AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.820

Är denna 318is något att ha då?

Sida 1 av 2
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej!

Är mitt uppe i mitt sökande efter en fräsch 318is e36. Har nobbat flera stycken och nu har denna kommit på tur. Denna är dock i malmö och jag i stockholms/västerås trakten.

Får man några åsikter om denna bil?!

Länk

Ska tilläggas att han själv importerat den för inte allt för länge sen, dock befinner sig bilen i extremt bra skick enligt ägaren som verkar trovärdig.

Tack på förhand!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Någon som kanske har kikat eventuellt provkört bilen?

Bor ju 60 mil ifrån... Skulle vara oerhört skönt att få veta skicket på bilen av någon här på forumet som kanske har varit och kikat på den..
Är inte det väldigt dyrt för en 94 som dessutom inte är i orginalskick? Dessutom 12000mil på en "nyimporterad" 11årig bil, hmm...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vad är den värd då?

Om man uppskattar det som inte är orginal så att säga, förutom ögonlocken.

Nackdelen är ju avsaknaden av skinn/AC.

Vad är ett rimligt pris enligt er?
parolof
omöjligt att säga med hjälp av en bild, vet bara att jag gav 45k för min 318is, 18000mil, import. M3 inredning, sänkt, allt el, ingen rost, kanske 50k vore ok om allt är lika bra som det ser ut i verkligheten
Med tanke på sommarens värme så lär en bil utan AC i sverige vara snudd på osäljbar. Svenskar lider som bekant av akut AC-fobi, så denna lär nog bli ratad in i det sista. ;) Vad gäller skinn på E36 så lär det inte spela någon större roll.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med värderingen då jag anser att hela marknaden med äldre E36:or är sjuk. Bilarna är på tok för dyra. Men visst är det fina bilar om man hittar rätt exemplar. Själv så är jag svag för orginal E36:or med M-paket.

Ingen AC = jätteprutläge...
KW
113
KW
740iA -95
Leta vidare. Killen kan inte ens stava rätt i en annons.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Angående detta med AC så håller jag med! Åkte en längre sträcka idag och AC:n var guld värd.

Men ändå kan jag tänka mig att leva utan AC. Jag har ju lyckats förr. Men visst är det ett STORT minus. Skinn kan man ju eftermontera, lite pilligare med AC dock.

Bilen i övrig faller mig i smaken, jag har fler bilder, kan inte lägga upp dem nånstans bara. Den är i fint skick. Dock snikutrustad interiört sett. Lilla check kontrollen, ingen stolvärme, absolut inge "lull lull". Skulle kännas hårt att komma från bil till den "cockpiten", min är ju mer eller mindre fullutrustad interiört.

Han importerade bilen själv för ca 4 månader sen, samt har jag sett bilder på motorn, den har sånna gula beläggningar som jag också började få på min m40 motor och den hade strax rullat 17" då dessa belgningar uppträdde. Motorn ser ju inte ny ut i alla fall.

Är det rimligt att bjuda 45" eller något i den stilen ? Sedan tillkommer resa till malmö + hemresa.
Alltså, en elva år gamal bil utan AC och med antagligen tveksam historik borde inte ens vara värd 45. Själv skulle jag inte överväga priser över 40 nu mitt i högsommarvärmen. Men lita inte på min värdering i detta fall. För med gamla E36:or vet man aldrig...
54kkr för en 94:a E36 utan AC tycker jag känns optimistiskt oavsett om det är en 325 eller 318is. Sålde en vanlig 318 -94 utan AC mitt i sommaren för 47kkr, svensksåld i mycket gott skick. Detta var sommaren 2003. Idag tycker jag att man inte skall betala mer än max 35kkr för en fyrcylindrig importerad BMW utan AC av den årsmodellen.

Dessutom ringer en del varningsklockor, varför importerar man en bil för att sälja den 4 månader senare om bilen känns bra?
Jag hade fimpat denna och letat upp en med stolsvärme och fungerande AC där föregående ägare haft den ett par år åtminstone. Det blir ffa mycket lättare för din del att sälja den vidare när väl den dagen kommer.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp, ni har helt rätt vänner.

Jag hade dessa tankar själv men var lite tveksam och ville bara ha bekräftelse. Jo, han importerade den för 4 mpnader sen och jag frågade snällt varför han ville sälja och då sa han att han hade blivit pappa. Men han var väl medveten om att en unge var på G då han importerade bilen.

Nej, jag tror jag följer erat råd och letar vidare. Har dock funnit en väldigt fin 320 coupe. Men är tveksam även där. Det är denna bil jag talar om:

Länk

Fin är den, samt milen är mer trovärdiga då den haft samma ägare över 5 år. Allting ska vara tipp topp. Gått genom alla bes. i Sverige UA. Har fått klart att jag kan få den för 60 (helt nybes). Men då måste ett par sjyssta fälgar på samt vita blinkers. Sen är den en ögonsten i mina ögon.

Vad säger ni om denna bilen då?
U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Den har ju ingen ac!!, förstora bilden så ser du att det inte finns nån ac i den.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag vet!

Har faktiskt funderat mkt på detta.

Jag frågade ägaren ifall ac:n fungerade och fick som svar att allting funka.

Det som jag har tänkt på, på alla E36:or mellan 92-96 som jag har sett MED ac har dubbla reglage. Frågan är nu:

Kan det ha funnits ett enklare system med enbart AC, ej "dubbel".

Om bilen nu saknar ac så är priset på tok för högt tycker jag. Om nu bilen HAR ac så känns priset mer motiverat.

