AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.532

Bmw M5 (E34) vs. Mercedes 500E

Sida 2 av 2
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
"Högst normal fart med M5:an visade sig vara åt h-e för fort med en 3.0S i denna kurva!"

Ha ha no shit?!

Jag har aldrig kört eller ens åkt i en M5, oavsett modell... Det känns som om jag är lite efter... =(
Be
61
Besökaren
525iA E34
En 500E har i alla tester jag läst varit snabbare än BMW M5 3.6
Brukar hamna mitt emellan M5 3.6 o 3.8 när dessa får en optimal start o optimala växlingar.
500E är väldigt svår att få till bra start med med tanke på ASR.

Finns ju hur många tester som helst med dessa bilar.. men man måste ju jämföra i samma test! Annars är det alldeles för många variabler som kan spela in. O som sagt i de tester där detta gjorts så är 500E marginellt snabbare än 3.6 o marginellt långsammare än 3.8

Här är exempelvis ett test:
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
på papperet grejar både M5 3.6 och MB 500E 0-100km/h på 6.3sekunder, sedan lär MB500E sticka ifrån sakta men säkert då det lägre luftmotståndet och de extra hk borde sätta sitt till, nu vet jag inte vilken som väger mest? Annars går MB väldigt bra överhuvudtaget uppe i fart, jag skulle tippa på att en M5 3.8 inte är mycket snabbare i de högre farterna, 3.8 har inte mycket mer i toppfart, 500E toppar 270verkliga km/h, M5 3.8 runt 275-280km/h.
E500 är kanske en tiondel snabbare än en M5 3,6 till 100 km/h men M5:an är snabbare i fart. E500 klarar 0-200 km/h på ca 26 sek i tester medans M5 3,6 klarar det på ca 23 sek och M5 3,8 på ca 21 sek. Utväxlingen på E500 gör att den inte har så hög toppfart som M5 E34.

Min M5 E34: Länk
Be
61
Besökaren
525iA E34
På pappret klarar 500E 0-100 på 6.1... med urkopplat ASR 5.8s.
0-200 går på 23.5 på pappret. Detta med inkopplat ASR..dvs inget motorvarv från start.

Vi har testat kompisens 500E och den klarar 0-200 verklig fart på ca 22s med start från tomgång, alltså ASR inkopplat.

Hänsvisar ännu en gång till detta test:
Länk
Man måste jämföra siffror ur samma test om man ska kunna dra slutsatser.

Anledningen till 500:ans begränsade toppfart är att den saknar 5:e växel och varvar därmed ur på 4:an.

Be
61
Besökaren
525iA E34
Kan själva ta de tider ni behöver från dessa båda filmer.

www.henrikskuligafiler.se/500E-1.mpg

www.henrikskuligafiler.se/500E-2.mpg

Mätaren visar ca 103 vid 100, 165 vid 160 o 208 vid 200.
Den ena starten görs från 1000 varv/min med 2:an.. vilket är helt åt skogen för en bra start. Faktiskt något bättre att då starta helt från tomgång i just det fallet med automaten. Går även att spärra 1:an vid starten men så gjordes inte utan lådan får göra en nedväxling precis vid start. Däcken som sitter på är 2cm bredare än standard vilket kanske ger aaaningen bättre start men sämre högfartsacc.
Blev hyfsade tider ändå.

Egna mätningar säger inte mycket, min M5 3,6 klarar 100-200 (riktig fart enligt GPS, 105-210 på mätaren) på under 14 sek vilket jag själv tvivlar starkt på. Det var med mina gamla, tunga och breda 18" fälgar.

Min M5 E34: Länk
Schnitzer:

Läser i ditt inlägg at du menar at det inte är så många som kan
köra M5 E34 på rätt sätt. Tycker det låter som et vågat utalande från en som jag mistänker inte varavar sin motor alt för mycket och inte hellre kör så många race med sin bil.
Inget ont menat Schnitzer, men tycker det var et vågat påstånd.
Be
61
Besökaren
525iA E34
M femman: Tja.. är den helt orginal så tvivlar jag oxo på det måste jag säga... Men har du en filmsnutt med det så tror jag mer på det. Får man en tid mellan en viss hastighet som verkligen är den hastigheten så är det svårt o komma undan...

Men som sagt de mest rättvisa siffrorna att använda är de som är tagna i jämförelsetester bilarna emellan då förutsättningarna är samma.
Går man på ett genomsnitt av dem så ligger 500E mellan 3.6 o 3.8.. åtminstone i 4 av 5 tillfällen.

Sen kan man alltid hitta fristående siffror som är till den ena eller andra bilens fördel men jag ger inte mkt för dom siffrorna heller.

Har även läst nånstans här att E60 AMG skulle vara långsammare än M5 3.8 tex... baserat på lösryckta siffror...
Men kollar man i tester som är gjorda TILLSAMMANS under samma förutsättningar så ser det inte likadant ut.
Polarn har ett test med en E60 AMG (381hk) mot en M5 MK Motorsport (360hk). AMG:n var 50kg tyngre o med automat. Dock som sagt 21 hk mer. 0-100 var E60 1 tiondel snabbare (5.4 mot 5.5). 80-180 var siffrorna 11.5 och 12.7 till mercans fördel.

Så sånna där resonemang med lösryckta siffror att tex en 3.8 då ska kunna vara snabbare än E60 med 20hk mindre än en MK har jag svårt att fatta meningen med.

