|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Om en polisbil kommer körandes i 140 på motorvägen o man lägger sig bakom den och håller samma hastighet, kan polisen stoppa en för fortkörning då? eller måste man befinna sig framför bilen för att dom ska kunna mäta hastigheten? mvh Daniel | |
|
Rent teoretiskt skulle det nog gå. Dom får ju tex starta tidtagning även om dom kommer mötande för att sen svänga runt och ta stopptiden och räkna ut hastighet. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Undrar vad polisen tänker, här sitter man och jagar en idi** och så får man ännu en i backspegeln. ;) | |
|
Jag testade detta för nån vecka sedan då jag böev nyfiken. En polis utan blåljus kör om mig i ca 135 på 110 väg. Jag lägger mig bakom och följer efter i samma tempo. Efter ca 3-4 mil kommer det upp en annan polisbil bakifrån vilket jag som tur är ser i god tid. Jag saktar in och ligger i 110 (eller 90 om hastighetsbegränsningen sänks). Polisen ligger bakom mig någon minut och kör sedan om. Jag följer efter och ligger i ca 130 precis som förra gången. Polisen kör då in till höger i vägrenen så jag skall köra om, vilket jag gör. Sen ligger polisbilen efter mig (väldigt nära) i 4 mil mellan oskarsham och västervik men inget händer och till slut vänder den. Kändes som om polisen bara väntade på att jag skulle göra något misstag alls och ta mig för detta :) Jag vet inte vad man kan dra för slutsats av detta? Kan ju ha varit en slump men jag tror inte det. Mvh John |
|
| intressant tanke faktiskt, prova och se vad som händer :P | |
| Så länge jag inte riskerar körkortet så fick det vara värt ett test :) Öppna fina vägar i 130 med bra bil ser jag inte som faligt heller. | |
|
Var ju nån artikel i nån tidning för nåt år sen om en kändis som låg och pressade bakom en utryckande ambulans i hög fart. Ambulanspersonalen ringde polisen och kändisen åkte fast. Minns inte hur det gick med hans körkort. Nu var ju inte detta bakom en polis men det borde vara ungefär samma sak. ///BMW - Was sonst! |
|
kilroy |
Självklart kan man få fortkörningsböter om man ligger efter en polisbil i 140...hur man nu kan komma på en sån ide...?Mvh kilroy |
|
kilroy: hur bevisar dom detta då? måste dom inte kunna visa det på något sätt och inte bara uppskatta? kan dom kanske vända kameran dom har i bilen? |
|
|
Spajjjs: Dom behöver inte ha kamerabevis för att du ska bli fast. Är det två i bilen så är det inga problem för den som inte kör att klocka dig utifrån valda riktmärken på vägen på samma sätt som dom kan göra om du ligger framför dom. ___ //Ulf |
|
|
Spajjjs: Se mitt exempel ovan. Är väl inte svårare att klocka en bil som ligger bakom än en som man möter. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
Det behövs inte ens 2 polismän i bilen...det räcker med en.Mvh kilroy |
|
kilroy, det är riktigt men om det är en ensam polis och fartsyndarer nekar så kan jag gissa att han har en chans att komma undan. Ska den ensamma polisen vända sig om när han kör eller via backspeglarna avgöra när valt riktmärke passeras. Känns i alla fall som ett möjligt argument i ett överklagande. ___ //Ulf |
|
kilroy |
Programmer* Det är ett möjligt argument i ett överklagande, jag håller med. Förutsättningen är dock att det finns tydliga indikationer på att mätningen inte varit tillfredsställande utförd. I praktiken visar det sig att domstolarna dömer till fartsyndarens nackdel i de flesta fallen.Mvh kilroy |
|
Men vad skulle polisen säga då?! Poliser står inte över lagen om dom inte är på utryckning. Dom kör ju faktiskt ochså för fort... Sjöberg |
|
|
sjoberg: Det är väl därför man oftast slipper undan utan straff. Men om dom verkligen vill sätta dit en så hittar dom nog på någon bra anledning till att dom körde för fort. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
Frågan var väl om man kunde åka fast för fortkörning om man ligger bakom en polisbil...?Anledningen till att polisen eventuellt kör fortare än lagstadgad hastighet är väl ganska ovidkommande?Eller har jag missat något?Mvh kilroy |
|
JohanE: det var väl Mattias Sunneborn som var så slug.... Jag gillar ändå polisen trafik kontrollbussar bäst ( vi vet vita LT skåp med dubbelmontage bak, AC på taket och lite sido fönster ) som håller 110 km/h på motorväg fast dom är tunga lastbilar... Polisen gör sig därmed skyldig till tjänstefel som kan vara saklig grund för disciplin åtgärder.. likaså om t.ex. en polisbil kör in i ett fordon p.g.a. av för kort avstånd... det kan ju spriga upp en fasan t.ex så man måste bromsa hårt och plötsligt..... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
"Anledningen till att polisen eventuellt kör fortare än lagstadgad hastighet är väl ganska ovidkommande?" Det är väl i högsta grad väsentligt varför polisen kör för fort om dom inte har någon anledning till det. Är inte polisen på utryckning eller har en anledning att bryta mot gällande trafikregler gäller samma trafikregler för dom som för vem som helst, eller?! Sjöberg |
|
| Polisen behöver inte ha blåljus på för att få bryta mot trafikregler. De får ligga i 130 på motorvägen utan blåljus för att kunna övervaka trafiken effektivare. | |
|
Real Power: brådskande tjänsteutövning är väl det som krävs för att åsidosätta gällande trafikregler ( blåljus eller ej) knappast troligt att det är OK att bryta mot lagar och regler för att "jobba effektivare" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.