|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
m20 .... jag kollade upp läget för min M535:a för ngt år sedan med detta med M5 motor / 745 Turbo eller annan ombyggnad. A) ..... precis som några här ovan skriver så skriver BMW inte ut en bokstav på nått papper som SBP erfordrar .... Det spåret är helrökt! B) .... det där med ombyggt fordon börjar med att 4-kantrören som ligger utlagda på golvet skall bilda ramen d v s ramsträckningen skall godkännas av en av en godkänd besiktnings man för SBOMF (är litet osäker på namnet .. glömt det nu men det är en spec organisation som godkänner ombyggen av fordon). Det spåret är också rökt ty det räcker inte med att bredda skärmar eller sätta på en spoiler utan ett ombyggt fordon är "djävligt mycket ombyggt" om man säger som så. Det du kan göra är att leta fram en M5/E28 och importera + lägga ner det helsikes arbete på att få den i kördugligt skick ... eller slanta upp 200 Kkr för ett bra ex. Det behövs att EN besiktningsman på sin handdator trycker "regbes" så sjunker bilens värde från 200 Kkr till 0,8 Kkr som är skrotvärdet .... snacka om värdeminskning ... live s a s. Man kan sätta i en "maskerad" Alpina B6:a på 265 kusar ... är nog ganska riskfritt bedömer jag. MVH /// Paap R |
|
Jag håller fortfarande inte med. Det krävs inte så enormt mycket för att klassa bilen som ombyggt fordon. Byter man hela drivlinan och bromsar så kan det räcka. Det är ju bara att byta till grejerna från bilen som man tar motorn ifrån, det är enkelt. Skulle inte det räcka för att klassa det som ombyggt fordon, så får man hitta på något mer. Kanske montera bur, ställbara fjäderben, eller vad som helst. Man behöver absolut inte bygga ny ram på bilen, om man gör det så kan det till och med räcka för att klassa det som amatörbyggt fordon. Och det behövs som sagt inte. Jag skall se om jag kan hitta någon info om det... |
|
|
Kolla här vad som gäller. Det är bara till att byta grejer från donatorbilen, jag menar desto mer M5 blir det ju. Bakvagn, motor, växellåda, bromssystem och styrning. Kraftigare diffklump får man ju ändå ha, motor och växellåda byter man samt bromsarna. Styrningen är lite krångligare, men det vore ju ett bra tillfälle att uppdatera den ålderdomliga styrsnäckan som sitter på E28. Länk |
|
|
Paap; ombyggt fordon är inte så mkt jobb som du tror. En kompis har gjort sfro bes av sin e30 och fått det klassat som ombyggt fordon. Och han har inte gjort större ingrepp i karossen (förutom nya stötdämpar torn bak) Men dock är fram resp bakvagn långt ifrån std bla ombyggda bärarmar och fjäderben fram. Jag har haft en viss kontakt med en kille från sfro och tror mig veta vad som gäller för att få en e28a godkänd med en orginal m88/s38/m102t/m106t maskin. Tyvärr så är det inte bara att hinka i maskinen och se glad ut. Utan som alltid prata med en repesentant från sfro och gå igenom med han vad dom kräver av dig för att du ska kunna köra med en s38b36 i din e28 Men den absolut enklaste maskinen att bes med är en alpina b10/B6 snurra...det är bara att köra in och bes. Där finns inte en bes tekniker som ser skillnaden på alpina snurran och en vanlig bmw m30 maskin. /Pelle |
|
Paap Reeder |
... okej då. Jag pulade med detta ca 95/97 och den SFRO ... kom på namnet i natt - kille jag hade kontakt med då minns jag sade att man bl a var tvungen att få fram intyg på eventuella svetsskarvars kvalitet o s v som man gjort under ombygget. Kanske lättare nu eller mera "uppmjukade regler". Innan man börjar måste som sagt detaljerade och aktuella fakta tas fram och dammas av. MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder: Vad menar du med: Det behövs att EN besiktningsman på sin handdator trycker "regbes" så sjunker bilens värde från 200 Kkr till 0,8 Kkr som är skrotvärdet .... snacka om värdeminskning ... live s a s. Är inte det bara att sätta tillbaka orginal motorn och besikta om igen eller?? Mvh/Palle |
|
|
okej okej låter som en hel del jobb det där Pelle Persson men hur kan man få tag i ett tele nummer till sfro då..? då får man ju höra om det är lågiskt möjligt iaf.. men vilka bilar sitter alpina b10/B6 motornerna i då..? okej en alpina men årsodell åsså..? //Danne |
|
Paap Reeder |
... jo jag menar att om jag med min M535:a med en Alpina B6- motor åker in till bilprovningen och besiktningsmannen "ser och känner igen" B6:an ... tittar på och jmf chassi- och motornumret och kommer fram till att en regbes erfordras ... och trycker in regbes i sin handdator i hallen ... då är det helrökt. Ty då skall du kunna presentera att "rätt motor sitter i rätt kaross". BMW skriver som sagt inte ens ut ett papper på att du kan sätta in en 518 i en 520- kaross o s v. Jag menar också att så länge ingen petat in regbes i systemet kan det rulla på .... t.v. Jag minns att när jag undersökte dessa frågor för drygt 5 år sedan kom vi in på ett sidospår som jag skrivit om tidigare och det gäller "vilken försäkring som gäller för vilken bil"??? FB har försäkrat fordonet enligt regbeviset. Stämmer inte regbevis och fordon så är fordonet således i princip oförsäkrat o s v m.m. Kan bli ganska kostsamt om man rejsat mot en Ferrari 256 och tuchat den så att det ligger aluminiumbitar litet här och där och FB inte vill "gå in" ....p g a att du satt i en M5- motor i en 520/E28. MVH /// Paap R |
|
Länk /Pelle |
|
|
tackar Pelle.. men som sagt lutar att man får lyfta ner en vanlig m30 i stället 3.5:a å leka lit emed den i stället..:) går ju å plocka ut en held del bara ur dom till en billig penning //Danne |
|
|
Hur mycket pengar anser du vara billigt? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.