AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
22.288

Vart tar alla taxibilar vägen?!

Sida 2 av 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lite erfarenhet har jag men den är 10-15 år gammal så saker har säkert förändrats...

I regel "pensionerades" bilarna när de var 3-4 år gamla (tror det var max 3 år i trafik som gällde) och det var vanligt att droskägarna behöll bilarna för privat bruk.

Mätarställningar justerades i regel kontinuerligt och det gjordes inte i syfte att man så småningom skulle kunna kränga iväg bilen till ett bättre pris. Anledningen var ju att man ville att den officiella taxikörningen skulle stämma överens med hur mycket bilen rullat.

När det gäller service och underhåll så varierade detta rätt friskt mellan olika ägare precis som bland övriga bilägare.

___
//Ulf
Jag kör taxi och min åkare har sju bilar samtliga Mercedes och dom lagas enbart med delar från skroten. En styrservo kostar 7000 på Mercedes mot kanske 2500 för en beggad på skroten.
Inte enbart min åkare gör så alla Mercedes åkare i stan gör samma sak. Till följd att bilen klarar sig i ett år innan samma del måste bytas igen om man inte har tur.

Keep your distance!
Hos oss gäller max 5 år, det är ett krav i vårat färdtjänstavtal.

Tänk på att en bil som gått 60.000 mil och är 5 år gammal är en väldigt sunkig bil. Tänk er själva att varje helg i fem års tid så är det nån som har spillt öl eller sprit i baksätet.

Och tänk på att E-klass Mercorna av förra generationen rostar som aldrig förr.
Många bilhandlare byter inte ens in dom eller ger skambud.

Sen är det nog bara Mercedesdieslar som överlever 60.000 mil i god vigör. satsa istället på en 3 år gammal bil.
Dom nya avtalen löper på 3 år för att handlare ska ha en ganska fräsch bil att sälja vidare.

Keep your distance!
bustorp
Kraven är nog olika i olika län. 10 år (som jag skrev) finns nog inte i färdtjänstavtalen (3-5 år gäller nog nu) någonstans men existerar tyvärr i tilläggstrafik till skolbuss i flera län.
Det är inget vidare att barn blir skjutsade i äldre fordon än sjuka o gamla. Det förstår inte jag. Men det var inte det som tråden handlade om.....utan gamla taxibilar.

Jag vet inte hur dom servas o sköts idag, men när vår familj hade bilar så servades dom på Philipsons resp. Volvo. Och det gick alltid att byta in dom hos märkeshandlaren. OK, milen var nog inte så höga som idag men 30-40´ gick dom i a f. Det gick också att ha anställda som tjänade en hyfsad peng + att det blev lite över. Idag är det mycket tuffare vad jag kan förstå.
Det hände också att ägaren behöll sista bilen när han sålde för pension så några går kvar med många mil hos pensionerade taxiägare. Eller deras familjer.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
nu
130
nulle
320i Touring -06
328i Coupé -96
Clubsport:

Jag vet inte var du kör taxi men var det än är skulle inte jag vilja jobba där.
Slutade min tioåriga taxikarriär för ca ett år sedan.
Under den tiden slet jag ut ett antal bilar mest Volvo och MB, Mercedesarna köptes nya med serviceavtal och garanti, kördes i tre år och ca 45-50 000 mil. Varje service gjordes enligt bok på auktoriserad MB-verkstad då även samtliga fel åtgärdades med MB-originaldelar, oftast på garanti (3år eller 36 000mil).
Sköter man bilen som den ska är den oftast väldigt fräsh och tight även efter 50 000mil.
Fuskreparationer med begagnade delar av okänt ursprung/miltal var inget jag hade varken råd eller lust att pyssla med, det är alldeles för dyrt att ha en taxi stående.

Mina bilar sålde jag oftast upp till norrland där många av dom lever och frodas än idag.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
bustorp: Jamen, där ser man på, du HADE ju något att tillföra ändå. Varför började du inte med att göra det, istället för att dra igång ditt vanliga svammel om vad som är generellt rätt och fel att säga och inte säga?

