AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.839

Centrallåsproblem E34

Sida 1 av 2
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok, har sökt men ej hittat. C-låset (fjärr) i förardörren verkar ha hängt sig eller rasat. Den måste låsas manuellt alltså med nyckel, övriga lås låser på fjärr.

Nu till problemet, demonteringen, måste skenan för rutan bort för att kunna få ut låspaketet ur dörren? Jag ogillar verkligen detta bökiga gissel, länk till demonteringstips av c-lås i förardörren vore önskevärt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Själva motorn går enkelt att lossa, den är bara fastsnäppt i en hållare.
Samma som på E36, läs detta inlägg: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok. Ska ge mig på det igen då, var nog ganska nära sist, fick bort kablaget till manicken sist, mätte lite o det fanns liv i kablarna, kände lite på motorn men hittade inga klassiska "vik ut o dra armar" men hade lite bråttom. Rätt bökigt då det inte går att se, men ska försöka knöla in skallen och fler lampor i dörren nu, tack Erik! Återkomer när jag hunnit pyssla med den.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Nu fick jag bort dosan, motorn verkar fungera -åt ett håll i.a.f. Lustig funktion av hela systemet:

vid första aktivering - alla dörrar utom förardörren låser MEN låser upp igen automatiskt.

vid 2:a trycket på fjärren låser allt utom förardörren OCH förblir låst.

Är det motorn/dosan som är kass ändå?

har jag dosan lös i handen med kablarna i, går det att låsa och låsa upp alla dörrar via dosans rörliga reglage

Nämnvärt är att jag har ett Cobralarm kopplad till clåset, men har kopplat bort hela larmet och provat, låset krånglar pracis som med larmet påkopplat.

Jag blir tokig, är ju mekaniker -inte elektriker, detta är nåt jag är dålig på, tyvärr, ska jag köpa ny motor o testa?

Räddningen inledd... Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, typiskt symptom på att dosan är kass när man måste låsa två gånger (gissa hur jag vet!).
Jag har för mig någon här "dränkte" den i något smörjande, sedan fungerande den. Det är möjligt att den går att öppna och rengöra & smörja.

Erik

___
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok, har öppnat o dränkt den i 5-56 mm. men utan framgång. Det får bli en ny, börjar bli en hel del utgifter med dubbel kärlek...

Återkommer när jag bytt den men först måste lilla kombin ställas i ordning och i trafik så slitvargen får vänta.

Tack!

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Satans elfel!!! Det var inte motorn, 700:- spänn i sjön. Sitter det en motor till i dörren? Får börja gå igenom kablar o skit, om jag pallar, eller så får nästa ägare fixa skiten, börjar bli less på bilfan, tokfel.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Vart sitter c-låsets huvudenhet? Blir galen! Det är inte likt mig men det verkar vara ett riktigt iriterande skitfel. Har kollat kontakterna i dörren/stolpen, kablarna verkar försvinna ner i djungeln vid fotstödet, men sen då? De verkar gå ner i tröskenl o bakåt...

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
På gamla systemet i E34 måste man "synkronisera" låset, så alla dörrar hänger med när man låser/upp. Det kanske är lika på det nya systemet också? Har för mig det kom på 92:orna eller 93:orna.

/Per
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Nja, den verkar rätt död, det enda som funkar är att "köra" de andra med knoppen på förardörren, men den varken låser eller låser upp på fjärrnyckeln, likaså är deadlocken "död" på bara just förardörren.

Hur synkar man då?

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ingen som vet vart huvudenheten för centrallåset är placerad på E34? kom igen, jag drar mig för att lämna in den men det lutar åt det hållet...

Har mätt i kontakten till låsmotorn, verkar vara både signal vid låsning och motstånd i kablarna så jag tror inte på kabelbrott.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låset styrs från RM & GM.

Har du kollat så att det finns spänning i stora kontaktstycket till dörren, och så att det inte har ärgat?

Erik

___
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
sitter inte styrenheten under baksätet?
FAF
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
FAF: Jo, GM & RM sitter under baksätet om bil har ZKE-elsystem (som jag antar att Ormen har). Har bilen ZVM (som troligen din har) sitter styrenheten också där.

Erik

___
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok, jag har haft stora dörrkontakten isär 2ggr och sprayat. Har även plockat ut modulerna i baksätet, kollat på de (lödningarna) och sprayat på reläna... Hmm, detta är mycket skumt. Styrs den från båda, eller bara RM? På den "gröna" står det nåt om ABS på en liten etikett så den vågar jag inte bråka med men kan det vara ett av reläna i RM?

mape
Jag hade sympomet att förardörrens lås inte fungerade. Felet var att microbrytarna som sitter på låsmotorn inte blev aktiverade. Det är en glidskena i plast som ska aktivera dessa. Efter år av slitage kom inte skenan längre i kontakt med brytarna. Jag drog några varv tejp rund motorn och på så viss minskades spelet mellan skena och brytare och vips så funkade allt perfekt!
Kan vara värt att kolla!

/Magnus
ke
376
keihin
525d Touring -07
Läste det här om att du får låsa två ggr...
C-låset på min bil varken låser eller låser upp bagageluckan, det får alltså göras "manuellt". Om jag har bakluckan upplåst och vrider nyckeln i förardörren så låser den men låser upp av sig självt. (Då kan jag låsa dörrarna igen och de förblir låsta medan luckan är olåst).
Däremot kan jag både låsa och låsa upp dörrarna med nyckeln i bagageluckan.
Alltså, har jag glömt låsa bagageluckan när jag låser dörrarna så öppnas de igen och jag kan då låsa alltihop från luckans lås.
Kanske det är till nån hjälp?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
mape: Jag inspekterade noga den gamla motorn och microbrytarnas funktion, men jag bytte motorn till en helt ny -men inte fan blev jag gladare av det...

keihin: Att man får låsa 2x är nån slags inbyggd säkerhet för att inte bränna c-låset (fråga mig inte vad exakt) har jag fått förklarat för mig.

Bryter ihop snart, har hållt på med låsfan i 1 vecka nu...

mape
keihin kan vara inne på rätt spår. Om något av låsen inte fungerar måste man låsa 2 gr för att få bilen låst. Fungerar alla övriga lås?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo, det är precis samma grej här, men vad är sönder då? Jag har bytt C-låsmotor i den icke fungerande dörren till en ny, får motstånd/jord/12V signal i alla 6 kablarna till motorn, vad kan mer vara kasst?

Kan det var så enkelt att låset har kärvat ihop? bara sådär, plötsligt? Jag brukar dränka alla mina lås i mina bilar första veckan jag köper bilarna, alltså ta bort klädsel o spreja lås.

Men det lustiga är att det går att låsa manuellt, både med nyckel (då komer inte 2x fenomenet) eller när man trycker ned knoppen på insidan, då låser allt som ska (utom just deadlock på förardörren)

Men med fjärrnyckeln (original) funkar inte låset, dvs. då kommer 2x låsning och ÄNDÅ får man låsa förardörren manuellt.

Vilket djungel, alltså jag delar hellre ett topplock i alla dess bitar eller byter silentblock på 20 bilar i rad än håller på med detta, men jag ska banne mig lösa det, byta allt i dörren om så krävs, tack för er insats sålänge, fortsätt gärna med förslag!!!

fjamsetramsa
Prova o byt modulerna först..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.