|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Jo,jag har en 325-88 som ja tycker varvar lite väl mycket!! när man typ kör 120km/h på 5:an så ligger varvet en bit över 4000rpm..ska det vara så? är det nån annan som har så på sin 325 E30? eller är det något som e fel på min? | |
|
När jag kör på motorväg saknar jag alltid en sjätte växel. Jag vet inte om nuffrorna du anger är lika på min, men visst fan är det höga varv. MfG, Klaus. |
|
|
jag har för mej att 320,s utväxling är lägre än 325,ans 325=3.73 .320= 3.64. men vet ej hur mycket det gör i antal varv.jag tänker iallafall prova ock se.! |
|
|
LazerEye: Vad har du för däck dimension? 4000 är rätt mycket, det är vad du ska ha på 4:an i den farten. 325i har 1:1 på 4:an och 0,81:1 på 5:an. 3,73 eller 3,91 är det vanliga på slutväxeln. Du borde ha runt 3200varv när du har 120 på mätaren. Har du M3 växellådan så stämmer det. M3 har 1:1 på 5:an. Jag har 3400varv på 5:an vid 120km/h med 0,81:1 på 5:an och 4,10:1 på slutväxeln. 325:an ska lägre varv tack vare högre utväxling på bakaxeln. 320i -88 har 4,10 utväxling. |
|
|
ja du har helt rätt .jag tittade på aut-320. det betyder alltså att jag kommer att få fruktansvärt med var på min 320ik -88 med 325 motor ock låda.? vad tror du måste jag byta till 325 slutväxel.?? |
|
| det skall vara varv inte var !!!!!!!!!!!!!!!!! | |
|
Nädå jag tror det blir bra med original slutväxel. Utväxlingen på 4:an och 5:an är exakt samma på alla E30 utom M3. Så det kommer att varva lika mycket som du har nu. |
|
|
ILiveToRide: Just nu har ja orginalvinter däck på..tror det e 14 tum,men jag kan inte dim riktigt.. Vad kan man göra åt det här med att det är så höga varv? kan man typ ända utväxlingen någonting eller? Vet du va det är som kan vara fel? |
|
| Spelar ingen roll vad du har för däckdimension! Varvräknarens givare sitter på motorns utgående axel och påverkas följdaktligen inte av däckens rullningsomkrets. | |
| bjoerck -- nej, varvtalet påverkas inte av däckens rullningsomkrets, men varvtalet relativt hastigheten gör det... | |
|
Min 323 ligger kring 3800-3900rpm vid 120km/h mätarfart. Detta med vinterdäcken 14" 175/70. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Ähh lite trött.... 2800-2900rpm ska det ju vara såklart... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
| Måste hålla med bjoerk. Hjulens omkrets har självklart en inverkan på den faktiska hastigheten, men hastighetsmätaren visar ju den hastighet den tror att bilen kör beroende på hur snabbt bakaxeln snurrar. Tänk er att ni hissar upp bakhjulen i luften och läggger i femman och kör. Hastighetsmätaren kommer då att visa vad den bilen skulle åka nedsläpt med orginalhjul. Sedan spelar det ingen roll om du sätter dit ett par små hjul eller kanske inga alls. Hastighetsmätaren kommer ändå att visa samma sak. Alltså: den värkliga hastigheten ändras, men varvräknaren och hasighetsmätaren kommer fortfarande att visa lika relativt varandra.... | |
|
Jo, ni har rätt hjulstorleken spelar ingen roll för vad de visar relativt varandra. LazerEye: Det finns ingen original e30 diff som har så låg utväxling att du skulle på så hågt varv vid den hastigheten. Jag vet inte riktigt var problemet ligger. Det går att byta bakaxelutväxling. David: Du har lägre varv för att du har högre bakaxelutväxling, 3,23 mot 3,73 eller 3,91 för 325i. Lådorna är de samma. |
|
| bjoerck & Gunneriusson -- Ja det är ju alldeles riktigt förstås, att -visad- hastighet inte påverkas av hjulens rullningsomkrets... jag tänkte inte så långt mitt i natten igår utan utgick sömnigt ifrån att alla menade -verklig- hastighet... :) | |
323E21terror |
Måste tillägga att min 323E21 varvar ca 2500rpm i 120km/h..vilket jag tycker är klart lågt..faktisk helt i nivå med 535E34an..bara några få 100tal futtiga varv mer. farten är min drog |
|
okej..Jag sett nu att det inte är nåt som stämmer med min bil,jag ligger några 100rpm över dom flesta andra med samma motor...någon som har nåt förslag på vad ja kan göra för att få ner varven? Skulle vara jätte tacksam för svar eftersom det är ganska jobbigt och köra på så höra varv,drar ju soppa som fan om man ligger på motorvägen i 120-130km/h när varven ligger omkring 4000rpm...tack! |
|
|
Hej igen! Ville bara säga att det är en E30 325-88 som jag pratar om,inte min M3:a,det är min sommarbil som funkar super...caio! |
|
|
ILiveToRide: Är verkligen 323'an lägre växlad än 325'an? Har du någon aning om varför? Tycker ju att det borde vara tvärtom... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Jo det är faktiskt så. Jag vet faktiskt inte riktigt varför. Kolla länken här, visar alla bakaxel utväxlingen på alla E30 modeller. Länk |
|
|
Hej! Min 323 e21 varvar nästan 4000 varv i 120km/h... Måste få tag på en 5-petad låda... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.