AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.209

Ändringar - M coupe 2001

Sida 1 av 2
Nyfiken på vad som ändrades på M coupen 2001, bortsett från motorn. Någon som har koll?
// Månsson
Den fick DSL/ASC som standard.
Ok, tack! Var det allt?
// Månsson
lite osäker. men det är väl det viktigaste efter S54.
var det inte något med diffen ocskå? kan ha fel.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Månsson: Mätartavlorna fick ljusgrå bakgrund på Z3M fr.o.m. 2001.

/Masten
masten, visst är det så att bakre handtaget på M var den smala även på post 2001 modellen, inte den breda som kom på 3.0-orna?
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Z3c: Stämmer!

/Masten
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Länk

What changes were made to the M coupe starting with February, 2001 production?
The updated M coupe entered production in February, 2001 with the following changes:
-More powerful and advanced S54 engine (developed for the E46 M3)
-3.15:1 final drive for all markets
-Dynamic Stability Control (DSC)
-Low tire pressure monitoring system
-Revised gauges with gray backgrounds
-Reshaped rearview mirror with auto-dimming and chrome surround (in some markets)
-Curved exterior M badges
-RoadStar alloy wheels with Chrome Shadow finish
-Evergreen (358), Dakar Yellow II (337) and Cosmos Black metallic (303) paints discontinued
-Laguna Seca Blue (448), Phoenix Yellow metallic (445), Steel Gray metallic (400) and Black Sapphire matallic (475) paints introduced
-Evergreen/Black and Kyalami Orange/Black interiors discontinued
-Laguna Seca Blue/Black interior introduced
Det var inte mycket! :) Jag är fortfarande på jakt efter en bild på en Lagunaseca blue MRoadster & MCoupe... gillar färgen, men den är skumm :) undrar hur inredningen till dem såg ut...

Blev det någon bättre resultat på bana jämfört mot den gamla (Mätbart bättre?) jag menar lägger man till ett K&N Luftfilter till "gamla" MRoadstern eller MCoupén så har man då 325 hk eller vad det nu va ;) vips ingen skillnad, dvs prestanda mässigt??? jag förstog aldrig poängen med den s.k. nya motorn? Enl marknadsförings tänkandet fick inte Z3M spöa M3:an "kassa kossan" ;)

finns det någon sajt som kan jämföra dessa modeller mot varandra? nya vs gamla MZ3?

//Rob
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Robertg71: Här är en bild på en Laguna Seca-blå M Roadster: Länk

Här finns lite testdata för M Roadster med S54: Länk

/Masten
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Här är dessutom lite siffror för en G-Power-trimmad M Coupé med 420 hk: Länk :D

/Masten
Masten:

verkar som om prestanda siffrorna för G- power är baserade på originalbilen?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
I neeed more pictures!! givit to miiii pliiis!! Laguna seca blue oj oj oj..as läckert! och udda... WoW.... Beter mig som en fjoortis nu :)

G-Power hmmm någon vacker dag kanske , dream dream dream... men jag brukar intala mig att jag knappt kan tänja mina 321 hk så vaffö mer chip + luftfilter fick räcka.?
Jag har inte fått spö en vid röd-ljus körningar ;)

men det är juh iof inte allt :) Autobahn!!! ... nä nu spårar jag ur.... Har resfeber skall ut på autobahn i morgon ;) fast med en 328 dock... familjen måste gå i första hand .....

hurra för Autobahn och land of frii piiid. ja ja ja vet jag är barnslig ... men fan så kul det ä 8)=)

//Rob the chaos bob totally Censor(ed)
Robertg71; Har du sett denna? Länk

Visst är det kul med Autobahn, tur att jag ska ner igen om knappt två månader;)

Mvh Stephan
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Enjoy: Länk
Länk
Länk

P.S. visst är färgen skum, liten mix av avusblå, estoril och vit...

Micke K. Länk
Nu när vi är inne på färger; har inte sett någon grå M coupe här i svedala. Någon här som äger en? I min mening mkt snygg.
//Månsson
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Månsson: lillen här på forumet har en mörkgrå (sterlinggrå?) M coupé. Kolla hans tråd om bilen på rejsa.nu, där heter han JanneZ3. Bilen var bostongrön från början men efter en krasch i höstas lackade han om den.
Back from da Authoooobaaahhnn trippen...

E46 är en skräp hög! Period!
Men när allt är reparerat och fungerar för ett ögonblick så var jag uppe i ett fler tal gånger över 250 km/h enl mätaren...
svårt att avläsa talen när nålen har passerat sista strecket ;) styvdottern bredvid mig hurrade och filmade ;) frugan sov.... Det är min familj i ett nötskal :) hehehe...

Tackar för bilderna från Stephan735i...
Ultra vacker M Roadster med LagunaSeca blå färg.... Jag måste se en sådan i verkligheten nu, någon som råkar äga en bara sådär? Jag bjuder på lunchen ;) bara för att få dreggla på din bil :) hehehe Jag har sett en M3 Cab i lagunaseca blå gudomligt vackert! ibland undrar jag om det är färgerna som styr mig? Bara för att man är så van vid att se alla BMW'n i silver :)

//Rob the Censor(ed)
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Har sett några tester där S54:an går sämre än den äldre generationen Z3, så marginalerna mellan dem är förmodligen rätt små.

/// Viktor

Mer mos till folket
Sämre ??? har du några länkar på dessa tester??
hmmm hur ser trimmnings fronten ut för S54:an har inte sätt ngt direkt medans S52 har en uppsjö av allternativ?
:)

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
s52 behöver kompressor för att röra på sig :)

Z MMM Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.