|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Läste i en Engelsk BMW tidning at 95 mod M5 gör 0-100 km/t på 5,4 sek pga. av den 6 väkslade lådan. Detta kan vel inte va rätt ? I så fall ska jag köpa en sådan låda :-)) | |
|
Länk MVH / Jacob |
|
|
Godmorgon. I Engelska tester brukar det väl alltid vara 0-96 km/h ? Motsvarar väl 0-60 mp/h om jag inte minns fel.. Mvh Jimmy |
|
|
Dom menade at 95 mod var 0,5 sek snabbare pga. den nya 6 väkslade lådan. |
|
|
Om man sätter i en låda från en M5 -95 i en M5 3,8 mellan 92-94 så tror jag att man kan få den att accelerera bättre. -95:orna och de andra 3,8:orna har ju inte samma slutväxel. Den kommer ju inte att gå lika fort i toppfarten om man gör den modifieringen. //Schnitzer |
|
|
Vad kostar en 6 växlad låda... Kunde varit roligt att pröva... |
|
|
Mycker mer än de vanliga 5-växlade som kostar ca 10.000+ kr om man vill slippa få någon som är "bonnkörd" med dåliga synkringar. //Schnitzer |
|
|
Tycker 0,5 sek från 0-100 km/t är mycket endå. Jag växlar til 3 rätt över 100 km/t vid hård körning och det finns inte mycket kvar då. Med slutväxel menar du då i difrensialen bak ? (jag er norsk och fattar inte alla utryck) 5.4 sek är jo nästan nya M3 prestanda |
|
|
Leitwolf: "Med slutväxel menar du då i difrensialen bak ?" Ja precis! Hörde från någon kompis för något år sedan att han hade räknat ut, om man monterade i en 6-växlad låda från M5 -95 i en M5 -92 3,8 så skulle den slå i varvstoppet vid 210 km/h på 6:ans växel. Vet inte om det stämmer, men den skulle varva ur ruskigt snabbt i såna fall. Kan nog göra lite från 0-100 km/h då också, om man inte får växla för mycket :) //Schnitzer |
|
|
95a`n gör väl säkert 100 km/t på 2a`n också. Låter kul med 6 växlad låda i så fall, sällan jag kör över 200 i alla fall. |
|
|
Leitwolf: Bygger du in det i din -92:a och behåller originaldifferentialen så får du en snabb accelerationsbil upp till dryga 200 km/h. Vet inte hur det blir med bränsleförbrukningen dock. //Schnitzer |
|
|
M5 E34 ligger på 6,3 sekunder 0-100 har jag för mig jag läst. Men skillnad på 3,6 å 3,8 med/utan 6-växlat vet jag ej. Nicke |
|
|
Nicke_M: M5 3,6 = 6,3 sek 0-100 km/h M5 3,8 = 5,9 sek 0-100 km/h M5 3,6 har jag aldrig sett med en 6-växlad låda. Kanske kommer någon att bygga en. M5 3,8 92-94 har jag heller inte sett med 6-växlad låda, men -95:an som har det har jag sett precis som oss många andra. Den har en helt annan utväxling jämfört med de tidigare M5 3,8 92-94. Har för mig att slutväxeln är 3,23 på M5 -95 och sedan med den 6-växlade lådan så blir accelerationen likdan som de andra 3,8:orna från 0-100 km/h, alltså 5,9 sek. De M5 E34 före -95 har ju 3,91 i slutväxel samt att de har en annan utväxling pga den 5-växlade lådan. //Schnitzer |
|
|
Se där. Oavsett låda har 3,8 samma tid... Alltid lär man sig något! Nicke |
|
|
men med 6 vxl:at och slutväxel från 92-94 med utväxlingen 3,91 blir/borde acc bli lite bättre.. det beror ju oxå på hur tidigt/sent man behöver växla innan 100.. alltså om man kan dra på två:an förbi 100 eller om man måste slänga i tre:an innan för då finns ju risken om man inte är snabb i uppväxling att man tapapr någon hundradel eller nåt... vet inte föörän man provat.. i teorin låter det vettigt men det brukar inte alltid fungera i praktin |
|
|
