|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Funderar på en sak, Ganska ofta är det ju så att 2 filer går ihop och blir en fil vid tex. vägarbete. Det betyder att alla som ligger i tex. den vänstra filen måste svänga in i den högra filen. Frågan är bara, när ska man göra detta? Scenario: Du ligger i vänster fil och ser en skylt med vägarbete och att filerna kommer gå ihop om 500m. I höger filen rullar bilarna sakta och står nästan still. Vänster filen är helt ren och du har inte en bil framför dig på 500m. Är det då vettigt att fortsätta i vänster filen 500m och köra om alla bilar och sen svänga in i höger filen? Detta kan nämligen uppröra många bilister. Rätt eller fel? /Tobbe -325 E90 | |
kilroy |
Trafikjuridiskt gör du inget fel om du utnyttjar vänsterfilen och kör fram till du måste byta fil enligt min uppfattning...Det intressanta är vad som händer sen...Frågan har varit uppe i en annan tråd tidigare.Mvh kilroy |
| Man ska fylla båda körfälten för att sedan använda sig av blixtlåsprincipen. Men visst kan folk bli förbannade... | |
|
Håller med "heltsonika", "Man ska fylla båda körfälten för att sedan använda sig av blixtlåsprincipen.", men folk blir som tokiga! |
|
|
Håller med heltsonika. Här på Värmdö så står det tom en skylt innan körfälten går ihop till ett. "Vid kö. Använd båda körfälten" ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Blixtlås är det smidigaste. Men tyvärr fattar inte folk i allmänhet det. Utan ligger stolt i höger och tänker inte på möjligheten att unyttja två körfält. Utan blir sura o griniga på de som "tränger sig" i vänstern. Men det gör man ju inte om det vore jämt fördelat i båda fälten och man använde sig av blixtlåsprincipen. | |
kilroy |
Det intressanta uppkommer när bilisterna i den fil som "försvinner" skall byta till höger körfält. Vad händer om inte någon i höger körfält släpper in dom...?Mvh kilroy |
|
Då får man tränga sig in. Frågan är vad som händer om det smäller? Hur vedertagen är blixlåsprincipen rent juridiskt? |
|
|
Det måste väl vara den som byter fil som har huvudansvaret? /Micke |
|
kilroy |
Om du tränger dig in så bryter du odiskutabelt mot vägtrafikfördningen (VTF). Ett filbyte kan bara ske om det är ledigt i den filen dit du tänker flytta din bil.Problemet som jag ser det är att just denna trafiksituationen, precis som många andra också för den delen, kan omfattas av flera olika skrivningar i VTF. Ibland förekommer det tyvärr att dessa skrivningar är tolkningsbara på olika sätt...ibland förekommer det t o m att skrivningarna är gjorda så att de motverkar varandra.Blixtlåsprincipen är smidig om den fungerar...men den är ju knappast snabbare. Juridiskt sett står den i motsatsförhållande till andra paragrafer i VTF.Mvh kilroy |
|
Skulle vara intressant att veta hur det döms, när det gäller olyckor i rondell så har olika försäkringsbolag haft ganska olika bedömningar i vem som är vållande och inte. Sen förstår jag inte varför folk inte bara accepterar blixlåset? Det går utan tvekan snabbare på det sättet. |
|
kilroy |
acey*Du har rätt när det gäller olika bedömningar av olika försäkringsbolag. En av flera anledningar kan ju faktiskt vara att lagstiftningen är lite luddig i vissa fall.Varför är blixtlåset snabbare? Om ett givet antal bilar skall passera ett "nålsöga" så borde det väl kvitta om man använder blixtlåsprincipen eller inte. Varje bils passage tar väl en viss tid oavsett om man ligger i EN lång kö eller TVÅ kortare...? Om man tidigt bildar en lång kö har den väl chansen att rulla förbi stoppet i någorlunda jämn fart? Med blixtlåsprincipen måste ju i princip alla bilar stanna och starta regelbundet för att släppa in varandra vilket borde ta en del extra tid...?Eller är det min i sommarvärmen överhettade hjärna som spelar mig ett spratt??Mvh kilroy |
