AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
22.287

Vart tar alla taxibilar vägen?!

Sida 1 av 2
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Har funderat mycket på en sak, någon här kanske vet hur det går till i branschen?

Det jag funderar på är vart alla gamla taxibilar egentligen tar vägen? Det är ju tusentals som fasas ut varje år, bilar med massor av mil på mätaren och därav naturligtvis stort allmänt slitage (även om de förmodligen är i bättre kondition en än äldre bil med samma mil).

Köps de upp och exporteras, eller backas mätaren 30 000 mil och bilen säljs? Man undrar ju och självfallet blir man ganska fundersam när det så gott som aldrig dyker upp några taxibilar på annonssidorna. Jag driver själv en annonstjänst, och har sett i princip allt med fyra hjul passera under de senaste 5 åren, men, det är mycket sällan jag ser några gamla taxibilar.

Så, vad händer egentligen med dem? Någon som vet?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Undrar också över det. Samma sak med polisbilar. Sällan man ser nån på annons. Fast det kanske inte är nått man skryter med i annonsen?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
li
1.959
liste
535i -89
Hittade bl a dessa 93 rätt säkra taxibilar på Bytbil: Länk

Vissa går bort p g a att den som skrivit in annonsen inte är läs- eller skrivkunnig och angett fel miltal, men iaf.

Men självklart "försvinner" många på de sätt du säger. Vissa åkare kör ju tills det bara är att plocka ur taxametern och sparka in bilen på skroten också. :)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kolla mätarställningen!

Länk

Hangaround
Audi V8 quattro -90
Många polisbilar säljs genom KVD bilauktioner. Skulle mycket väl kunna bruksa en gammal polishärk om priset är rätt.

Enligt taxichaufförerna häromkring är bilarna tämligen lättsålda. Välutrustade diesel-Mercor som är lagomt inkörda till rätt pengar verkar eftertraktat, man slipper ju mycket värdefall. Frågan är om rostproblemen på halvnya Mercorna har ändrat på det, skulle nog dra mig lite för en w210 (eller vad heter)

Fanns en kanonfin w124 300TDT här med runt 90000 mil på mätaren. Som den såg ut och gick hade jag inte tvekat att köpa den om jag hade sökt en sådan. Farsan hade då en w124 230E som hade gjort runt 40000 mil, och taxiåket kändes som en nybil i jämförelse.

Bland milrädda svenskar kan långmil ge billiga bruksmil.

Sex på alla fyra, roligast så!
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ja, en del bilar verkar ju komma ut på den vanliga marknaden, förmodligen blir de inbytta av de mindre taxibolagen. Lite fult tycker jag att de större kedjorna vill ha så pass bra betalt för dem! Visst är de billigare än en normalkörd bil, men inte mycket.

Hittade det här gänget: Länk

De köper tydligen upp taxibilar, men säger inget om vad som händer med dem därefter. Kanske går de på export till något land som inte kan kolla att det tidigare varit en taxi? Ofta har ju taxi överdrag på klädseln eller en helt annan inredning i bilen när de kör.

Jag ska faktiskt skriva til ldm och fråga, räknar inte med något svart direkt, men vad tusan, chansa kan man ju.
li
1.959
liste
535i -89
Mugge - som sagt, vissa fattar inte hur man matar in miltalet...
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Tror att bytbil-sökningen innefattade en hel del bilar där handlaren hade skrivit km istället för mil. Den som kör 50000 mil på ett år eller två gör väl sällan det i en manuell bensinare.

li
1.959
liste
535i -89
Hangaround - ja, jag säger ju det! :)
li
1.959
liste
535i -89
De runt 20 bilar som har högre mätarställning än 45.640 är felskrivna och kanske nån under det.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Tre minuter, det var ju inte ens försvarbart :)

AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Några man ska akta sig för i Luleå som skruvar ner mätarna är Sunderbyns bil och Åke erikssons, dom vet jag har skruvat ner mätarna på en och annan taxi bil. och även andra "vanliga" bilar.

Men annars så brukar väll dom flesta gammla taxibilar säljas till vem som helst i allmänhet...?
En åkare jag känner har ett gäng romer som köper hans Mercor. Inte så lätt att bli av med bilar som gått 60.000 mil på 5 år. Tänk på att en taxi inte lagas med nya delar när det ska bytas slitdetaljer. Delarna kommer från skroten.
li
1.959
liste
535i -89
Clubsport - det var en extrem generalisering! Kan säga att alla åkare jag känner lagar och servar bilarna på auktoriserad verkstad med nya originaldelar.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Clubsport >>
liste >

Samma här. farsan äger två stycken taxibilar och Båda servas på auktoriserad verkstad.
och med helt nya original delar.

På en taxi lönar det sig nog inte att köpa beggat, dom går ju så mycket och ofta, så det håller nog ändå bättre med helt nya delar än gammla.
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
På blocket kan man hitta en del avdankade taxis om man söker på "taxi"
bustorp
Detta börjar bli en tråd med skitsnack o rykten gällande dom som handlar med taxibilar o dom som reparerar/servar demsamma.

