|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Tycker blixlåsprincipen fungerar utmärkt i de två stora städer vi har i Sverige, i övrigt så är det lite si sådär. Dessutom så handlar blixtlåsprincipen inte om hur man tar sig förbi ett vägarbete utan påfartsvägar som går in i en fil, flera filer som blir till en och jag förstår inte hur man ska göra om man inte ska använda blixlåsprincipen? Desto kortare kö, desto bättre, och jag har faktiskt sällan upplevt problem med principen i stockholm eller göteborg. |
|
|
Acey: blixlås principen är väl tiilämlig i alla nu nämnda fall?? eller tycker du det skijer något då två filer blir en vid ett vägarbete eller där motorvägen tar slut och blir enkelfilig?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus & heltsonika: Givetvis skall bägge filerna utnyttjas, det är väl inte det som är frågan. Det jag reagerar mot är de som måste utnyttja de sista millimetrarna av filen innan de tränger sig in, klart som f_n att det blir ryckiga köer då. Det är ju oftast just där det smalnar av som det blir som tätast mellan bilarna. Varför inte försöka ta sig in i kön något tidigare, där det kanske t.o.m finns plats? Nu menar jag inte att de skall tvärnita mitt i filen när det är 500-1000 meter kvar, utan att försöka vara lite smidiga, lägg ut blinkersen och glid in i kön utan att tvinga andra bilar att ställa sig på bromsen. Folk som beter sig så har jag inga problem med att släppa in framför mig. |
|
|
Gasar-Magnus: Ja, men jag förstår att man kan hävda att en kö skulle vara bättre, och att det uppstår irritation när bilarna ska byta fil precis vid grävmaskinen. Men tex tingstadstunneln i göteborg så är det flera anslutningar till en fil, vilket gör att allt annat än blixtlåsprincipen skulle skapa milslånga köer på påfartsvägarna. |
|
| Självklart ska man ju anpassa sig efter flödet. Men står trafiken still så finns det ingen anledning att stanna 50 - 100 meter innan filerna går ihop. | |
|
Kilroy. Det är taget ur boken trafikkommentarer till trafikförordningen, jag har endast den i bokform, sorry. I kommentarboken talar man om blixtlåsprincipen och hävisar till VMF |
|
|
Länk där står det lite om blixtlås |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.