|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej igen! Jag har fortfarnde inte fått klart för mig till 100% om det är nåt fel med min 325:a eller inte..att den varvar över 4000rpm när man kör runt 120km/h.. Om det låter konstigt med så högt varv,kan det då kanske vara nån tidiagre ägare som har mixat med utväxlingen? |
|
|
Jag tycker det varvar lite för mycket. Någon har uppenbarligen gjort något med den. Det enda original E30 delar som kan göra detta är en M3 växellåda. Ligger ettan i par med backen? Det finns ingen diff med så låg utväxling till någon e30 att du skulle få de varven med original 325i/getrag 260) låda. |
|
323E21terror |
Helt omöjligt att en E30-325 skulle varva 4000rpm i 120Km/h i normalfallet hos en originalvagn. En fråga har den alltid varvat så mycket sedan du köpte den? jag vet att 320-E30 från 90 håller ca 160km/h på 4000rpm.. farten är min drog |
|
ILiveToRide: Ja,backen ligger längst upp till vänster berdvid 1:an som det gör på alla bmw..är bara 2:an och 4:an som ligger neråt om du förstår va jag menar? Skulle aldrig kunna tänka mig att nån har satt in en m3-låda i den...kan det inte va något annat fel än det? 323E21terror: Ja,den har alltid varvat så mycket,har bara haft den i nån månad! vet du va det kan vara för fel? |
|
|
Jag vet att det är/var långsökt men jag kommer inte på något bättre. Jag tänkte snarast om ettan och backen ligger ovanför varandra som på dogleg låda och inte bredvid varandra. |
|
| det kanske är fel bakaxel??????????????????? | |
|
Dogleg lådan (M3-låda) Har väl fel sprängkåpa för att passa på lilla sexan? Passar väl endast på 4'an och stora sexan. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Låter det som den varvar så mycket då? Kollat med någon annan varvräknare/instrument? MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
God morgon! Jag var ute och testade lite på E20 igår. Jag har ungefär 3500 varv i 130km/h. MfG, Kluas. |
|
|
ILiveToRide: Jaja..men varför undra du det där i huvutaget,med växelådan? har det nån betydelse vilken låda man har? Tror du inte det kan vara något som är på tok med varvräknaren då? den låter ju inte så jätte ansträngd när man kör i typ 120km/h... Hur mycket varvar din 318is vid ca 120km/h då? |
|
|
David: Nej,den låter faktiskt inte som den varvar så mycket..kanske kan vara nåt fel på varvmätaren!? Vet du nånstans man kan kolla det eller hur man kan kolla det? |
|
|
Japp det har betydelse eftersom M3 lådan har 1:1 utväxling på 5:an vilket är samma som 4:an på 325i. Det betyder att en bil med M3 låda och 325 bakaxel skulle varva ca 4000 vid 120 km/h. Det kan mycket väl vara fel på varvräknaren, det är nästan det enda felet det kan vara! Eftesom du inte har M3 lådan och det inte finns någon bakaxel med sådan utväxling att du skulle få de varven, precis som jag tidigare skrivit. Min varvar 3400 vid 120km/h men jag har lägre utväxling på bakaxeln än vad du har på en 325i, så du skall ha lite lägre varvtal vis samma hastighet som mig. Jag har 4,1:1 bakaxel utväxling och du har som kortast 3,91:1, det ger en skillnad på några hundra varv. |
|
|
Jag vet inget sätt att kolla varvräknaren. Men det finns ett sätt du kan kolla så att utväxlingen är original, på sätt vet du ju om mätaren går fel eftersom det går att räkna fram hastigheten om man vet utväxlingen. Det du gör är samma sak som man gör om man vill kolla vilken bakaxelutväxling man har. Funkar om vi förutsätter orginal växellåda. Sätt ett märke högst upp på kamdrevet och ett högst upp på ett av bakhjulen. Lägg i 4:an och knuffa bilen med växeln i. Sedan kollar du hur många varv bakhjulen snurrar jämnfört med kamdrevet. Ett varv på kamdrevet skall motsvara 3,91 varv på bakhjulet om du har en 3,91:1 diff. Samma sak för de andra alternativen på bakaxelutväxling. Det du kan ha är 3,91, 3,73 eller 3,64. Stämmer det överrens någorlunda med någon av dessa så varvar det garanterat inte 4000 vid 120km/h! Utan då visar varvräknaren fel. |
|
|
om ILiveToRide:s knep skall fungera bör femte växeln användas då denna har utväxlingen 1:1. |
|
|
Nope. 5:an har 0,81:1 4:an har 1:1 Gäller för både Getrag 240 och 260. E30 M3 har 1:1 på 5:an. |
|
|
Varvet kan du kolla med ett motortestinstrument,extern varvräknare eller ett annat mätarhus. Lättast är väl kanske ett gammalt hederligt motorinstrument. Annars kan du alltid ut o prova hur långt du kan dra den på tex 3'an. Visar varvräknaren uppåt 5-6000 utan att det skriker allt för mycket lutar det åt att mätaren visar fel. Vad visar den på tomgång? 50km/h på 3'an,4'an eller 5'an? Är det någon som vet vad sportlådan (getrag 245) till 323'an har för utväxling på femman? Vill minnas att det är 1:1. I sådana fall kan du även ha en möjlighet där. Någon som vet hur det ligger till med buldelningen på M3 lådan som jag skrev tidigare? Vore roligt om någon visste säkert. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
ok..det verkar lite knepigt att kolla det där med med varvet på hjulen å kamdrevet,kan man inte kolla det på en verkstad eller nåt? Det här med M3-lådan...jag vet i försej inte om det sitter en M3-låda på,men varför skulle man byta ut växelådan till en M3-låda för som bara ger högre varv?+ att den lådan lär ju vara dyare... När man ligger runt 4000rpm+ vid 120km/h så tycker jag det låter mindre i bilen å på motorn än när jag kör morsans toyota 1,6 liter på 3500rpm En annan sak som oxå är lite konstigt är att nästan allt drag i motorn kommer i förns efter 5000rpm,innan det varvet så drar inte bilen så mycket! Just nu känns det mest som det är fel på varvräknaren,eller? David: Jag har ungefär 1000-1100rpm på tomgång när den är varm å det tycker jag är i högsta laget,va tycker du? |
|
Phille |
LazerEye Det går väl inte att gämföra en Toyota med en BMW.. :) Nobody is Perfect Im nobody... :) |
|
Du kan ju alltid testa i vilka hastigheter varvskyddet går i och se vad varvmätaren visar då. Sen kan du ju jämföra med en liknande bil........... Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Nu är jag inte riktigt så hemma på karaktären på just 2,5l motorn , men om man tar tex min 323 så börjar den dra vid 3-3500 rpm men det riktiga draget kommer inte förren vid ca 4000rpm. Misstänker att det är ungefär samma karaktär på 2,5'an. Då borde du rimligtvis ha ett mätfel på din varvräknare. Lättaste är väl att kolla mot en mätare som stämmer. Om du inte har tillgång till utrustning far in till någon lokal mek så kan han kolla upp det fort. M3-lådan kan du nog sluta fundera på då jag inte tror den passar , möjligtvis 323-sportlådan då men det låter lite långsökt. Anledningen till ett sådant lådbyte är att man får tätare stegning mellan växlarna och totalt sett en högre gång på motorn vilket ger (i de flesta fall) snabbare acc. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.