Jag ska ta upp detta i nästa samtal med ägaren.. Är det någon som vet exakt hur det förhåller sig med AC systemen i dessa bilar?? Fanns det ett enklare Ac system möjligtvis?
Bil nr:2 faller mig helt i smaken, mycket smakfull. Men priset är sjukt högt. Dessa E36:or... Här har du en 323 -99 med en ägare för inte så mycket mera pengar: Länk
MD: 320 ser mycket finare ut men är ganska svårvärderad om milen stämmer. Fast 60kkr är tokdyrt, bättre att leta upp en 323/328 i så fall för i stort sett samma pengar.
Osäker på det där med AC:n, till E46 finns ju en enklare AC utan temperaturinställning, kanske det finns en motsvarande till E36. Be om ett tydligare foto av panelen och se om du kan se en liten knapp med en snöflinga (*) mellan reglagen.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag antar att det finns någon typ av enklare ac system. Såg en annons, minns ej vart, försökte hitta den igen nu utan lycka. Men på den bilen så stod det att Ac:n kylde bra och panelen var enklare typ.

Jo, 320:in är ju klart finare, mer en "fin" bil än häftig. Mera mogen istället för "ungdomlig". Men jag föredrar hellre 320:in, men priset är ju rätt högt men miltalet är väldigt lågt, så priset kanske inte är så värst högt trots allt?

Har kikat runt lite, anledningen till att jag vill byta bil var ju för att hitta nått billigare men har märkt att 320 förefaller dyrare att försäkra än 323:an.

Har då kollat en del på 323:eor men tycker dem är i dyraste laget. Ska kolla hur det är med försäkringen på en 328:a, mycket trevligare bil och allting :D

PowerMac: Jo, den var väl helt okey, dock är det lite över budgeten. Letar bil för max 70 loppor. Tycker ju att man borde hitta en sjysst e36:a för de pengarna.. ?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Har hittat en bil jag har bestämt mig för tror jag. Är 95% säker.

Vad säger ni om denna då?

Länk

Har talat med ägaren, flyger antagligen ner på torsdag.

Är 55" ett bra pris för säljaren/köparen ?

Bilen ser fin och välskött ut på bilderna. Verkar sakna svensk standardutrustning som stolsvärme, färdator/checkcontrol och farthållare. Det är en 10 år gammal bil, E36 förbättrades rejält på 96:orna när det gäller rostskydd och inredningskvalitet. Jag tycker egentligen inte att man bör betala så mycket som 55kkr för en 95:a 318is som rullat så långt, men det är jag det.

Som jag skrivit i andra trådar så var det rätt tufft att bli av med min svensksålda 328 96:a som jag begärde 69kkr för. Såldes för 61kkr. Jag vet en annan som sålde sin 328i coupe med sportstolar i skinn för 65kkr som var i mycket fint skick, inte var det lättsålt där heller. E36 verkar tokdött att sälja just nu. Har man dessa bilar som riktmärke så känns inte 55kkr som ett särskilt bra pris för en 318is

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jo, men 328:a är ju dyrare att ha, visst går det mkt bättre och så men smakar det så kostar det ju också. Bilen som jag senast länkade till är nästan precis som jag vill ha så när som på bak blinkersen och fälgarna kanske var dem snyggaste.

Men visst är det lite dyrt men när man till slut hittar något man vill ha, under förutsättnig att bilen är lika fin i verkligheten så är nog inte 55 på tok för dyrt väl? Kliman fungerar bra också för den delen.

Just den kombinationen ljust skinn/mörkblå lack tycker jag är den perfekta. Sportstolar försämrar ju inte saken direkt.

Det är svårt att hitta en någolunda välutrustadad 318is, så den här passar ju mig rätt bra på så sätt. Men visst priset är i högsta laget, hoppas man får det man betalar för i detta fallet då! :D
Retar mig lite på vissa detaljer på din tilltänkta 318iS. Så som billiga framblinkers, spoiler, växelspaksknopp, ändrör och i viss mån fälgarna. Detaljer som går att rätta till ganska lätt men det kostar pengar och det skrämmer bort vissa spekulanter, (mig om jag vore spekulant). Alltså bör du betala mindre än 55 enligt mig. Absolut inte en krona över 50 och det tycker jag också är för mycket. Borde egentligen kosta mellan 40 - 45. Speciellt med tanke på att du får en fyra år yngre bil med större motor och mera utrustning samt bättre historik för låt säga 85 färdigprutat! Helt vansiniga priser på äldre E36...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kan hålla med om växelspaksknoppen, vette fan vart han fick den ifrån? Får bli en M knopp eller en orginal. Spoilern, är den inte orginal då? Allså från en m3:a, men visst den stör mig lite också, men den kan jag leva med dock. Bra att det finns bromsljus i den så den uppfyler någon funktion.

Fälgarna skulle jag gärna vilja byta ja, menkan även leva med dessa. Kanske sälja dem för en slant och sen köpa bättre, men det får då bli till våren.

Ja, 85 kostar en bättre som du säger. Men jag har ju inte mellanskillnaden, plus att jag inte har nån möjlighet att jobba ihop det heller, pluggar ju och har ett sommarjobb som täcker räkningar och ger mig mat på bordet, inte så värst mycket mer.

Men ja, ska försöka få den för 50, dock lät försäljaren inte så pigg på att gå ner mkt, utan möjligheten fanns men 50 blir nog svårt. Men det är värt ett försök, om jag hostar upp 50 lappar kontankt på bordet kanske han blir sugen? Haha, får se.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.