|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
"Aj niid data från E46 328 entusiaster era uppmäta med eller utan trim så att jag kan jämföra lite och dra någorlunda (o)vetenskapliga slutsatser ;) Andra modeller är även välkommna... kul grej! /Rop" Jag har postat i ett par andra trådar om det där, M52TU motorn lämnade 177, 179 och 183hk på bakhjulen i de tre tester Teknikens Värld gjort. Alltså över 200hk utan trim på veven. Vore kul om du bänkade den får jag säga. Lite borde man ju kunna få ut även om de bygger bilarna väl från start. Personligen tycker jag att bottenvridet på motorn är kanon, fetare än min gamla 3,5:a och överlägset 2.5:an. Tyvärr innebär ju det att effektkurvan blir lite tam. Menar du att din bil blev ännu starkare på botten efter trimmet...? Jaja...inte fel det heller. Det är i mitt tycke en jävligt trevlig motor, som kunde haft nytta av lite extra spets när man drar till varvstoppet. Patrik |
|
|
Tja Juste, det är lite vrål o det lilla spetsen vid höga varv som saknas, annars måste det vara bland dem finaste motorerna som finns effekt/förbrukning. |
|
|
Max effekt passeras ju en bit innan varvstoppet så jag har svårt att se hur det skulle göra bilen starkare att flytta varvstoppet. Sen vill jag tillägga att Tuningchip inte har någon bromsbänk så nån mappning är det inte frågan om, de flashar om boxen med en färdig programvara som de köper. Min bil: Länk |
|
|
Jo, visst är det så. Den 330 jag provat går visserligen bättre, framförallt på högre varv. Men det är inte, varken enligt mig eller ägaren, några extrema skilnader i prestanda. Nog för att jag vill ha en 330, det ÄR en körgladare bil. Men det är ganska mycket mer pengar än så länge. Den 330 jag jämför med drar dessutom 1-2 dl mer per mil. Det är ganska mycket. Tillbaks till ämnet (som verkar dö ut i alla trådar jag nämner bromssiffrorna från TV...). Vad är det som hämmar M52B28 på höga varv? Jag misstänker att man inte kommer åt spetsen på höga varv utan att offra bottendraget något. Har jag fel? Det finns ett par oberoende bänkningar på nätet som visar på runt 5% bättre prestanda med kalluftsintag. Men det låter lite väl bra om nu M3 har samma luftburk. Finns det inga modifieringar bortsett från 325 insug och t.ex. andra kamaxlar som ger lite mer på topp? Patrik |
|
|
Oljekyld: Jag såg inte ditt inlägg när jag skrev, men du har så klart helt rätt. Varvstoppet ger ingen effekt annan än den att man hamnar i ett högre register när man lagt i nästa växel. Jag tror det är flödet in/ut från motor som stryper och kanske ger den fina karaktären på låga varv. Eller är M53B28:an mer långslagig förhållandevis, än 330 M54? Patrik |
|
|
Jag har haft nöjet att äga både e46 328 och e46 330. Skillnaden är STOR! E46 328 är väldigt mycket mer komfort än 330. Motorkaraktärerna är helt olika, 328an är sömnig under 3500 rmp, 330 drar mustigt från botten och har 90% av vridet från 2200 varv. Även ljudbilden är helt annorlunda och det märks tydligt att Bmws tekniker lagt ner stor möda på att 330 skall låta rätt. 328:an är framtagen för att vara så tyst så möjligt vilket den också är. 328an brukar sällan klockas på utlovade 7 sek medans 330 i princip alltid klockas på utlovade 6,5 sek till hundra. Tittar man tillbaka på prestanda siffrorna jag postat så förstår man att skillnaden är klart påtaglig. I vilken situation drar 330 2 dl milen mer än 328? Landsvägskörning upplever jag 330n som snålare. Vid ren stadskörning är dock 330n märkbart törstigare. 330ns M54 maskin skiljer sig på många punkter ifrån 328ans M52 maskin, här nedan är en sammanställning på dessa: M54 Engine - Mechanical Changes NEW PISTONS - The piston has a shorter skirt compared to the M52TU and continues with the graphite coating for friction and emission reducing measures. The piston rings have been modified to reduce friction. CRANKSHAFT - The crankshaft for the 3 liter M54 is adopted from the S52-B32 - M3 engine. The crankshaft for the 2.5 liter is carried over from the M52. CAMSHAFT - The camshaft for the 3 liter M54 is modified with more lift and new valve springs to accommodate the increased lift. The camshaft of the 2.5 liter M54 is carried over from the M52 engine. INTAKE MANIFOLD - The intake manifold is modified with the shorter ram tubes (20mm shorter on 3 liter/10mm shorter on the 2/5 liter). The diameter of the tubes is increased slightly. INJECTION VALVES - The diameter of the injection pintle has increased slightly for the increased displacement of the 3 liter engine. The injector for the 2.5 liter engine carries over from M52. NON RETURN FUEL RAIL SYSTEM - The M54 engine MS 43.0 control uses the non return fuel rail system introduced on the M62TU engine. The system meets running loss compliance without the use of the 3/2 way solenoid valve currently used on the M52TU engine. The regulated fuel supply is controlled by the fuel presure regulated integrated in the fuel filter. The fuel return line is also located on the filter. The M54 engine uses an Electronic Controlled Throttle Valve (EDK) for intake air control. The idle control valve and turbulence function of the intake manifold carries over from the M52TU engine. 330n bänkar iregel alltid runt 200 hk på drivhjulen, här är en jämförelse med 328 motorn mot 330ns Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Sifforna postade jag i denna tråden: Länk och inte i denna. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hej Wendtan! (m.fl.) Det är faktiskt så att jag innan jag köpte min 328 med nöje läst dina informativa inlägg om modellen och 330:n här på forumet. Jag har sett graferna och läst dina tydliga åsikter. Givetvis har du rätt, 330 är betydligt snabbare. Vad man är en STOR och en "inte extrem skillnad" är såklart helt subjektivt. Jag hade, efter att ha läst många nedlåtande åsikter om 2,8 motorn inte väntat mig speciellt mycket av den. Många menar att den är direkt jämförbar med 323/523. Därför blev jag positivt överraskad när jag körde bilen. 328 är snabb, diskret, tyst men snabb och som du säger, inte speciellt sportig i karaktären. Jag hade jag väntat mig ännu större skillnad mot 330i. Nu skiljer det mellan bil och bil, kanske är den bil jag kört inte ett bra ex. eller så är min bil pigg, jag körde en 528 med enkel vanos som faktiskt var skittrist. Hursom så tyckte jag inte att det var så stor skillnad som antyds här inne, men det är ju bara en åsikt. För Skillnad är det ju, märkbar sådan. Om den är stor eller mindre stor kan vi ju tvista om tills döddagar :) Dina grafer talar sitt tydliga språk. Men jag måste ändå ställa mig frågande till originaleffekten i M52 2,8. Det är 10-15 hk mer än 193hk enligt Rototest jämfört med den graf du visar. Är det BMW:s egna grafer, är bilen samma som svenska spec? Jag blir inte klok på hur de redovisade sina siffror för 523/528, 323/328. Bevisligen är de ju 10% i underkant. Eller ljuger TV mätningarna? Det förändrar ju inte det faktum att en 330 har runt 30 hk mer, men nog är det lite klurigt att veta vad motorn lämnar original. Patrik |
|
|
med 95:ans soppa fråga mig inte varför 95:an :( (dum snål?) så klockade jag 0-100 stint på 6.8 sek. skall verifiera lite test data med rätt sorts bensin ;) Undrar vad den skulle göra med Tyskarnas super soppa ;) //Rop |
|
|
Ha nu har det gått cirka 1 år sen sist jag postade i tråden ;) Jag erkänner jag har fortfarande inte bänkat 328:an än :( vet inte vart jag skall vända mig i Sthlm. Sedan har jag satt dit en Supersprint avgas rör (sista steget) 2x80, Nu låter bilen helt fantastiskt, men ...... Jag lyckades inte uppnå det tidigare uppmätta top fart (253 km/h) :( undrar vad detta kunde bero på trots att jag tankade in 100 oktanigt V-Power i Tyskland. Bilen var ny servad med Agip 10W40 olja, K&N Luft filtret var nytvättat, nytt avg system ?? kom bara upp i 240 km/h?? Blev lite besviken måste jag erkänna! Till och med otrimmad nådde bilen till 253 km/h (enl mätaren) dock endast en gång under ideala omständigheter detta var 2003. under nästkommande år 2004 då bilen blev chiptrimmad så lyckades jag komma upp 253 km/h vid flera tillfällen. och nu senast under VM festen i Tyskland endast 240 km/h vad kan detta bero på? Oljan? soppan var för bra? bilen börjar bli gammal? Supersprint stryper? det sistnämnda har jag svårt att tänka mig? hela tanken bakom ett avg system skall vara att ge bättre prestanda... //Rop |
|
|