De siffror som jag tycker är intressanta är de där bilarna körts direkt mot varann i ett riktigt test, där bilarna har samma förutsättningar. Annat än detta bevisar egentligen inget (gäller naturligtvis även mig då med de filmer jag länkade till, så bortse från dem).

Lite löjligt sen kanske o diskutera bilar som är så lika.. det rör sig om väldigt små skillnader o är knappast nåt man kan diskutera sig någon vart med.. den som vinner i praktiken med nån av de där bilarna är antagligen den som gasar först skulle jag vilja säga.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Leitwolf:

Du har nog missuppfattat. Jag åker inte runt och fiskör. Jag propagerar för service, originalskick, varmkörning, etc och är rädd om grejerna, men det betyder inte att jag inte varvar ur maskinen när de kriterierna är uppfyllda. Vad jag menar är att det är helt lönlöst att börja köra med ett startvarv på 3000-3500 rpm om man ska tävla mot någon. Motorn är helt orkeslös där och det verkar som att många ägare inte har förstått det. Då går det åt pipan! Det finns många tuffa killar som har köpt sig en M5 som tror att de kan dra vem som helst vid vilket varvtal som helst, bara för att det är en M-modell. Det var det jag menade med att en del inte kan köra. Själv kör jag inte mot någon om jag inte kan ha bra startvarv på 4500-5000 rpm.

Ser fram emot ett race mot din M5 Touring :)

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
Be
61
Besökaren
525iA E34
Får även kommentera det där med gubbigheten.. Kan hålla med om att en tidig MB 200 med sin realtivt höga fjädring som bidragande orsak kan se riktigt gubbig ut.. inte för att 5-serien utmärker sig lika extremt på det sättet.. MEN.. inte ser väl en orginal 518i alltför ungdomlig ut heller?
Sen är ju smaken olika om vilken bil man tycker är snyggast är klart!
Men säger man att en 500 bara är sktiful o gubbig så bör man definitivt tycka att en 518 är gubbig. Den ser enligt min mening iaf mkt gubbigare ut än en 500:a.

Här en länk till en 500 (med brabus 6.5 motor) med lite styling (fälgar o nedlackning). Inte fan ser den mer gubbig ut än en 518?Länk

Mkt beror på vad man gör med bilarna. Tycker båda karosserna har lite gubbighet över sig helt orginal.. även om 124an är värst. Men det är lätt att få bort det looken med båda bilarna.. speciellt när det gäller M5 o 500.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Besökaren/Schnitzer

Helt riktigt så är det vikltigt att ha i tanken att olika tester kan ge i värsta fall väldigt olika förutsättningar av olika anledningar.

Just därför är det ganska meningslöst att kriga blod över en eller flera tiondelar hit eller dit, därför att det i första hand bara är just siffror på ett papper. När någon av oss exempelvis skall försöka repetera dessa siffror hemma på våran gata i stan, så kan det bli lite hur som. Både just för förutsättningarna för teststället, aktuell bil, men inte minst oss sjäva och våran förmåg att spaka bra nog.

Visst kan man se på tester och dra vissa slutsatser, men ha alltid dörren på gländ för att det kan bli överraskningar om man kör ett rejs man mot man rakt av. Då kan det visa sig att bästa tid 0-100 inte är längsta sträckan på samma tid. Alltså att en bil som gör 0-100 på 4,9 ändå ligger bakom en bil som gör 0-100 på 5,8 s, den senare passerar 100.

Jodå, mången gosse har trott blint på M-märkets magi, och inte ansett/förstått det nödvändigt att använda spaken för att få rätt varv. Och fått pisk mot klart spinkigare fordon.

Dr Tinnitus
Men en Lotus Omega då?
Den borde väl rasta båda en m5 3.8 och en 500e?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Petrus: Ja och en Enzo borde dra dem allihop.
Lus: Väldigt kul. Undrade bara eftersom den var med i samma test som e500 o m5 i någon länk i denna tråd.
Det är ju knappt någon idé att fråga vilken bil som e snabbast.
Frågar man här så lär ju en en m5 va snabbast och frågar man på mbsca så lär det ju vara mercan.
*Annars går MB väldigt bra överhuvudtaget uppe i fart, jag skulle tippa på att en M5 3.8 inte är mycket snabbare i de högre farterna, 3.8 har inte mycket mer i toppfart, 500E toppar 270verkliga km/h, M5 3.8 runt 275-280km/h*

Med original utväxling i bakaxeln (2,82) orkar inte motorn på en 500:a varva ut och därmed gör den bara 262 i toppfart. Men här inne kanske den bara gör 200 vid fullgas.

**BMW:n har sin maxeffekt vid 6900 rpm och Mercedesen (E500 -94) vid 5750 rpm.
BMW:n har vridet 400 Nm vid 4750 rpm och Mercedesen 470 Nm vid 3900 rpm.
**

Mercan har hela 400NM att förfoga över vid 2000rpm

Vi på MBSCA vet att BMW M5 3,8 är snabbare och en lättare bil att köra än en tung 500:a som väger in på 1860kg.
Jag blev negativt överraskad av en 500E som går här i stan. Med tanke på den erfarenheten är en M5 3.8 avgjort snabbare.

Flåklypa
Be
61
Besökaren
525iA E34
..och ändå skiljer det inte mer än någon tiondel i verkligheten :)
Känns som det redan är ganska utrett nu.

När det gäller toppfart 500E så varvar motorn ur vid 262 med orginal utväxling.

Teoretisk toppfart för bilen med rätt utväxling är annars 270-280.

Antagligen ca samma som M5. Något lägre effekten jämnar ut sig mot M5:ans något högre luftmotstånd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.