AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.581

Flyttar bilar på sig för er?

Sida 2 av 3
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag kör bara min gamla häck och jag tycker folk flyttar på sig ganska bra. MEn det är endast i Sverige någon prompt envist ligger och kör om med bibehållen fart trots kö på 3-4 bilar bakom sig. Envishet? Stolthet? Vad vet jag...

Förstår mig inte på det där riktigt. Prestigetänkande eller vad det är. Men jag flyttar ALLTID på mig om någon vill om bakom och grundpositionen är i högerfältet vilket folk inte fattar. Å jag förväntar mig således att folk flyttar sig när jag kommer i vänster. Så enkelt men ändå så svårt.

mvh
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Själv har jag aldrig märkt någon skillnad på vad jag åker i för bil. Däremot hur fort man kommer, som Ekan säger. Kommer man i 140 så flyttar sig fler än om man kommer i 120. Ser även skillnad på storleken på bil... Kommer man i en liten mazda 323 tex, så brukar det kunna ta tid innan framförvarande flyttar sig. Däremot en större pickis, så som Nissan L200, chrevrolet silverado, eller en långtradare, då märks det tydligt då föraren av bilen framför tittar i backspegeln...

// Erik

----
No real power -just KCR :)
nu
130
nulle
320i Touring -06
328i Coupé -96
Xenonljus är ganska effektivt för att flytta på vänsterfilare, gärna i kombination med att komma farande i full fart utan att bromsa in förens man absolut måste.
sc
217
scalare
325 coupé -07
hehe, dettta är ett mycket skojjigt fenomen. Har dock änsålänge varit ganska osedd i folksbackspeglar, förutom när man dundrar upp bakom dom i hög hastighet =)

Men min tidigare bil, Honda prelude 2.3i då flytttade sig varenda kotte. Helt otroligt, jag kunde ligga i 90 och bara glida upp bakom och ändå flyttade sig alla =) Helt otroligt. Ägde bilen i 2 månader och under den tiden var räkningnen på folk som inte flyttar sig 9st =)
Ol
25
Olof.B
325 E30 -90
325 E30 -89
Jag tycker det är j*vligt stor skillnad, när man åker bmw så flyttar nästan alla på sig med en gång, åker man audi (a4 1.8T avant) är det betyldigt sämre, då måste man nästan blinka bort folk i vänsterfilen.
Åker man volvo 240 då finns man inte även om man kommer i 140 på 50-väg... eller tjaa, då kanske folk flyttar på sig, jag har aldrig provat :P

Hur som helst, det är stor skillnad beroende på vad man kör för bil.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Kanske beror på att många BMW förare tror att deras bilar är snabba, och folk bryr sig inte om att ha någon i baken, även om de är långsamma grisar som 320:or eller så som ligger där :)

Jag flyttar direkt på mig när jag har en gammal BMW i baken, för troligen är föraren en ung kille som har något att bevisa, onödigt att sätta käppar i hjulen för honom... jag drar mig gärna åt sidan :)

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kan hålla med.
Men det är ändå lite olika, jag har varit med om dessa händelser:

Motorvägar och 2-filiga vägar:
1. Bilen framför blinkar in och släpper förbi snällt, händer ofta.
2. Bilen framför i andra filen styr sakta ut i "min" fil för att "leka polis" och hindrar mig genom att ligga i mitten av körbanan, kan vara så att personen stirrar i backspegeln också för att titta på den fina bilen. ;-)
(Ofta styr man åt det håll man tittar)
3. Framförvarande bil försöker åka ifrån, oftast stylade volvos eller liknande som vill hävda sig på något sätt. ;-)

1-filig väg:
Om personen framför hjälper mig att komma förbi så tackar jag alltid med blinkers.
(Långtradare brukar vara vänliga att hälsa med ett kort helljus-blink efter ett tack, sådant uppskattas)
Om personen istället gasar och försöker hindra omkörning så får personen inget tack.
(Men ingen "hämd" heller, räcker men en idiot på vägen än två)

Ibland när man VILL ligga bakom en bil så tar det inte lång tid förrän de försöker "hjälpa" mig genom att köra ut till kanten.
Detta trots att man håller minst 3-4 sekunders avstånd, beundransvärt med onödigt.

Om man läser ovanstående text så framstår man som en värstign i trafiken.
Men det är alltså de gånger som situationerna uppstår, inte varje dag direkt... kanske. :-)

/Hammar
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jag tillhör dom som gärna ligger över gällande hastighet och då nära
linjen till vänster... och oftast flyttar folk på sig när man närmar sig
på detta sätt, utan att man måste påpeka med någon signal.

Men jag flyttar också på mig om ovanstående inträffar i min egen
backspegel! Annars är man illa ute i trafikmoral/etik tycker jag?
Alla som kommer i högre hastighet bakifrån är inte rejs-puttar
som vill bevisa något, de har bara en högre marschfart för tillfället.
Det värsta är när man kört om någon (som inte går ut på väggrenen) "lite halvfort" och den omkörda bilen sedan helljusblinkar, antagligen i tron att han/hon har någon typ av polis-licens av hobbymodell. Allra helst låta helljuset hänga på en stund, typ 30 sek för att verkligen understryka att "du kör alldeles för fort!".
Detta är bland det värsta som finns, vet inte varför det gör mig så upprörd?
Jag har ju inte skadat någon eller gjort något jättedumt, bara kört lite för fort, förstår mig inte på folk som gillar att tillrättavisa andra....

