|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Egentligen är detta lite barnsligt.. men har en jobbarkompis som skryter om sin Saab med stora (original) turbon. Han pratar om att Saab är överlägsna i vrid mellan 80 km/h till 120 km/h eller liknande.. Iaf, så vill ha testa detta mot min bil. Så till min fråga... nån som vet hur pass bra en 200 hästars Saab går mot min M3:a -93? /Edvard | |
|
När jag hade en M3 -93 provade jag mot en "viggen" och den hände jag av. Så det ska inte vara några problem för det tyska stålet :) |
|
| På 5:e växeln kanske han drar dig, men växlar bägge ner så har han inte en chans... | |
|
Jag har för mig att SAAB för några år sedan gjorde en stor grej av att deras 2.3 turbo var starkare mellan 50-70 på femman än tom porschar och ferraris. Och det klart, man kan ju bygga en bil där utväxling och motor gör att vridmomentkurvan blir som störst i svenssonfarter :) Det var iofs rätt högt vrid, typ 350 nm har jag för mig men ändå, vem bryr sig om vad nåns SAAB gör på femman i femti när en annans M3 växlar ned och bränner ifrån den i resten av registret? Fördelen med SAABen är att man kan ligga och gubbköra på femman i köer.. men vafan, då kan man väl lika gärna skaffa automatlåda isåfall?! |
|
|
Inte en chans att han hänger på! Jag har varit Saab fantast i flera år och kört det mesta med olika trim. Alla kompisar har 9-3:or och 9-5:or och min polares 9-5 2.0t Nordic trim med 215hk (troligtvis mer med kat) full flödes och sport kat tar jag i början med en halv billängd sedan förblir det så upp till 200km/h då rakan tog slut (avstängd raka). Vi körde 5 repor och bytte bil sinsemellan, samma resultat. 9-5 2.3t 170hk orginal hade inte in suck. (även rullande start) Nu har han tryckt i Nordic 245hk och då får jag stor pisk men det är inte så konstigt. Nu till det roliga, jag har en 523:a Det här står på Nordics hemsida: BMW 528i E39 Hartge 230hk 300Nm Saab 9-5 2.0t Steg 2 215hk 315Nm 60-100km/h 4:an 9.4s 6.6s 60-120km/h 4:an 14.1s 10.9s Hummm... jag vet inte om det gick att förstå det där(för lita plats) Men det är Saabben som är snabbast. När jag var ner till Nordic förra veckan och skulle trimma polarens bil var jag tvungen att fråga!!!! Han sa då att dom hade testat vilka intervaller som var bäst vs. sämst och innom ett visst varv område och växel och publiserade det. Han sa sedan att 0-100 så hade inte Saaben en suck men vi måste ju sälja som alla andra. Ja ärlig var han och det är ett STORT + (och mycket trevlig. Mvh Ingo E39 -97 med 19" |
|
|
Kolla bilsport nr20 1999 test 328 vs 9-3 viggen bmw smiskar saaben i stort sett alla test moment. Bmw Viggen 225hk 0-50 2.4s 2.8s 0-70 4.2 4.6 0-100 7.00 7.15 0-150 15.05 15.05 0-201m 9.8 10.10 0-402m 15.10 15.40 50-100 6.15 6.05 vinst saab oj 70-110 4.35 4.25 oj igen 90-110 2.55 2.65 100-150 8.05 7.90 hmf 70-100 5an 9.60 10.40 Man behöver knappast undra hur det skulle gått mot en m3a. BMW POWER. |
|
|
Hej. Pratade med killen på jobbet lite lätt idag. Han påstår att hans bil accar snabbare än en Viggen(!)... vet inte om jag tror på det, men kollade det med förra ägaren och han påstod det också.. men hursomhelst... får väl ta och ge honom en match.. =) /Edvard |
|
|
Hej igen! Ja det är faktiskt sant, han smiskar en Viggen. Dock ej mycket men ändå (vi snacka om hundradelar). Men du behöver inte vara orolig :) Mvh Ingo E39 -97 med 19" |
|
|
Hundradelar... det är inget att bråka om. Ni missar det väsentliga: Det bästa SAAB har att erbjuda är den där Aeromodellen, och den får pisk av en vanlig 540 vilket dag som helst. SAAB var roliga på 80-talet och början av nittiotalet. Idag är det en Opel... sen kan ju SAAB-ägarna komma dragandes med sina "Viggen". |
|
Marcus |
En kompis till mig har precis varit och köpt sig en 9.3 Aero-01 som är trimmad av Nordic steg 3. Den bilen lämnar 289 hk (bromsad i bänk). Till saken så var vi ute och körde häromdagen och det dök upp en M3 93-95. Självklart så var vi tvungna att testa vad saaben går för. Kontentan är att vi körde ifrån M3:an men med väldigt liten marginal. Så du kommer garanterat att "flyga" ifrån din kompis 9.3. |
