|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Niclas.S |
Jag har nu kommit fram till att motorn får bränsle fram till och efter bränslefiltret men inte in i cylindrarna. Har mätt på ett par spridare och de låg på 16 ohm. Men jag tror inte att de får ström, och skulle databoxen vara trasig? det är L-jettronic. Jag har ju haft batteriet bortkopplat när jag svetsat.... så jag börjar verkligen bli irriterad:( Jag rev ut ett larm också, men det ska ju inte vara inkopplat till det? Bilen har stått en längre tid också, och det borde kanske vara en orsak? Ge mig tips att kolla om saker står rätt till. Snälla hjälp mig, tror jag börjar få en kal fläck på huvet snart, ärligt talat... OO=00=OO |
| Får du någon ström fram till spridarna när du försöker starta? Mät mellan först ena och sedan andra polen i kontakten och jord. En utav dom skall det finnas ca. 12V på | |
Niclas.S |
Jag fick uppmätt till 0,4-0,5V. På båda dessutom. Vad ska jag kolla nu? Har ju ingen janne om vad det skulle vara förutom boxen. OO=00=OO |
|
Spridarna bör matas genom ett relä, så är det i alla fall på E30 318i. Där är det ett vitt relä med två utgångar, det matar också styrboxen. Har du inte tillgång till kopplingsschema? Kanske en haynes reparationsbok eller så? Det finns också att hitta på nätet om man har tur. |
|
Niclas.S |
Här är kopplingsschemat för L-jetronic, två bilder men samma bild ändå. Välj vilken som passar era ögon;) Länk Länk Som jag ser det går de endast till bränslepumprelät och det är ett stort svart relä. OO=00=OO |
| Hmm, det såg lite annorlunda ut på bilar med L-jet. Här matar tydligen bränslepumpsrelät även spridarna med ström. Men du kan ju kolla så att du har ström på anslutning 30 på relät till att börja med. Om du har det, så kolla om du har ström ut på 87B. Fast det borde du ha om pumpen går? | |
| Det hela är ju rätt skumt. Om pumpen går så måste det finnas tröm fram till relät, och dessutom ut från relät. Alltså måste det vara något fel på antingen relät eller också kabeln som går till spridarna. | |
Niclas.S |
Ja pumpen laddar och ström ska jag gå ut o kolla, men tror det fanns. Har kollat förut. Men ska checka igen... OO=00=OO |
Niclas.S |
Om jag tror rätt så har jag ström i stift 30 och 87b tar emot ström från stift 30. Andra ideer? :) Om reläet skulle vara lite paj så skulle väll inte pumpen gå heller??? OO=00=OO |
| Hade du ström ut på 87 då? | |
Niclas.S |
Ja tror det, det var ett par eller tre som hade det... men ska kolla exakt imorrn. Tack förresten för att visa intresse att hjälpa mig iaf :) OO=00=OO |
Niclas.S |
Så här ser det ut i kontakten, tror jag. Det är tvärsom i relät. 87 87b TD 15 50 30 31 Då matar 87 ut 0,22V 15 och 30 matar ut 12V Men mellan 30 och 87 så tar 87 emot 12V, likaså med 87b, 50 och 31. TD tar emot 0,3V OO=00=OO |
Niclas.S |
Nu blev "kontakten" lite missformad, men 50 och 31 ska ligga vertikalt med TD Men även så är detta mätt i tändläge två, om det spelar roll. Ska jag mäta när jag försöker starta också? OO=00=OO |
|
Testa när du försöker starta också, jag vet inte hur det är med L-jet men vissa insprutningssystem slår inte igång förrän starten går runt. Du får inte ut något på 87 alltså. Då är frågan, sitter det två olika relän i samma lilla dosa, eller är det bara två utgångar på samma relä? Svårt att säga, utan att plocka isär. För om det är två utgångar på samma relä, och du får ut ström på 87b men inte på 87, då måste relät vara sönder. Men är det två olika relän innuti den lilla svarta boxen, så kan det hända att det saknas styrström. Jag har ett sånt relä liggande, jag skall göra en kik på det nästa gång jag kommer till garaget. |
|
Niclas.S |
Nja alltså, det sitter tre relän under locket. Bränslerelät och sen två orange-gula till. Likadana, samma även vid relä o säkrings dosan. Men då styr dom torkarna osv. Men jag har hört att biltema har något universal relä som skulle passa? OO=00=OO |
| Men enligt kopplingsschemat så är det samma relä till breänslepumpen som till spridarna och den övriga motorelektroniken? Nummer 16 på schemat. Sitter det inte ett separat, lite större svart relä utanpå säkringsboxen? | |
Niclas.S |
Utanpå säkringsboxen? Alltså den stora boxen med alla säkringar i? Pumprelät är ju det största under det svarta locket, men i säkringsdosan är det största ett relä till.... ja vad var det nu. Men har för mig att det inte har med motorstyrning o göra. OO=00=OO |
|
Är du säker på att det kopplingsschemat är för din bil? Tycker snarare att det verkar vara för E28. Enligt schemat så är i alla fall relät för bensinpumpen samt matningen till spridarna och en del annat i samma relä. Om det inte är så i verkligheten är det ju något som inte stämmer. Men du har rätt i att relät nog inte är svart, det var jag som kom ihåg fel. |
|
Niclas.S |
Det är väll lika på alla L-jetronic? Vare sig det är e28 som e30. Men om det är så att det styr "allt" så borde det vara smartast att byta relät först, jag tror inte att det skulle börja glappa eller att L-jetronic boxen har pajat. Eftersom bränslerelät är ett känt fel. OO=00=OO |
| Det är ungefär lika på alla L-jet, men det kan nog skilja lite smådetaljer | |
svintoleffe |
Jag kommer inte ihåg exakt nu så här på morgonen, men ett relä, styr bensin pumpen, ett relä, styr tändningen, o det sista styr spridarna, om jag inte miss minner mig. Men det är lätt o kolla om man är två, då drar man ur en reläet, då stannar till ex bränsle pumpen, då vet man vilket det reläet är, så tar man nästa , då kollar man på tändstiftet, då kan du inte får någon gnista där, då vet du att det är reläet för tändningen, då vet du vilket relä, för spridrna som är riktigt. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.