AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.408

Två filer blir en, vad är rätt?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
1000 tals mil skall det ju stå...
kilroy
heltsonika*Jag har lite snabbt sökt i lagstiftningen men inte funnit något. Jag vet att Vägverket i samband med vissa ombyggnadsarbeten satt upp skyltar med rekommendation att tillämpa blixtlåsprincipen. Dessa rekomendationer har såvitt jag vet ingen juridisk bäring alls.Har du någon info om lagstiftning i frågan får du gärna skicka en länk hit.Mvh kilroy
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
heltsonika,
paragraf 44 gäller. Skulle man tillämpa en lag så skulle det ena fältet stanna av, vilket inte känns så smidigt. I detta fallet så måste principen bygga på sunt förnuft (om ni inte vet vad sunt förnuft är, så kan vi starta en tråd om det;-)). Tänk er att ni är ute och går på stan, och märker att ni är på kollisionskurs med någon annan, vem skall då gå åt sidan? Den fegaste?
Fast det skulle vara intressant att veta vem som har rätt vid ett rödljus-race som slutar med en olycka! Förmodligen skulle båda vara lika skyldiga. Jag misstänker att det inte sker så många olyckor vid dylika situationer, så något stort problem är det nog inte.
kilroy
Sunt förnuft har den egenskapen att den varierar från person till person...sunt förnuft är inget objektivt begrepp såvida man inte på allvar hävdar att ens EGNA sunda förnuft är det som gäller...))Paragraf 44 gäller, som alla paragrafer i VTF. Det finns paragrafer i VTF som gör att paragraf 44 känns en aning luddig och oprecis. Det finns andra paragrafer i VTF som är betydligt mer konkreta och som dessutom hanterar samma typ av frågeställningar.

Jämförelsen med att vara ute och promenera är inte riktigt relevant av flera orsaker.Jag tror inte heller att detta är något stort trafikproblem. Det jag irriterar mig på är att våra lagstadgande myndigheter inte rensar i floran av luddparagrafer och övergår till mer konkreta bestämmelser där detta är möjligt.Mvh kilroy
Jodå Kilroy i Skåne är det ett problem då folk är så dj-a egoistiska och bara tänker "jag jag jag" i dessa lägen istället för att tänka smidigt och att trafiken skall flyta fint...

E22 vid Hurva är ett sånt ställe där 2 fils vägen tar slut och alla tar vänster spåret och god nåde den som vågar fortsäta i ytter spår närmare än 500 innan punkten där filerna blir en detta får till följd att i ytter spåret står bilar stilla men blinkern på och vill in i höger spår trots 5-700 meter kvar på filen jätte kul när man kommer upp ur den lilla gropen där i 110 km/h att det står ett pucko stilla med blinkern på när det finns 700 meter väg till framför honom... mer än en gång har man fåt tvärnita för dessa dumskallar...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
kilroy
Gasar-Magnus*Du har kanske rätt...är vi skåningar verkligen mer egoistiska än andra...?Ibland har jag en känsla av att vissa attityder är vanligare utanför Stockholm. Stockholmarna verkar mer vana vid tät trafik, köer m m och tacklar det på ett annorlunda vis...Jag tycker mig märka det de gånger jag själv kör i Stockholm. Jag upplever att stockholmarna är mindre "elaka" och egoistiska i trafiken än skåningar...Nu är det bäst att huka sig för snart blir jag attackerad av både arga skåningar och stockholmare...:)Mvh kilroy
Ja skåningar är sällsynt egoistiska i sin "jag skall fram först" mentalitet i mångt och mycket... tyvärr

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Göteborgare är värst. Vill du byta fil där så riskerar du livet! Stockholmare är bäst, Uppsala kommer på andra plats. Även om Gotland har flest bilar per captia så rullar trafiken på utan problem. Kör man i 110 där så betraktas man som en fartdåre!
Sigdarve: nej som körandes 7500mil/år måste jag säga att både Gbg och Sthlm funkar bättre än Skåne.... Värsta jag kört i var nog ändå i Sao Paolo där kan man tala om trafik med livet som insats...

B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Jag är ju en av dom som vägrar släppa in dessa "kamikaze piloter" som kommer farandes i den fil som har minst trafik, bara för att i sista stund kasta sig in så långt fram de kan komma, helst utan blinkers, så att alla i kön måste tvärnita, vilket givetvis gör så att kön går ÄNNU långsammare.