|
Tjenare igen. Skrev ut testet som "2002tii" skrev och gav det till min jobbarkompis. Han vart ganska tyst... behöver nog inte ens slita på bilen för att bevisa vem som går bäst... =) /Edvard |
|
| Jo det klart att en 95 aero får stryck av en 540 men vad fan kolla pris skillnaden också! Den ska jämföra med en 523 eller 528.. | |
|
Du får nog strunta i det där med priset. Det handlade ju inte om pris kontra prestanda utan bara prestanda. Om du börjar blanda in priset så finns det ju en och annan italiensk bil (och några bilar från öst också),som aldrig får jämföra sig mot någon;-). Förövrigt håller jag med bumper. Lite barnsligt är det... Ut och gasa istället. Siffror på papper bevisar inget. Det hänger nog en hel del på den som spakar också... |
|
| Ha ja då kan vi jämföra saaben med m5 kanske? | |
|
Det är inga problem, kugga ner och flyg förbi =) En kompis körde SAAB 900 Nordic Uhr innan, den skulle lämna 230hk. Jag hade hyffsat häng på honom i min M3 E30 (195hk). Börjar det sen svänga så.... (SAAB:en har inte en suck) Vem bryr sig om att den är snabb om man inte växlar ner, den dagen jag slutar växla ner för att köra om, är den dagen då jag kvitterar ut min ålderspension och vänder kepsen rätt.. |
|
| m3 -93 80-120 i 5 växel 8.8 sec | |
|
SAABS 9-5-modell är ju vansinnigt tung, det ska man ha i åtanke. 9-5 Aero går ju inte fortare än en GTI-bil, jämfört med en gammal 9000CS 2,3T-200 så är den tröttare. Samma sak med Volvos värstingmodeller av familjestuk, V70 och S70, bilarna väger ju uppåt 17-1800 kg. Även om man har 250 Hk i sån bil så accelererar den inte fortare än en 900Kg's Gti-bil med 120 Hk, så länge farten inte är för hög. Kraven på familjebilar blir högre och högre beträffande säkerhet och komfort och detta drar på sig vikt, så effekten måste anpassas efter vikten, därav den höga effekten, även om inte bilarna går så mycket fortare. |
|
Andreas |
Saaben spöar M3:an om man tankar M3:an med vatten först. |
|
Hej igen. Nu slapp jag min dryga jobbarkompis. Han vill inte rejsa nu (som tur är så slipper jag slita på bilen i onödan). MEN... En annan kompis till mig med en Saab 9-3 Viggen -99 vill dra mot mig. Men jag har sagt nej.. men han tjatar nästan varje dag.. :/ Hans bil är lite trimmad, ca 250 hk... Iaf, så vill han dra mot mig ... han vill att vi ska åka till nåt som kallas "kilometerbacken" .. dvs lång uppförsbacke. Vet att Saab har bra vrid, men tror Ni att det skulle bli problem om vi startade på typ 70 km/h och drog sen ca 1 km i en brant uppförsbacke? Nån med erfarenhet av Viggen? /Edvard |
|
|
Tjenare, Intressant tråd, problemet är bara om ni gör motsvarande inlägg på Saab forumet så lär ni få exakt motsatta resultatet, dvs att Saabarna kör ifrån BMW. Egentligen är det ju bara att räkna: 9-3 Viggen Nordic-3 280HK 420nm 1535 kg M5 E39 -99/00/01 400HK 500nm 1875kg Kort förklarat (inte hela sanningen) avgör vridet accet och HK toppfart.. Dessutom har jag haft nöjet att klocka båda dessa med mig själv som förare, 0-80 M5 vinner, 80-180 Viggen vinner, 180 - 250 M5 vinner. Eftersom M3'an (både den nya och gamla) har något sämre rakt fram prestanda än E39 M5 så gäller ovan sammanställning. Bond |
|
|
Tjenare, Intressant tråd, problemet är bara om ni gör motsvarande inlägg på Saab forumet så lär nifå exakt motsatta resultatet, dvs att Saabarna kör ifrån BMW. Egentligen är det ju bara att räkna: 9-3 Viggen Nordic-3 280HK 420nm 1535 kg M5 E39 -99/00/01 400HK 500nm 1875kg Kort förklarat (inte hela sanningen) avgör vridet accet och HK toppfart.. Dessutom har jag haft nöjet att klocka båda dessa med mig själv som förare, 0-80 M5 vinner, 80-180 Viggen vinner, 180 - 250 M5 vinner. Eftersom M3'an (både den nya och gamla) har något sämre rakt fram prestanda än E39 M5 så gäller ovan sammanställning. Bond |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.