AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.993

Klonk från övre stötdämparinfästning

Visa användare
111
EBS
520i -88
Jag har, som många andra, problem med ett klonk i framvagnen på min 520. När man gungar på bilen så hör man att det låter från toppen på stötdämparen.
Finns det några bussningar lr så där som kan vara slut lr är det helt enkelt så att jag måste investera i en ny stötdämpare?
Hur farligt är det att göra med det såhär? Försöker undvika gupp och sånt på den sidan men ibland är det ju omöjligt.

Tack på förhand!
//Emil
Visa användare
111
EBS
520i -88
ingen som vet?
det är inget farligt alls men den sliter ut dina däck i ett nafs om du inte byter stötdämpare. ett tips bara byt även fjärden den kan vara slut den med.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är säkert stötdämparen som är slut, som leder ljudet vidare. Det är ytterst ovanligt att fjäderbenslagringen går sönder. Mina lagringar är som nya trots 15 år och 26000 mil =) När du demonterar, fetta in lagringen ordentligt.

/Per
Dessutom /brukar/ fjäderbenslagringarna gnissla en aning.
Ph
11
Pheeb
520i -91
fjäderbenslagringen gnisslar och klonkar i alla "gupp" man kan tänka sej.. gungar du bilen låter det knappt något om det är fjäderbenslagringen.. då måste man nästan köra för att det ska höras..

håller på att byta en fjäderbenslagring just nu så ;)
Visa användare
111
EBS
520i -88
Det låter knappt nått när man gungar utan man känner det bara lite lite. Men när man åker över brunnslock och så så låter det så att man hör det tydligt. Medans om det sitter någon i passagerar sätet så låter det knappt nånting.

Är det fjäderbenslagringen då? Isåfall, vilken är det? Nån av dom i denna bild? Länk
Ulke
Tippar på stabilisatorstaget, hissa upp bilen och känn efter ordentligt på staget, brukar vara de symptom du nämner...
Visa användare
111
EBS
520i -88
Jag har hissat upp bilen nu och slitigt och kännt i stabilisatorstaget och även i hjulet men det finns inget glapp. Utan "klonket" kommer bara när man kör eller, väldigt dovt, när man gungar på bilen.

Frågar igen, vilken är fjäderbenslagringen som ni pratar om?

Länk
#1 där

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
(men den ser då fasen inte ut så i verkligheten...

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
li
5
lippan
525i 91
318 90
tjenna jag har problem med att det kluckar typ när man åker över ojämn heter vilket vägarna består av här i sverige :) jag bytte stabilisator stagen men ingen skillnad! Hissade upp bilen och skulle även byta bakre övre länkarmar men då råkade jag pressa fjäderbenet uppåt och fann då ett oönskat glapp på nästan en cm =O.Mistänkte topplagringen vilket det var åkte till skroten och kollade om de hade några och hittade ifrån en 540 95
och jag har en 525 91a och de såg rätt lika ut åkte för att byta men såg då att de jag hade var stötdämparfästet förskjutet och fjädern yttligare förskjuten och i de jag hämtade på skroten var allt centrerat! hur vet man vilka man ska ha? och vad gör det för skillnad? mvh linus
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
hej har samma bekymmer men inte funnit felet, måste kålla fjäderbenslagringen nu då.

Nikki
li
5
lippan
525i 91
318 90
ja gör de=) lycka till
FredricF
Hade problem i flera år med irriterande klonk i framvagnen på min E34T-94 (23000 mil). Besiktningen hittade inget trots att jag påpekat att framvagnen klonkar. Stötdämparna, sa dom bara.
Fast nu senast så hittade dom glapp i två kulleder. Eftersom det var midvinter lämnade jag in den på verkstad för byte och där konstaterades det att i princip samtliga kulleder och bussningar var slut . Bussningarna och kullederna byttes. Klonket försvann och bilen börjar åka dit jag styr, vilket den inte alltid gjorde tidigare.

Det var ganska dyrt att byta, bara delarna tror jag gick på närmare 6 papp.

/Fredric
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.