Men den 5-vxl har väl högre topphastighet utan spärr? eller? Läste det en gång på ett brittiskt forum. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
E38B12: Jaså, det kan säkert vara möjligt. Tar man bort spärren på båda så är det nog större chans att den 5-växlade orkar mera pga att varvet är så mycket högre än vad det är i din 6-växlade. MEN är inte den 6:e växeln en sorts överväxel för att det ska varva mindre? I såna fall så skulle man ju kunna köra på 5:an lika långt som de andra 5-växlade. Det är ju samma utväxling och acc. från 0-100 km/h, men frågan är hur de går mot varandra i högre farter. Många säger, även på tyska forum att den 5-växlade 3,8:an går bättre än den 6-växlade redan på 3:an. Kan i såna fall bero på att den 6-växlade lådan väger mer, samt att den har 18" hjul som standard kontra 92-94:ornas 17". Sedan har jag hört att den 5-växlade lådan ska vara hållbarare, men det hör ju egentligen inte till diskussionen. //Schnitzer |
|
|
Jag har när jag skulle köpa min M5:a provat en 6 vxl M5:a -94. Personligen tyckte jag att den kändes segare än vad min nuvarande 5 vxl. O då har jag 18" fälgar likaså hade 6 vxl det oxå. Jag läste här på forumet i samma veva som jag skulle titta på -94:an att det inte fanns några 6vxl -94:or så jag tror att man hade bytt låda i den men behållit slutväxeln från en 5 vxl. Sen har jag hört att den 6vxl:ade M5:an ska vara något långsammare i acc test p.g.a att man får växla "mer" om ni förstår vad jag menar. |
|
|
Duffyman: Den borde ha känts snabbare tycker jag. Skumt! Förstår inte riktigt vad du menar att man får "växla mer"? Det är ju samma acceleration som på de andra 3,8:orna från 0-100 km/h. Det är väl samma varvtal i en speciell hastighet, både med den 5- och den 6-växlade lådan, MEN om man lägger i den 6:e växeln så blir varvet mindre. Det vore ju skumt eftersom -95:an ska gå lika snabbt från 0-100 km/h som alla de andra 3,8:orna med 5-växlade lådor. För att fixa detta så har de ändrat slutväxeln för att M5 -95:an ska gå lika som de 5-växlade 3,8:orna. Sedan om M5 -95 går sämre uppe i fart än en 5-växlad 3,8 tror jag beror på att den har 18" hjul samt 6-växlad låda som väger mer. Fanns också mycket utrustning i de flesta 95:orna, men det kan ju bero på något annat också. Är det någon som är 100% säker på om en M5 3,8 5-växlad varvar lika mycket som en M5 (-95) 6-växlad i 100 km/h om både använder 5:ans växel? //Schnitzer |
|
|
Duffyman: Växellådans- och slutväxeln utväxling på M5 -95 gör att de går lika från 0-100 km/h med en M5 3,8 92-94. Då växlar du väl inte mer från 0-100 km/h för att du har en 6-växlad låda? Det är väl inte förrän att du kört ut hela 5:ans växel? //Schnitzer |
|
|
Schnitzer Det jag menar med att man får växla "mera" är att man borde kunna dra en 5vxl till en högre hastighet på ex: 3:ans vxl än vad man kan gör på en 6 vxl. För båda bilarna ska väl ha samme topphastighet även om man tar bort toppfartsspärren. Alltså borde det gå att köra längre på växlarna i en 5vxl:ad. Men jag är ingen expert direkt. Sen det där med att jag tycket att den 6 vxl:ade -94:an som jag provade gick segare än men 5 vxl:ade är jag ganska säker på. Men som sagt det behöver ju inte bero på växellådan....det kan ju lika gärna vara att motorn va i sämmre skick. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.