|
Jag såg en flödesanalys på just det här problemet för något år sedan. Saken var den att det går ungefär lika fort. Men det gäller bara om alla samspelar och håller avstånd så att man kan slinka in emellan. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
J.Dredd*Du har säkert rätt...om alla samspelar och lämnar tillräckliga luckor blir det kanske ingen större skillnad. Problemet är bara att det perfekta samspelet nästan aldrig fungerar fullt ut. Det är alltid några som känner sig förfördelade och antingen vägrar släppa in någon...eller som försöker tränga sig in. Jag har inget emot blixtlåsprincipen, jag tycker bara det är dåligt av lagstiftarna att inte styra upp lagstiftningen bättre.Mvh kilroy |
| Kilroy: Nästan aldrig? Jag har då aldrig upplevt att det fungerar. :) | |
|
Det kanske inte går speciellt mycket snabbare, men det känns smidigare om alla samverkar, viljket för övrigt gäller överallt i trafiken. Problemet i detta fall tycker jag är alla hobbypoliser som inte släpper in dem som utnyttjar vänsterfilen så mycket som möjligt, utan lägger sig mitt i vägen för att blockera vänsterfilen. Så sker ofta på Norrtäljevägen på söndagar när det är mycket trafik in mot stan Mats BMW CS #5847 |
|
|
Det är väl snarare så att folk inte använder körriktningsvisare i nån större utrsträckning och då blir folk sura - även jag. Tankeläsning och "varje man för sig själv" är inget som hör hemma på vägarna. Samarbetar gör man bäst om alla visar vad dom vill/tänker göra. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Precis Stephan. Sist jag var i Tyskland så tänkte jag just på detta med blinkers. Dom använder den alltid! Inte som i Sverige där folk tydligen inte vill slita på dessa lampor. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
VTF kap 3 44 § Om antalet körfält för färd i samma riktning minskar skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. |
|
kilroy |
Sigdarve*Så långt är vi nog alla överens. Den paragrafen är välkänd...och lite luddig enligt min uppfattning. De som redan ligger i högerfilen behöver inte göra något filbyte. Hur filbyten skall göras regleras också i VTF. Där står t ex att (fritt från minnet) filbyten får göras om detta kan ske utan olägenhet för andra bilister...vilket i klartext betyder att det måste finnas utrymme i den filen du skall byta till. Om filbytet sker på sådant sätt att andra bilister måste tvärnita eller i sin tur göra ett oplanerat filbyte för att undvika en kollision så bryter man mot den paragrafen. All filkörning utgår från att man "äger" den platsen i filen man kör i. Äger i betydelsen "jag kör här, jag kan inte försvinna i tomma intet". Har man inte den utgångspunkten är filkörning i princip omöjlig.Enligt min uppfattning hade det varit bättre med en lagstiftning som sagt " Då den filen du kör i försvinner eller upphör längre fram så är du skyldig att i god tid gå över i en ledig fil enligt de bestämmelser som gäller för vanligt filbyte". På så sätt hade alla samma utgångspunkt och det skulle minska antalet möjliga tolkningar väsentligt.Mvh kilroy |
|
Om inte jag minns helt fel skapades en lag angående blixtlåset för nåt år sedan, kanske så sent som förra året. Att just varannan bil skall tillämpas och man är skylldig att lämna företräde i höger körfält om det är den från vänster som ska in, enligt blixtlåsprincipen. Alla tycks inte veta om det men till 99% fungerar det i Stockholm. Jag har tidigare arbetat som chaufför i tre år och jag hade faktiskt aldrig några problem trots 1000 mil i Stockholmstrafiken. Dom gånger det inte fungerat så har jag oftast, barnsligt nog, visat hur den fungerar i alla fall. Dock utan tillbud. Man blir ju förbannad om nån tränger sig... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.