AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.469

kan man få fortk. böter när man kör fort efter en polisbil?

Sida 2 av 2
Da
45
Daniel Jönsson
M3 -87
325ix Touring -89
Gasar-Magnus: Är du säker att polisens LT-slåp är reggade som tunga lastbilar? De kan ha dubbelmontage utan att för den delen vara reggade som tunga lastbilar, bara inte totalvikten överstiger 3,5 ton.

Fast det spelar väl mindre roll egentligen, för de räknas säkert som utryckningsfordon och då får polisen köra snabbare än lagstadgad hastighet om nöden kräver det.

//Daniel
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Trafikkontrollbussarna har ju lastbilsreflexerna bak, gul-röda diagonala bårder. Enda gången jag kan påminna mig att jag har sett Säfflebussen köra lagligt var när den låg bakom en sådan i spik nittio.

Sen har trafiken även en bunt målade MB Sprinter i samma storleksklass, dessa har blåljus men inga sådana skyltar bak.

Sex på alla fyra, roligast så!
LT skåpen har precis som Hangaround säger dom lagstadgade reflexerna för tunga lastbilar.. ( och Sprinter/LT med dubbel montage är "avsedda" för upptill 5,5 tons total vikter dock kan man typa ner dom till 3500 total vikt om så skulle önskas..)

Huruvida det är brådskande tjänsteutövning att köra hem för dagen äv tämligen tveksamt...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag tror många underskattar polisens metoder när det gäller att sätta dit fortkörare. De behöver inte ens hålla på med riktmärken o klockor om de inte vill. Jag blev exempelvis av med körkortet för att en civilpolis låg bakom mig och skrev i rapporten att han låg bakom mig i samma hastighet. Det enda dom gjorde sedan var att kalibrera hans hastighetsmätare för att få den exakta hastighetsöverträdelsen.
kilroy
Efter 3 starköl och 2 grillade lammkotletter från utegrillen skall jag försöka samla tankarna...Användning av blåljus och siren är i första hand avsedd för att upplysa folk om att de skall hålla sig ur vägen. Det är inte tänkt som någon form av juridisk ursäkt för att överskrida hastighetsgränserna.Blåljus och siren kan lika gärna användas i fall då polisen faktiskt underskrider hastighetsgränserna med råge.Poliser i transporttjänst skall hålla hastighetsgränserna. Det gör man i princip enligt mina närstående källor och enligt min egen erfarenhet.Polis i tjänst har full rätt att överskrida hastighetsgränserna utan att använda blåljus/siren om man så finner lämpligt. Det kan i högsta grad vara lämpligt med ett sådant förfarande vid viss typ av spaning för att inte för tidigt avslöja sig själv.Har någon, t ex Sjöberg, sett någon civil polisbil eller motorcykel som i jakten på någon fortkörare har smällt på blåljusen, eller på annat sätt markerat sin roll som polis, INNAN fortkörningen konstaterats?Mig veterligt har ganska få polismän i tjänst blivit fällda för fortkörning i tjänsten. De gånger det inträffat har det oftast handlat om att någon varit sen till ett möte och därav missbrukat sin rätt som polisman att överskrida hastighetsgränserna.Mvh kilroy
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kilroy.

Alldeles utmärkt sammanfattat, så man har ju svårt att tro att det verkligen var starköl.... ;-)

Dr Tinnitus
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Tja, om dom slår på blåljusena innan någon har kört för fort lär dom ju inte göra det p.g.a en hastighetsöverträdelse!!
Men det hade varit en syn, först kommer polisen i 150 km/h m blål. på och efter kommer fartsyndaren...