Hoppas att det kommer in folk som ÄR i branschen och som talar om hur det är i s f "jagharhört"-folket som det finns alldeles för många av.

Ex. man hittar 93 "rätt säkra taxibilar"som en timme senare decimerats med 20 och som ingen vet den reella siffran på, bara spekulationer. Golf, Citroén C3, Citroén Jumpy PLÅTSKÅP.Är det taxibilar?
Vem f-n har nytta av sånt? Vart vill man komma?

Nu får jag väl en hoper skit på mig från "jagharhört"-folket som alltid när jag förkastar skitsnack o svammel utan grund, men det tar jag.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
li
1.959
liste
535i -89
bustorp - Någon frågade "var är alla annonser för taxibilar" och jag gjorde en enkel sökning på Bytbil.com för att se om det fanns några, vilket det gjorde. Jag skrev också att vissa i sökresultatet ramlar bort av olika skäl. Om du har några problem med det så är du mer än välkommen att ta det med mig via mail, för jag är trött på att diskutera med dig på forumet.
bustorp
liste:
Det som inte angår någon annan kan jag ta via mail. Övrigt går, som du ser, via forum då andra kan vara med o färga diskussionen. Den blir så tråkig annars.

Du förstod inte mina problem.
Hur många riktiga f d taxibilar hittade du i din sökning då?
Vem har nytta av din information som ingen kan säga stämmer?
Vart vill du komma?
Är det seriöst eller vad?
Det är mina problem, liste.
Hoppas du inte har några problem med det ;=)

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
bustorp: Nu får du ju ge dig med ditt jäkla fjanteri! Det skulle överhuvudtaget inte bli några diskussioner eller inlägg på det här forumet om alla skulle behöva posta vidimerade äkthetsintyg som styrker deras påståenden till dig först. Jag är inte intresserad av ditt svammel, vad jag och övriga tråddeltagare vill höra här är mer eller mindre välgrundade teorier om vart taxibilarna egentligen tar vägen. Det finns tusentals bilar och åkerier, då förstår väl du också (precis som alla andra här) att det inte finns EN sanning? Eller? Vad jag hoppas på, är att någon med lite tyngd kan komma in och säga något i stil med "jag jobbar på verkstad i Nynäshamn, vi byter motorer på och rekonditionerar ett stort antal taxibilar varje år, sedan går de normalt ut på annons till vanligt folk" eller "jag jobbar i Göteborgs hamn, vi skeppar en otrolig massa gamla taxis söderut, ner på kontinenten".

Bara åkarna inom Taxi Stockholm byter över 1000 bilar varje år, de MÅSTE ha någon form av system för hur det går till, man kränger liksom inte bara en bil med 50k mil på mätaren till Olle Svensson från villaförorten, så någon specialare måste det finnas med i spelet.

Om någon har teorin att romr gärna åker runt i bilar med 50k mil på mätaren, så fine, det skadar knappast romerna som folkgrupp. Så håll trut nu bustorp och låt folk klura själva (inom rimlighetens gräns naturligtvis) eller så får du väl lägga fram en egen teori, om du har någon välgrundad sådan på lager. Det här forumet har moderatorer och regler, såvitt jag vet är du inte en av dem än?
bustorp
quixotic:
Fick du hjälp med var taxibilarna tar vägen med listes lista?
Jag tror att du är mer kunnig på att söka info på nätet än flera av oss andra då vi s a s inte jobbar med annonser i den branschen, om du förstår vad jag menar.
Kul att du utser dig själv som representant för övriga tråddeltagare. Det tyder på att du vet vad många andra vill veta. Det gör ju många inlägg överflödiga också. Men du vet väl bäst, förmodar jag.
Jag,å andra sidan, vill komma så nära sanningen som det går på ett seriöst sätt. Annars kan jag lika gärna läsa skvallerpress eller supa mig full o sitta o svamla med katten. Seriöst läser man inte den typen av inlägg, tyvärr.

Precis som du skriver så efterlyser jag folk i den branschen som kan komma till tals. Jag citerar mig själv:
"Hoppas att det kommer in folk som ÄR i branschen och som talar om hur det är i s f "jagharhört"-folket som det finns alldeles för många av". Men du kanske inte läste det.

Vad jag vet med säkerhet (vi har bl.a haft flera rättigheter i familjen tidigare) är att många "storstadsbilar" säljs vidare till bl.a landsbygdstaxiägare som kör mindre mil, reparerar själva, har som reservbil, kör ex.vis kompletteringstrafik till skolskjuts, kyrktaxi m.m. Där vill huvudmännen (länstrafikbolag o kommuntrafikbolag) ha fordon som är ex. max. 10 år. Milen är ointressanta för dom då deras (huvudmännens) syn på trafiksäkerhet ibland är lite annorlunda. Bara det är godkänt av SBP.
En 3 år gammal 40´milare har många år kvar om den kanske inte går mer än 5-6´mil/år hos någon annan. Dom bilarna stannar ofta kvar där "till the bitter end".
Detta är självklart bara en liten del av fordonen men det är en del av verkligheten..........i min värld. :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.