|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
NÅN SOM VET OM DET GÅR ATT BYGGA OM E30:NS NAV TILL FEM BULT TYP E36 ELEER E34?? M3 E30 HAR JU FEM BULT.. | |
|
japp de går... lite jobb e de ju men för dig borde de ju inte vara några problem då du har bytt spis o så... du kan köra med delar från M3 e30 eller E36 osv.. de avgör du själv... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
BEHÖVER MAN BARA NAVEN ELLER HELA SPINDLARNA OCH ALLT?? |
|
| det skulle var bra om någon kunde lista vilka delar men behöver | |
|
Då jag bytte så använde jag mig av detta (allt från M3 E30): Bak: * Bakre bärarmar med nav. * Bromsskivor och ok. * Handbromswire för skivbromsförsedda modeller. Fram: * Fjäderben. * parallellstagsarmar till fjäderbenen (båda sidor). * Bromsskivor och ok. * Inte monterat: Stabilisatorstag (sitter e30ins original där nu). * Framvagnsinställning p.g.a bredare spårvidd. Allt var "Bolt on" och enkelt att få dit. ///BMW - Was sonst! |
|
|
går det att göra som du har gjort ( johanE ) fast med saker från E36.. är de med bolt on??? BMW är livet. Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
E36 kanske någon annan kan svara på om det är bolt on. Har för mig att det är någon på forumet som kör omkring med e36-grejor. Lite info om e36delarna (på tyska): Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
tack så mkt.. ska kolla mer på det sen.. måste först fixa till bilen inann jag börjar med det...är inte så gammal så det tar sin tid :( men men. BMW är livet. Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
| ungefär hur mycket går allt på? | |
|
Drygt 10.000 fick jag ge för bärarmar och fjäderben. Parallellstagsarmarna köpte jag på BMW och de var dyra, 1060:- Bromsskiva fram: 1130:- Bromsskiva bak: 615:- Bromsok fram/bak: 3794:- Så lite snabbt räknat med M3E30-delar blir det: 19404:- ///BMW - Was sonst! |
|
|
Går det inte bara att byta till ett M3 nav bak, Lagret är ju samma på 325 och m3 bak! Splines för drivaxel borde ju va samma! Borde va det enklase bak iaf! Nån som vet om det bara går byta navet? Mvh |
|
| De finns en guide under mektipps också! | |
| Rent genrel tanke är att det förmodligen är 100% billigare med e36 delar men mer jobb. M3 e30 delar är ju varken lätt eller billigt att få tag i.. men de måste finnas en bra anledning till varför 90% kör med m3 e30 grejer när dom ska bygga om till 5-bult. hoppas du hittar lite mer info om saken iaf. | |
|
"The M3 shared larger wheel bearings and front brake calipers with the E28 5-Series. It also had a Getrag 265/5 5 speed gearbox, and rear differential with different final-drive ratio and 25% lockup." detta är taget på den engelska wikipedia. det är inte så att man kan ta delar från en e28? jag vet inte hur mycket som är taget därifrån. någon som vet? M@v |
|
|
Ja bak ska det fungera med E30-bärarmar och M3E30-nav. Förutsatt att det är E30-bärarmar för skivbroms. Vill man öka på utbudet lite kan man kika på E36 compact och Z3 men där har jag hört att de breddar för mycket för E30. Fram har även jag funderat på hur det är med E28-delar. Fjäderbenen påminner ju ganska mycket om M3E30-benen men med den skillnaden att parallellstagsarmen har tre skruvar på E28 och fyra på M3E30. E30: nummer 4 i första länken E28: nummer 1 i andra länken Länk Länk Bromsarna sitter på andra sidan mot E30. Sen har jag ingen aning om längden på fjäderbenen E28 vs E30. ///BMW - Was sonst! |
|
| EN fråga bara ... VARFÖR byta till 5 bult ??? :) | |
|
Varför inte? ///BMW - Was sonst! |
|
| varför skriva i en tråd om ni inte har något intressant att tillägga? | |
|
kolla här på denna här sidan där står det presic hur man skall göra. Länk MVH Fredrik "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.." Bmw = Brutall Motor Wagon |
|
| För övrigt jag som skrivit mekartipset. för snabbast svar på ev frågor maila mig. (har kört så i snart 1 år inget har strulat) | |
|
Tror du kan komma undan relativt billig om gör enligt: Länk Lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.