AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.475

Intressant lista över kända varumärken!

Sida 1 av 2
Länk

det är bara en död fisk som följer strömmen...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Intressant. Man undrar lite hur dom beräknar fram värdet på de olika varumärkena.

Sitter just nu och gör uppdrag för nr 100 på listan...

___
//Ulf
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Audi var ganska långt ner är väl det som slog mig mest.

helt värdelös undersökning. Bygger helt på USA perspektiv. Skulle man fråga en vanligt Svensson ( i andemening vanlig icke amerikan) på gatan så skulle dem inte känna igen hälften av märken på listan desto mindre har dem i högt beaktande. Det tragiska är att svenska media tar oftast såna listor på största alvar utan att fatta att det gäller endast babianstammen på andra sidan altanen och inte universalt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Z3c 4 ever: Kanske för att en amerikansk undersökning är lite mer intressant än ankdammen sverige? Bara för att listan är gjord av amerikaner så behöver den inte vara "amerikansk". Det är ju inte direkt bara amerikanska varumärken som är representerade på listan.
Det var väl inte vad svensson kontra "babianstammen"(?!) tycker, utan uppskattat värde i skr. Missförstod jag det hela?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller inte med dig helt, tyckte en hel del av varumärkena är typiskt europeiska och förmodligen relativt okända för den vanlige amerikanen. T ex Danone, Nestle, Philips, BP, Siemens. SAP, Shell och Nivea tror jag även de är okända för de flesta där borta.

Visst 70% av top 30 är amerikanska men det är inte direkt några okända bolag. Som sagt det skulle vara intressant att veta hur man beräknar värdet på ett varumärke.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mitt inlägg var svar till Z3c 4 ever...

___
//Ulf
haimaul
Är det bara jag som reagerat på att Ferrari inte finns med på listan? Var inte det det mest googlade varumärket häromåret? Fast det kanske inte beräknas vara värt tillräckligt mycket?

__
When in this charming car,
this charming man...
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
haimaul: Trodde XXX var det mest Googlade ordet och det finns inte heller med på listan ;-)
li
1.959
liste
535i -89
Visst är det sant att listan är amerikaniserad. Vilka "normala" svenskar känner (på riktigt) till Merrill Lynch, Morgan Stanley, JP Morgan, Merck, SAP, Goldman Sachs, UBS och Tiffany? Inte många. Jag har hygglig pejl på de flesta genom jobbet men jag vet helt säkert att mina bekanta som jobbar i andra branscher på sin höjd skulle känna igen två namn och skulle troligen bara fixa att tala om vad det ena av de två företagen sysslar med.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
SAP (som är en tyskt), JP Morgan och UBS tycker jag hör till allmänbildningen att känna igen.
Men märkligt är att inte Ferrari är med...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
li
1.959
liste
535i -89
Hade faktiskt ingen aning om att SAP är tyskt! :)
Undersökningen handlar faktiskt inte om hur välkända varumärkena är, den handlar om deras värde.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis, och bara för att 8 miljoner svenskar känner till lindex mer så har det knappast något med denna lista att göra.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kanske många har sett SAP, bl a på Jesper Parneviks keps för några år sedan men hur många visste att det var tyskt? Vad dom sysslar med? SAP är aldrig något en privatkonsument kommer i kontakt med vilket man däremot kan göra med flertalet av varumärkena på listan om man bortser från vilket land man befinner sig i.

Däremot har jag svårt att förstå att några av modeföretagen finns med, t ex Prada, medan varumärken som Ericsson, Ferrari, VISA kanske borde ha varit med. Reflekterar också över att väldigt många finansiella institutioner finns med och är högt placerade samt att inga flygbolag finns med, finns ju ändå ett par som är riktigt stora...

___
//Ulf
Ni måste skilja på det beräknade värdet av ett varumärke och igenkänning av ett varumärke! Detta är två helt olika saker.

Interbrand gör flera olika typer av varumärkes undersökningar och är väldigt kända bland de som jobbar med sådana här frågor.

Dessutom publicerar de olika varumärkes listor för olika marknader.

/RS2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jo, jag förstår skillnaden och som jag skrev tidigare så hade det varit intressant hur dom beräknar detta värde.

Jobbar själv på ett företag som håller på att gå ihop med ett annat ungefär lika stort företag. I samband med detta så har det gjorts varumärkesvärderingar både på respektive företags namn och på en del av våra produkter.

Sen är det ju så att igenkänning av ett varumärke helt klart påverkar värdet av detsamma...Därav exemplet med SAP, trot att många känner igen varumärket men hur många är det som vet vad dom sysslar med eller ännu hellre har sett någon av deras produkter?

___
//Ulf
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
RS2 > Där håller jag inte alls med dig!
Undersökningen må behandla varumärkens värde men förhållandet mellan varumärkesvärde kontra igenkänningsfaktor är ganska konstant. Likaså styrs ett varumärkes användbarhet till största delen av hur välkänt det är (samt hur det uppfattas), användbarheten är direkt propotionellt till varumärkets värde. Därför är det alltid relevant att disskutera igenkänning när man pratar om varumärken. Anser jag kanske jag skall tillägga...

Hur värdefullt skulle varumärket BMW vara om bara inbitna entusiaster kände till det?

SAP (Systems Analysis Programs) har nog ganska många kommit i kontakt med även om de flesta inte vet om det, SAP är en av de största leverantörerna av affärssystem med produkter som bl.a R/3.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Ta ett svenskt exempel på ett företag som många sett namnet på men få vet vad dom gör:

Hur många vet vad Veidec (stor sponsor i bl.a STCC ( t.ex i framrutan på alla bilar+ Flashens BMW och Porsche) och Speedway GP gör??
Där har ni ett företag många sett namnet på, men vad gör dom??
( jag vet dock vad dom gör..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

tryggve: du vet vad SAP gör och dom är inte bara en av de största, dom är utan konkurrens den största leverantören av affärssystem men i Sverige är dom inte bland dom större och jag tror inte överdrivit många kommit i kontakt med deras system här. Jobbar själv med affärssystem och upplever att folk i allmänhet ofta inte vet vad ett afffärssystem är och inte känner till varken SAP eller någon av deras konkurrenter (bl a företaget som betalar min lön). Anledningen är enkel, vi tillverkar inte programvara för hemanvändaren och det är inget som finns att ladda ner på The Pirate Bay...;-)

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.