Jag har tidigare undrat varför du överhuvudtaget hänger på detta forum, när det jag oftast ser dig göra är att märka det andra säger. Nu när jag ser att du faktiskt kan tillföra något också, så blir jag både glad och fundersam. Nästa gång, börja med att redogöra för din egen kunskap och klanka sedan ner på andras, så får vi det så att säga "i rätt ordning".

Jag har fått uppfattningen att det mer var så förr att äldre storstadstaxis vandrade ut på landsbygden. Dels fick de då ett lugnare liv, dels så ställde inte kunderna så höga krav på att bilen skulle vara av senaste årsmodell och i toppskick invändigt. Frågan är om det fungerar likadant idag? Bilarna här i Örebro är minst lika fräscha som i Stockholm, detsamma gäller för de flesta bilar som rullar runtomkring i småbyarna (undantaget vissa riktigt skruttiga färdtjänstbussar). Men det kanske ändå kan ligga en del i detta, fast om det stämemr som sades tidigare, att bilarna rullar mellan 50-80k mil, så vette tusan om och vem som vill sitta i dem mitt mellan ingenstans och ingenstans i skogarna här ute?

Det Programmer och Clubsport säger talar ju om inte anant för en sak, nämligen att när bilarna är pensionsfärdiga, så är de så sunkiga att det är få människor i Sverige som kan tänkas vara intresserade av att köpa dem för vettiga pengar. Fick tips på e-posten om att en hel del äldre svenska taxis rullar nere i gamla Jugoslavien, semestrande familjer som är hemma en sväng tar med sig en eller ett par bilar ner och säljer till självkostnad åt vänner och familj där nere. Verkstäderna där nere är vana att hålla liv i riktiga långmilare, så för dem är det inga problem att hålla grejjerna rullande. Tydligen mest Mercedes som hamnat där, kanske Volvosarna stannar i Sverige då?
bustorp
quixotic2:
Jag har alltid något att tillföra, nämligen min åsikt. Den är en del av vad som gör ett forum, nämligen åsikter. Att dom sen inte alltid passar dig, det bryr mig inte. Ordningen på dom avgör jag själv, eller hur?
Moderatorerna här verkar inte tycka illa om vare sig mina inlägg eller deras ordning då inget har refuserats ännu. Det är väl tur för mig att du inte har den sysslan. Då fick jag nog inte vara med alls.

Ofta så försöker jag bidra med lite av min "blygsamma" erfarenhet inom rekond också men det har du kanske missat. Troligen läser du bara det du vill, liksom alla andra och det är ju helt rätt.

Det jag skrivit om taxi, det kan du lita på för det är självupplevt. Men det är läsaren som själv avgör trovärdigheten i det. I min värld.

Vad jag undrar är varför ingen taxiåkare kör BMW?

Vad gäller vad taxibilarna tar vägen så skall ni få två alternativ: 1 mätarskruvas och krängs. 2 Försvinner i ett svart hål tisdagar ojämn vecka mellan 3-5am. ;)
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
PowerMac: Det beror på att det är så små marginaler inom taxi, så det lönar sig inte. Men som volvo och mercedes har väldigt förmånliga serviceavtal. Köper du en volvo som taxibil så kan man förlänga garatierna för någong tusenlapp. Men visst finns det BMW inom taxinäringen men det är mest små företag som kör någon enstaka gammal BMW.
nu
130
nulle
320i Touring -06
328i Coupé -96
BMW har för dåliga garantier för att vara intresanta, merca har 3år/36000mil för taxi.
Jag har aldrig skruvat någon av mina bilar. När man har passerat 30-40 000mil värderas bilarna mer på skicket än milen, och att påstå att en taxi bara har rullat 20 000mil på 3år är bara löjligt.
Det finns många i framför allt norra sverige som har tillgång till gratis diesel som är intreserade av gamla taxibilar, du får i alla fall en skapligt ny bil för ett rimligt pris. För inte så länge sedan krängde jag i väg en 270CDI-01 i helt ok skick med drygt 50 000mil till en glad norrlänning för 125 000.
nu
130
nulle
320i Touring -06
328i Coupé -96
Golddigger:
I Stockholm finns det en hel del nyare BMW som taxi, både E39 och E60.
Jag vet inte alls vad dom har fått för rabatter och garantier, när jag var och tittade på en E39 530D var dom ganska ointreserade av att sälja en bil till mig. Att bara ha garanti 6000mil gjorde BMW till en helt oitresant taxi.
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
nulle: Inte en hel del väl? Men det är ju klart att det finns med tanke på att taxi stockholm har 1400 bilar anslutna.. Jag har iallafal uppfattat antalet BMW anslutna till dom stora bolagen som försvinnande liten eller så är jag inte tillräckligt uppmärksam :)
nu
130
nulle
320i Touring -06
328i Coupé -96
Jaja allt är rellativt men ovanligt är det inte. Jag inbillar mig att det har blivit vanligare med BMW på sista tiden, det gör att jag undrar om dom har ändrat sina vilkor mot taxi sedan jag var där.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tror att många lackerar om dem och drar tillbaka mätaren och lurar folk på dem.

