|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena alla glada.. skulle villa ha lite tipps om det är någon som har satt ner en m5 motor i någon e28:a tänker sätta ner en 3.6:a eller en 3.8:a beror vilket jag får tag på.. jag tycker att det skall vara lågist möjligt men som sagt jag är taksam för info om det är någon som vet nått.. MvH//Danne //Danne | |
|
Det finns flera stycken som har gjort det motorbytet. Tror att de flesta (som jag vet iallafal) har använt 3,6:an. Prova sökfunktionen, det kanske ger något! /Martin Länk |
|
|
tackar jo 3.6:an e lättare å få tag på.. //Danne //Danne |
|
|
Jakan Jocke hade en diamantsvart M535:a med 3,8 i om jag inte missminner mig... Hör med han! Han kan nog hjälpa dig... :) |
|
|
okej ska göra så..:) skriver han mycke här på forumet eller..? //Danne |
|
|
Var inte Jockes bil vit?? Här är en till salu annars, fast med M5 E28-motor: Länk |
|
|
mm ja du men hur faan går odm å regga med en sådan motor okej den där bilen går bra att regga eftersom det är en e28 motor men nu skaja ju lyfta ner en från en e34:a.. men man får väl pröva gåre inte å besikta så får man ju ta det då..:) //Danne |
|
| Det går att besikta. Du får byta till större bromsar också, och låda, kardan, diffklump, drivaxlar. Detta borde räcka för att klassa det som ombyggt fordon, och då får du ha max 15kW/100kg. Alltså måste bilen väga minst 1550kg med motorn från M5 3,6 som är på 315hk. Men du måste bygga på en E28 som i orignalutförande inte hade någon katalysator för att det skall funka. | |
|
Japp, JakanJockes bil med 3.8 var vit. Den röde som är till salu i länken ovan är också byggd av JakanJocke o Jörgen (min fd bil). Den svarta med 3.8 som figurerat i Bilsport är/var BGM´s E28 (Qvarnis husmek). Går inte att regga. |
|
|
okej om jag förstår dig rätt Baalzamon så ska det gå bra.. och den har inget katt den ja ska bygga på men måste man byta bromsar fram åxxå..? räcker det inte med ventilerad åsså..? bak måste jag naturligtvis byta hela axeln annars så blire bara en korkskruv kvar..:) men den axel från en 535:a måste väl räcka..? äre någon som kan eller vet hur man kan kontakta den där jakanjocke..? //Danne |
|
bustorp |
Det finns ju original så varför ska det inte gå att bes? "Ödmjukhet inför kunskapen" |
| Tror inte man lyckas regga ett sånt bygge som ombyggt fordon, varken med M5 E28 eller M5 E34-motor. | |
|
tror men nsälla du det finns flera byggen som är reggade men det jag vill veta är hur dom har gått till väga.. och vad man måste byta eller förstärka upp.. och som sagt det finns ju M5e28:a så det ska gå å regga dom.. //Danne |
|
|
Jaså? Säg en E28 i Sverige som är reggad med M5-motor, förutom dom som hade det från fabrik? Jag vet ingen i alla fall. Men jag kan ju givetvis ha fel. Ska du regga den som en M5 E28 så behöver du diverse intyg från BMW, som antagligen inte är helt lätta att skaffa. Ska inte komma med fler åsikter då, utan istället får man väl önska dig lycka till! |
|
|
om du kollar upp så kan du ju läsa tex vad JakanJockes har byggt och dom är reggade..!!! men ja kan ju läsa fel..!! //Danne |
|
|
Kollar upp?? Jakans gamle vita E28 är reggad med orginaleffekten på 150kw (kollade för 5 minuter sedan...). Och den röda som jag länkade till är till 99% inte heller reggad med M5-motorn. Den har nämligen varit uppe i en annan tråd tidigare... Fler exempel? |
|
|
jo faktiskt men dom e jag väldigt osäker på hur odm har gjort..! men ja borde ju kunna regga den som en 535:a då.. besiktningen ser ju ingen skillnad iaf.. å gör man det så bryr sig ju inte bmw heller vad jag ve iaf //Danne |
|
|
Vad är det för intyg som man skulle behöva? Jag kan inte se att det skall behövas några, reglerna verkar ganska tydliga. Att bilarna inte är omreggade beror nog inte på att det inte går. Och angående bromsarna så skadar det nog inte att plocka bromsar från tex. E34 M5 eller 540i. Jag är inte säker på att det behövs så grova doningar, men det skadar inte att ha. Själv skall jag montera bromsar från E32 740i. |
|
| Det är inte frågan om ifall grejerna borde hålla när man reggar med större motor, det är frågan om ifall grejerna kommer från en bil som har så hög effekt. Skall du regga med M5-motor så får du nog ta hela drivlinan från den bilen också, eller från någon som har ännu mera effekt. | |
|
Varken den vita eller den röda är reggad med s38. Eftersom jag själv ägde den röde fram till i höstas och inte gillade att fulbesikta så diskuterade jag en omreggning till M5 med Jesperado här på forumet som sa tvärt nej, det går inte eftersom BMW inte skriver ut de intyg som krävs för en sådan procedur. Ombyggt fordon är dock något annat och reglerna för det har jag inte koll på. Pelle Persson tycks dock ha det... Visst finns det bilar som rullat igenom besiktningen med s38 men i de fallen borde nog besiktningsgubben jobba med något annat eftersom det ser helt olika ut under huven! |
|
|
okej låter som man får en hel del jobb med det där.. men ja ska fan lyckas på det ena eller det andra sättet.. mm någon som vet hur man får tag i Pelle Persson..? för som sagt enda chansen är ju att bygga så det blir att man besiktar ett så kallat hemmabygge.. eller så gör man en fulbesiktning.. kan ju gå.. men även om det blir någe sådant så kommer jag att byta upp bromsar och rubbet så der räcker iaf.. //Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.