Vid tillfälliga vägarbeten kan jag väl ha lite överseende med detta, men inte vid normal trafik. Om en fil svänger höger, och är full med bilar och filen till vänster går rakt fram, och är nästan tom på trafik, varför skall då jag som lagt mig i rätt fil från början måsta stanna och släppa in någon som med flit legat i fel fil bara för att komma om så många bilar som möjligt? Är hans tid mer värd en min? Mentaliteten hos dessa förare verkar ju vara så, de tror att de är mer värda än andra helt enkelt.

Klart man släpper in någon som uppenbarligen hamnat i fel fil av misstag, dessa är dock ganska lätta att se då de oftast minskar hastigheten och använder blinkersen för att komma in i filen, och inte väntar tills precis innan filerna går ihop för att då tränga sig in, vare sig det finns plats eller inte.

I vilka andra sammanhang är det tillåtet att tränga sig i köer? Nä, inga andra, så varför skall det vara accepterat i trafiken?
Enligt trafikkommentarer till trafikförorningens 3 kap 44 §, d.v.s. rättsfall, syftar regeln till att åstakomma s.k. blixlåskörning när två körfält övergår i ett. Bestämmelsen är utformad efter dansk modell och svarar mot 25 § märke 1.5.1.5.1 VMF som infördes genom SFS 1999:720 och trädde i kraft samtidigt som trafikförordningen.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Och översatt till svenska?
Du skall tillämpa blixtlåskörning
B10Tobbe:
Håller med dig, mycket irriterande, men det är väl stor skillnad på de som använder "fel" fil för att i sista minut slänga sig in och blixtlås principen när två filer blir en?

Kul att vi Stockholmare anses vara bra på nå't ;)

/ Månsson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kilroy o G-M : Försök byta fil i det läget i Örebro :DD
"DÄ GÅR ALDRI" Här äger bilföraren asfaltsstumpen han står på, skulle aldrig falla honom in att släppa in nån av lokal tradtion sedan urminnes tider.
Överallt är det smidigare att köra bil än på hemma plan.

///MVH Hasso
Länk
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Månsson:

Jo det är sant iofs, men varför skall vissa prompt köra i en fil de vet tar slut så länge de kan, i stället för att byta fil lite tidigare, då det kanske kan ske lite smidigare?
Tobbe: är det bättre med en 1000 meter lång kö i en fil ( och en tom ytterfil och många hårda inbromsningar ) eller en två filig 500 meters kö som rullar på fint som ett blixtlås som det skall??
Tyskland är ett föredömme i denna sa; alla hjälps åt för att alla skall kunna passera arbetsplatsen så snabbt och smidigt som möjligt

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Anledningen att man kör ända fram i vänsterfilen är för att skapa en så kort kö som möjligt för att få plats med fler bilar. I stan kan annars köerna bli förödande för all trafik.
kilroy
Helgeludvig*Var någonstans står det om blixtlåsprincipen i 1.5.1.5.1 eller 1.5.1.5.2 VMF 25 §...?I dessa kommentarer hänvisar man till Vägtrafikförordningen 3 kap. 44 § (1998:1276) där det står följande:"44 § Om antalet körfält för färd i samma riktning minskar skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman."Den skrivningen kan man ju eventuellt tolka som ett embryo till något som skulle kunna bli en blixtlåsprincip. Denna förutsätter dock att principen "en från höger, en från vänster" tillämpas stenhårt och konsekvent vilket inte är fallet. Denna stenhårda och konsekventa princip finns det inget juridiskt stöd för.Om man sedan roar sig med att läsa övriga paragrafer i Trafikförordningen som t ex reglerar HUR man byter fil så inser man att ansvaret för ett filbyte huvudsakligen ligger hos den som byter fil, inte hos den som redan befinner sig där.Om du har en länk med juridisk dignitet som lagstadgar om blixlåsprincipen OCH hur den strikt skall tillämpas hoppas jag att du länkar över den hit. Jag vill också gärna se en hänvisning som innebär att andra tillämpliga paragrafer i Trafikförorningen, vilket jag nämnde tidigare, upphör att gälla.Mvh kilroy
fr
115
frisen
525ia Touring -93
Det är dock som någon tidigare skrivit odiskutabelt den som byter fel som blir den vållande oavsett om det SKALL användas blixlåsprincip eller inte.

Använd sunt förnuft i trafiken, behandla andra som ni själva vill bli behandlade så blir det hela betydligt trevligare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.