//Schnitzer
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Godmorgon,

Svärfar kör taxi och har tidigare haft både Passat,Sharan och
E-klass mm..

Dessa bilar köptes upp av en firma uppåt landet som sysslade
med export till Baltikum. Bilarna var tvungna att vara sk "moms"
bilar så tydligen kunde dom tjäna en liten hacka på dessa bilar..
Svärfar kollade upp firman och enl hans kontakt på skatteverket så hade berörda firma alla "papper i ordning"

Mvh Jimmy
Den verkstad som servar våra Mercor är auktoriserad. Att bilarna lagas så här beror på att marginalerna är såpass små i dag.
Det går inte runt om man ska laga bilen med originaldelar.
Jag kör i Västerås och våra bilar håller bra klass.

Privat Mercorna får samma erbjudanden. Så här mycket kostar det om vi tar en ny originaldel och såhär mycket kostar det med denna del köpt hos skroten.

Keep your distance!
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Skrev några brev igår till olika bolag som köper in gamla Taxi (det finns några i Sverige) och såhär svarar han.

"De flesta taxibilar vi köper säljs faktiskt vidare till handlare i
Sverige. Tidigare har vi exporterat till öst, men dom hittar numera
billigare bilar på andra håll.

Det händer ofta att folk ringer oss och frågar om mätarställning på bilar vi sålt och det tycks som om bilarna stannar i sverige. Men dom har tyvärr ofta fått skruvade mätare då visar det sig.

Vi köper endast in från åkare direkt till så låga priser att vi kan sälja med till handlare."

Med andra ord så skruvas bilarna ute i de mindre nogräknade bilhallarna runtom i Sverige, inte av bolaget som köper in dem. Sedan förekommer det nog en del skruvning ute på åkerierna också (det verkar så i alla fall) under bilens livstid i firman, men det är förmodligen i begränsad omfattning.

Men då vet man vad man ska se upp med i alla fall, varna vänner och bekanta, många taxibilar står och ruvar med skruvade mätare ute i bilhallarna!
bustorp
quixotic2:
Du hade också något att tillföra ser jag. Förmodligen fick du denna info inatt eftersom du inte delgav oss andra förrän idag.
Jag tänkte bara påminna dig om dina "regler", att skriva "i rätt ordning". Men det vet du ju redan........;=)
Ha en bra dag.

Jag kör för ett rätt så stort åkeri (med tanke på att över 75% av svenska taxiåkerier består av en bil), som har 16 taxiregistrerade fordon plus lite övriga bilar.

Dessa bilar servas på aukt. verkstad. Nästan allt som behöver bytas går på garantin vilket gör det hela ekonomiskt försvarbart.

När bilarna är gamla säljs de med ärlig mätarställning. Det blir inte så många pengar, men å andra sidan är bilen redan avskriven när den byts ut. En bil kommer att tas ur trafik nu snart, den kommer att behållas som "köra skräp-bil" på företaget (det är en minibuss som ska reggas om till lätt LB).
ku
147
kuai
320CiM -04
Här säljs alla bilar ni funderar på vart de tar vägen! Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.