Sjöberg
kilroy
sjoberg*Jag håller i princip med dig när du säger att trafikreglerna också gäller för polisen, självklart. Som privatperson har man dock ingen riktigt bra förhandlingsposition om man envisas med att anklaga poliserna för att begå trafikbrott om man inte är riktigt insatt i hur poliser i gemen arbetar.Visst förekommer det trafikbrott bland poliser...men många gånger uppfattar vi det kanske inte helt korrekt med tanke på att polisen faktiskt har ett ganska stort handlingsutrymme i sitt agerande.Mvh kilroy
Jag har diskuterat detta lite med min far som är polis, detta med att köra över hastighetsgränserna utan blåljus. En sak poängterade han:

Blåljus samt ev. även sirener är till för att påkalla fri väg. Utryckning får ske utan att fri väg påkallas. Den som bedömer huruvida dessa skall nyttjas är polismannen bakom ratten, som har utbildning i utryckningskörning och är väl inläst i berörda lagparagrafer.
273
Pärlan
BMW 523i -96
Vilket trams detta blev!!!
Ligger man bakom en polisbil i för hög hastighet innebär ju det att man kör för fort vilket i sin tur innebär att man självklart kan dömmas för böter så länge poliserna kan mäta din hastighet. Poliserna är väl inte dummare än att de använder backspegeln och sin egen hastighetsmätare för att avgöra vilken hastighet du kör i.

Skulle polisen behöva kamerabevis på alla överträdelser som begås?
Knappast!

BMW - För att det känns rätt!
Paap Reeder
... kanske det blir lika hastighetsövervakningsmetoder här som jag sommaren ca -92/93 upplevde i Estland på vägen Tallinn - Haapsalu.

Vid sidan av vägen ... säkert 200-300 m över ett gärde .... satt en poliskonstapel i grön uniform gömd bakom en enbuske och klockade folk ute på vägen med ett rostigt ryskt tidtagarur sedan olympiaden i Berlin .... varvid han använde två telefonstolpar vid vägkanten som riktmärken.

Sedan ringde han på en gammal rysk fälttelefon - varvid han först hade rullat ut 2 km fältkabel - till stoppet.

Från det stoppet låg det ytterligare 1 km fältkabel till ett andra stopp.
Stannade man inte vid polismans tecken ringde han på den andra telefonen varvid en polisaspirant helt enkelt körde upp en rysk ZIL- 10 tons lastbil med släp tvärs över vägen ...... sedan skrevs böterna ut i lugn och ro.... medans både nord och södergående filerna stod och väntade.

100% spårningssäkert för polisradioskanners och radar eller laservarnare.

Böterna betalades alltid på plats annars fick man helt enkelt fortsätta per fot... och hade man då på färjan köpt på sig litet extra blev det ...tuuungt.

Det var alltid billigare att betala böterna vid det första stoppet (... kanske soppan kostade extra till lastbilen som skulle av och på ...??)

Inget övrigt registrerades i några handlingar vare sig här eller där.

MVH /// Paap R ...obs ..JAG åkte inte dit men jag vet ....
Se
127
SemiImbecille
Mini Clubman S 2016
Jag körde om en polisbil som låg i under 50km/h på 2-filig 50-väg (låg väl i överkant på 50-strecket på hastighetsmätaren = 47km/h c:a. Dom körde ikapp och blängde argt samt viftade med armen att jag skulle sänka farten.. idioter....
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Semi> Poliserna har kalibrerad hastighetsmätare, det har inte du.

Sex på alla fyra, roligast så!
An
142
AndersE
Befinner mig mellan två BMW:s
Kör på motorvägen i ca 140 ch ser en polis i samma fil en bit fram. saktar så klart ner till 110 men kommer ikapp ändå. Jag tänker att det måste ju vara okej att köra om då så jag gasar på lite lätt till ca 113 och puttrar förbi.
Detta är på en lång raksträcka och framför polisbilen ligger det en buss som jag också kör om. Nu ser ju inte polisbilen mig då bussen skymmer så jag gasar på till 120 för att få en liten lucka.
men vad ser jag i backspegeln efter ca 1 min, polisen! jag saktar ner till 110 igen och polisen kör upp jämnsides och sätter på blåljuset. jag vet inte om jag skall skita på mig eller koka över av ilska. jag saktar ner och börjar köra in till vägrenen men då stänger han av blåljusen och bara kör därifrån. Igen av oss som låg bakom den polisbilen vågade köra om honom den närmaste milen tills jag svängde av i göteborg.
Jävlar vad sur jag var efter detta.

mvh/AndersE
Se
127
SemiImbecille
Mini Clubman S 2016
Hangaround.
Har GPS i bilen nu, vet att min mätare går lågt så ligger jag precis över 50-strecket går det i 47km/h cirka... :) Vet inte vad som är mest exakt, GPS eller deras mätare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.