|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 525 tds som låter mkt illa KLANG KLANG. Ljudet kommer direkt vid start och är lika oavsett ifall motorn är kall, varm, ljummen. Ljudet följer varvtalet och vid ca 2000 rpm kommer klangen så tätt att det övergår till ett konstant missljud. Har bytt spidare och lyftare även gjort en engine flush. Kamaxeln är inte dålig. Kan det vara en fel inställd dieselpump, kan man kolla inställningen själv? Glapp i kolvbulten? Vevstakslager? Alla tips emmotages tacksamt. MvH Peter | |
|
Inte kunning på detta men något som slår i motorn! Kan det vara dom "ökända" bult-skallarna som ligger i tråget o tjurar? Se annan länk på forumet för mer info... Glida´utan att höra motorn e guda gott. |
|
|
Kollade på forumet det jag hittade var lösa oljepumpsbultar kan det vara det som du menade? MvH Peter |
|
|
lösa oljepumpsbultar gäller bara de äldre v8orna ... // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
| Hej jag tror det är en kolv bult.. | |
|
Ja, det var oljepumpsbultarna jag menade... Men som det verkar gäller det inte din motor enligt övrig inlägg här. Glida´utan att höra motorn e guda gott. |
|
|
Ifall det är kolvbultarna som låter är det då i kolven det glappar i eller är det i vevstaken? Vevstaken har väll en pressad bussning i lilländen! MvH Peter |
|
|
Spridarna är ju vanligt att dom för ett jävla liv. Prova att lossa spridarrören en efter en(bara ett i taget) när motorn är igång, det blir lite söligt men om spridaren är kass så tystnar den när du släpper röret. |
|
|
Tack för tipset MB, har provat detta men ljudet var kvar ändå. MvH Peter |
|
|
mät oljetrycket på den..kan va ett vevlager Full gas Spar tid... |
|
| Skulle kunna vara startmotorn..drevet är slut så det går inte tillbaka helt utan ligger kvar och slår mot startkransen.. | |
|
Uppkommer ljudet då du kör eller står still eller oavsett? Mvh Andreas |
|
|
Ljudet kommer direkt jag startar bilen oavsett varm, ljummen eller kall. Låter lika illa både under färd samt då man står stilla. MEN min kära bil va nästan tyst häromdagen då jag kört hem ca: 2.5 mil. Men på morgonen efter lät det lika illa. Kan det vara skit i lyftarna?????????? MvH Peter |
|
|
Inte för att jag vill va nån farbror duktig, men om du kört med bilen i över 3 mån med "klonk"-ljudet, är det inte hög tid att ta reda på felet då ?? Kan ju bli mycket tråkiga konsekvenser annars, om det inte redan är för sent.... MvH Thomas |
|
|
Eftersom jag haft ljudet bra länge nu så börjar det likna ren trots att inte laga. Den har låtit sådär sen jag köpte den och det är ca: 8-9 månader sen. Det är en spänning i sig själv att se hur länge den går utan att säga KABRAK. Dessutom är bilen så lite värd i sig själv, så ska den lagas så ska rätt grejer bytas på en gång och inte nån gissningslek där man bränner ena tusenlappen efter den andra. MvH Peter |
|
| Har drabbats av ett liknande ljud på min, det har börjat som ett tickande ljud för ett år sedan, har varit övetygad om att det varit en lyftare som varit dassig, kollade igenom lyftarna med varm motorn och ingen av dom har spel när jag tryckt hårt på dom, nu har det övergått till ett rejält klangljud och jag kör inte en meter förrän jag fått reda på vad det är, motorn går rent i övrigt,låter inte som ett ramlager och ej heller som en ventil, misstänker att det kan vara en kolv som spruckit runt om och (som tur är) inte lossnat helt och hållet.återkommer med resultat efter operationen. | |
|
Hej Lars En lyftare kan vara "spänstig" och kännas bra. För jag har "provtryckt" alla lyftare och det kändes helt OK. Men ifall det är skit i den så funker den inte riktigt som den ska, eller? För det har varit några tillfällen då bilen har varit tyst. Mvh Peter |
|
|
Ett tips kan vara att ta lös alla lyftarna och koka dom i diesel 3-4 timmar, en bekant hade ett tickande från sin 325:a, efter att ha rengjort dom genom att koka dom i diesel så försvann tickandet och motorn spann som en katt igen. Har tänkt göra samma sak på min. |
|
|
Koka lyftare lät intressant. Det provar vi. MvH Peter |
|
|
Nu har jag troligtvis hittat felet till att motorn knackar, efter ett komptest på motorn så ligger dom fyra första på mellan 24-25 bar, den 5:e på 22 bar men den 6:e har ett komp på enbart 16 bar!! Efter att ha talat med en dieselverkstad så hävdar dom att felet ligger på den 6 cylindern, knacket kommer p.g.a. en ofullständig förbränning på den cylindern, håller just nu på att riva motorn för att se orsaken till låg komp. Glädjande är att det finns ingen vändkant i cylindrarna att tala om så det blir till att hona cylindrarna och i med ringar och nya lager, får väl se sedan hur det går. |
|
|
Käre Lars H! Du är en källa med många bra tips. Ett kompporv skulle nog avslöja en del. För min tds är inte direkt lättstartad då det är kallt. Alla glödstift är OK. Den drar inte heller 0,7-0,8 som andras tds påstås göra. MvH Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.