Efter att ha monterat in super sprint 2*80 mm avgas system (slut steget) så har jag faktiskt inte lyckats att upp nå tidigare uppmäta toppfart, ligger ca 10 km/h lä (~245 km/h enl mätaren)??????? men bilen känns dock bensin snålare istället? nu under sommar månaden med AC'n på har jag efter en full tank, ett snitt på 0,84 l/milen har aldrig hänt förr???? alltid varit omkr 0,9 - 1,0 l/milen... Märkligt.... kan någon ge mig några vättiga svar här? Jag har iof tagit det lungt med ca 20 km/h över hastighets gränserna i snitt 8)=) .. //Rop the need for speed |
|
|
Story goes on. Nu har jag monterat dit en supersprint avgas rör (slut delen)80mm, och kört lite i land of the free speed dvs Tyskland, härligt ljud grymt utseende m.m. Bilen ser helt underbar ut. So far so good! MEN!!!!! japp det finns ett men med i bilden... När jag maxade bilen på Autobahn så kom jag inte upp i gamla max farten på 253 km/h som togs förra året och åren dessförinnan??? Det besta jag kunde komma upp i var 245 km/h och bilen kändes trögare i högre farter än tidigare! Förhållanderna kring bilen var dem samma som förra året, packning m.m. Vad kan detta bero på ???? Anyone??? Nästa projekt, H&R fjäder kit //Rop the need for speed.. |
|
| ops!! har jag nämnt det sistnämnda inlägget 3 gånger... ehmm börjar bli gaggig ;) | |
| varför lägga ner alla dessa extra pengar på grejjer som inte ger nått, köp en bil med pulver i från början. Det skulle du säkert haft råd med, med tanke på hur mycker $ du verkar ha lagt ut på din 328. Det ä bara en 328 ingen formel 1 bil, snälla...lägg ner. | |
|
Joro, men jag har en MZ3 oxo ;) den är jag nöjd med som den är. så 328:an är familje bilen, slit och släng. Men once you pop you can't stop! så iom att jag är nyfiken på alla dessa prylar så har jag en bil som jag vågar prova allt på, och bollar med er om det verkligen är till det bättre :) !HOBBY! //Rop the need for speed. |
|
| Förstår att det är en hobby, men kan inte låta bli att tänka; vilket slöseri med pengar. Speciellt när det har bekräftats gång på gång att dessa olika åtgärder endast ger marginella skillnader. Det kostar mer än vad smakar, med andra ord. | |
|
Robertg71: om du går tbx o läser i tråden så förklaras det att du inte kan bara slänga på ett sportsystem EFTER mappningen eftersom chippet var optimerat efter ditt vanliga system, overstand?? Det du måste göra är mappa om bilen IGEN för att uppnå samma eller mer effekt. P.S. Funkar med att lägga tbx gamla burken me ;) /// Bimmarkomanen |
|
|
Bimmer330ci: ahh good point... glömde... vart mappar man bilar i sthlm ? Mappning & trim är två skilda saker har jag förstått. Dellev79: joro visst har det kostat men jag gör bara 1 eller två saker per år :) bilen börjar bli gammal... hehehehe.. Så det blir inte så farligt. Jag vet inte men jag tycker E46 är den vackraste BMW'n av familjebils modellerna.. framkallar en viss passion och utbudet är stort till efter marknaden med leksaker :) Sedan är det kul när bilen står ut i mängden bland övriga 3 serie bilar. Supersprint systemet är en vacker skapelse, lägger till det lilla extra i bilens look. Men jag vill ju ha mer kräm i den trots allt, Jag tycker att 328 är lite av dem motor svagare allternativen i dags läget och om jag kan tweaka upp den med 20-30 hk så är jag nöjd. Bensin förbrukningen på 328 i dags läget är i helt ok blandad körning 0,9-1,0 liter/milen vilket jag är nöjd med och i det ingår det rejält med buskörning ;) Sist men inte minst: en bil för mig blir även en familje medlem och har ett namn ;) så att det är inte bara att sälja den... // Rop the need for speed. |
|
|
Om ni verkligen är ute efter effekt skillnad så är det bästa att besöka ESS: Länk För den ringa summan EUR 5545 får man: Part number: 114-15 Boost pressure: 8 PSI Horsepower: 310 DIN (Stock 193) Torque: 390 NM (Stock 280) 0 - 60: Man : 5.2 sec, Aut : 5.9 sec Installation time : 8-10 hours Recommended additions : Free flow exhaust system Men det ger väl nästan alltid problem vid besiktning. ///Mvh Sibbe Länk |
|
|
Äh, jag förstår Robert. Det är alltid spännande att försöka vinna lite effekt på den bil man ÄGER. Att byta är inte bara dyrt, det är också ett lotteri och ett jävla jobb. En 328 ska inte ha några problem att lämna 210-220 hk med rätt tuning. De lämnade ju 200 i bromsbänken hos Teknikens värld, så helt hopplöst borde det ju inte vara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.