Någon som känner samma sak??
Värst är ju SAAB och Volvobilar som kör i exakt 109km/h i vänsterfilen och vill inte flytta på sig fast att dem kan utan problem, utan dem vill helt enkelt göra dig pissed off (reta upp dig lite). Folk som inte blinkar gör mig mest upprörd! Väldigt irriterande när man kör på motorvägen och när framförande bil svänger vid avfarten utan att blinka HELT respektlöst i mina ögon. Har faktiskt funderat på att ta ett stort papper och skriva LÄR DIG BLINKA med svart text och hålla pappret på rutan när jag kör om han/henne ;)

Man ser många Tyska lastbilar som rullar på Svenska motorvägar och man kan undra hur dem tänker/ser när våra bilister på motorvägarna bytar filer vänser som höger utan att ge en lilla minsta blink.. jag skäms fan....

Min vackra Länk
Mvh Dragolito
Va
46
Van-
525iA Touring Topasblau -01
Helt rätt sagt. Tycker det verkar vara många på detta forum som har mycket vettiga idéer, mer sånt! Dessa diskussioner är roliga och intressanta. Som flera andra har tagit upp så är det värsta som finns typiska "Sven Svensson" med Volvo V70 (sosse container) som leker privatpolis och är för stolt för att visa andra hänsyn. Typiskt Svenskt beteende såsom att: Aldrig kolla i backspegeln, aldrig använda blinkers vid filbyte och framförallt det som retar gallfeber på mej varenda eviga gång... Hålla samma hastighet i båda filerna! Inte slå av farthållaren bara glida förbi en sisådär 2-3km/h snabbare än de som kör i högerfilen. Näpp! Det får bli ett slut.

Mer ljustuta åt folket!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Folk i Japanska+franska standardbilar är sämst på att flytta på sig, jag är personligen tvärsäker på att det beror till stor del på att de som kör dessa bilar är ofta gamla och ouppmärksamma vilket resulterar i att man inte tittar i backspeglarna så mycket eller har erfarenhet av några snabbare farter.

De yngre (liksom äldre förmodligen) kör sådana bilar för att förflytta sig billigt och driftsäkert från punkt A till B och köper inte eller kör bil för att det är roligt och har inga större ambitioner att vare sig gasa eller komma först till punkt B. Ligger man och pendlar eller ska vi säga söndagskör blir det slentrianmässigt och själa körningen saknar meningsfullhet, därmed avsaknad av uppmärksamhet och förståelse i den bemärkelsen av hur man ska bete sig när snabbare bilar kommer bakifrån.
Jag flyttar mig för ALLA bilar som kommer bakifrån och kör fortare!

Kommer det en M-bil så "känner" man ju av lite om killen (oftast kille) är sugen på lite rece :-) Händer iof inte så ofta.
(kör SAAAaaaaAAB... he he)

BMW ägarna i krokarna där jag bor är duktigt dåliga på att flytta på sig!!
Lixom Japsebilsägarna, tror nog att svensonbilskörana är bättre på att flytta sig.
M.V.H.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Funkar 10 gånger bättre med dimljus, märkte det när jag körde min andra bil (Audi 80) och flickvännen låg bakom med E36'an, j-vlar vad elak den såg ut med dimljusen på, vart nästan rädd själv :D

Då kan man ju tänka sig om Asta 73 tittar bakåt - ingen bil, 2 sek senare är det någon stort o svart som kommer närmare rätt så snabbt.. klart hon viker åt sidan, snudd på ner i diket :D

Nämen, skämt o sido, mörka BMW med lämplig belysning ser ut som Mr. Devil när man kollar bakåt ;)

Sen så är det som många säger, en del total vägrar att bli omkörd av en BMW - varför egentligen?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag gör som 8500rpm.

//Player
Intressant ämne. En M3 funkar bättre än Seat Leon för att få bort folk från mittlinjen. Men något som är otroligt effektivt är att rulla upp bakom folk med hojen. Man märker när man upptäcks i backspegeln, för då studsar folk åt sidan :-). Tyvärr är det många som inte ser objekt som täcker mindre än 50% av backspegelytan.
När jag kommer i min Alfa Romeo GTV -98 så viker framförvarande bilar blixtsnabbt undan! :) Så är det inte alls när man åker i BMW´n...
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Skulle nog vilja säga att det är tvärtom mot vad några skriver. Kommer man i en SAAB eller Volvo så flyttar folk på sig för dom tänker "civilbil". Kommer det en nyare BMW så ligger nog dom flesta kvar lite extra i vänsterfilen för att retas lite. Personligen så struntar jag vad det är för bil som ligger bakom mig. Möjligtvis om att jag flyttar på mig snabbare om det är en gammal skrotbil med en pundare bakom ratten. Men annars så använder jag bara vänsterfilen för omkörning och då brukar ingen hänga med och uppfatta mig som ett hinder:-)
De
165
DeWa
328iAT -96
Folk flyttar sig för mig, men inte förrän jag fått i 3an och dom hört mig, annars ligger dom kvar. Antar att en E30 inte skrämmer folk lika bra som en E60 .. ;)
de
10
dennisb
325i Coupé -93
Visst folk flyttar sig. Man får respekt i tex rondeller. Folk går lååångt åt sidan vid omkörning. Men det beror nog mest på ljudet. Sportsystem på en 325 är inte så fel..När jag åker min vinterbil (Audi 80) Får jag inte alls samma respons.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.