Dr Tinnitus
I bygdeå i västerbotten är det 3 stationära kameror åt dåda hållen. Hadde helt nerisad front i vintras jävlar vad det togs kort med jämna mellanrum kände mig som en filmstjärna.

Som Drt säger kan du inte se kameran kan den knappast fota dig.
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Keps och solglasögon funkar också.

körde som en tok efter e4:an skeå->umeå för ungefär en månad sedan, fortfarande inget i brevlådan hehehehe

___
Mvh
Patrik N.
Blev du fotad då? Du lär inte missa en mätning....)

FP
tror faktiskt inte någon kamera blixtrade, iofs körde jag med solskyddet nere

___
Mvh
Patrik N.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag körde lite fort:) i Hälsingland för ett par veckor sen. Brillor och nedfälld solskydd. Frugan påstår att det blixtrade till i ett av skåpen, men jag såg inget :D få se i posten framöver...

Micke K. Länk
Såg i expressen för ett tag sedan att kammerorna i bygdeå hadde tagit 3000 fartsyndare förra året. Nästan 4 mille bara där till Nuder och grabbarna.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns alltid bl.a. en kamera efter den däringa "långa rakan" 110 sträckan innan Bygdeå(söderifrån) och då vid nittioskylten...Alltid.

3000 fartsyndare,låter mycket ,men i sammanhanget kanske det flyter förbi 3000/dygn som kör för fort just där...så,tja dessa kameror kan ändå inte vara aktiverade speciellt långa stunder isf tycker jag :)

Men som det tidigare konstaterats i "div. utredningar" minskar olyckorna med hjälp av fartkamerorna...

Mvh Janne.

Min bror blev plåtad av en "plåtskåp". Bilden var så otydlig att man inte kunde identifiera honom helt. Problemet är att polisen krävde att han infann sig på polisstationen för att bevisa att det inte var han då han nekade. Problemt blev att det kostade mer att ta ledigt och åka till stationen än det kostade att betala böterna.
JanneT : Stämmer bra har pendlat pite-ume i vinter laser varnaren piper alltid vid dom 3 skåpen åt bägge hållen. Däremot verkar det som att dom kan bli fulla eftersom dom inte alltid tar kort.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man gjorde en dum grej på semestern. En bil drog på i 120 på 90-väg med kameror så man tänkte att han vet var dom är. Sen så såg man en kamera på ca 200 meters håll och tvärnitade. Hade han skylten borta? Man undrar hur nära kameran fotar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.