|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Croazia |
Alla vet att E39:an lyckt glas (plast) blir matta, mjölkiga och blästrade med tiden. Har provat vaxa, rubba utan att det syntes någon skillnad. Provade med putsmedel från Teknik Magasinets. Mobiltelefondisplay medel och resultat syntes. Såg betydligt bättre ut ett par månader. Fräscht helt enkelt. Men jag undrar om någon har provat Bosse bildoktorns förslag för repiga lyktglas (plast). Han skrev att man skulle köpa finaste vatten sand papper typ. 2000. Slipa och sedan vaxa. Är det någon som provat? |
| Om dom är plast kan d gå me telefondisplay mojs.. kommer inte ihåg va d heter..finns lite överallt.. farsan hade d på sin E39..blev inte alls dumt.. | |
|
Allt med lite slipmedel i funkar. Varför inte tandkräm, missade Bosse detta? Känt knep för repiga klockglas mm. Det blir dyrt med de små tuberna till mobildisplayer, Autosol är billigare. FP |
|
| Funkar det bra på glas med eller ? | |
|
Nja, hårt glas som man lyckats repa måste poleras med speciella metoder, glasmästrna har grejor för detta. FP |
|
| Låter dyrt det ;) å nya lampor har ja inte råd me... dom får väl vara blästrade ett tag till helt enkelt ;) | |
| Ge lyktorna en omgång med polermaskinen med autosol! Blir som nya, vaxa dem bara efteråt så blir du supernöjd | |
|
psst sonax har kommit med en produkt för det..som heter scratch remover det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Scratch remover ska jag köpa och sen köra med maskin, måste väl bli bra?!.... Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
JAG HADE NOG BÖRJAT FÖRHAND, DÅ DEN KAN INNEHÅLLA SLIPMEDEL, DVS KORN det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Slipmedel lär det finnas eftersom det skall kunna jämna ut smårepor osv. Är det repiga lyktor av glas (inte plast, plexi osv) så lär det behövas mer än vanlig rubbing, det är inte mycket som biter på repiga glas, det är som bekant hårt, i synnerhet jämfört med plast, lack och vanlig metall. FP |
|
|
jo detta är framtaket för just det.. finns även kemiskt slipmedel med.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
bustorp |
Scratch Remover funkar på akrylglas enligt Sonax. Men det är väl inte detsamma som det vanliga strålkastarglaset, eller...?;=) Länk "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Bara att besöka närmaste glasmästare. Han har särskilda sliptrissor, pasta mm som kan våtslipa glas, ta bort ytliga repor mm, men detta är inge man klämmer ut ur en tub och gnider på med handkraft, långt ifrån. FP |
|
|
Då pratar vi riktigt hårt glas folke, inte plast bakljus som frågan gäller, eller hur?? stor skilnad enligt mig. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Visst, stor skillnad osv. Plast, plexi osv går att polera osv med enklare metoder, som jag skrev tidigare. FP |
|
|
ferraripeter2: om du läst noga så hade du sett att det var frontlyktor som denna tråden gällde, inte bakljusen som du tydligen tror. Som bekant så tillverkas vissa av Bmw:s fronlyktor i glas, exempelvis E36:ans, så jag tycker inte att folkes inlägg var helt irrelevant även om E39:ans (Croazias) lyktor är i plast. |
|
|
Nä helt sant, men fortfranade plast.... eller? det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Lyfter tråden lite: Hittade det här på bmwtips.com Länk Nå'n som provat? Freude am fahren |
|
|
Hej alla entusiaster:) Jag har också ett litet puts problem. Mina dimljus fram (M-dimljusen= runda) är kraftigt blästrade, inte konstigt med tanke på att bilen rullat ngr mil. Är dimljusen av plast eller glas (skulle tro på det sistnämda, men bättre att veta säkert:)? Går det att bara köpa glas/plast till dessa eller måste man byta ut hela dimljuset. Undrar om det bara går att polera eftersom det är ordentligt blästrade.... Går det att bara köpa nya plastskydd fram på E39:ans lyktor eller är det helt byte som gäller för dessa (har original facelift med Xenon). Alla råd är välkomna:) Vh/ Kermit. |
|
|
Hade en gammal volvo en gång, bakljusen var matta som fasen. Våtslipade me riktigt fint papper, tvättade sen rent och sprayade på klarlack. Baklyktorna blev som nya efter de. Vet inte om de funkar på framlyktorna men??? Kôpt kärlek är fin kärlek..! My precious Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.