|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
kilroy |
Håller med Mugge.Problemet är att man hela tiden höjer nivån för var smärtgränsen ligger. Det har till viss del med att göra att inkomstnivån också höjs...dessvärre inte i samma takt som bensinpriset.Jag behöver strängt taget ingen bil, definitivt inte i jobbet. Dom gånger jag besöker företag tar jag ut reseersättning och kan lika gärna åka tåg eller flyga.Det skulle dock kännas väldigt konstigt att vara utan bil...Att äga en bil (eller två) handlar ju inte bara om ekonomi...det handlar mycket om känslor. Känslan av frihet, att kunna åka vart man vill...på något sätt känns det som en demokratisk rättighet att kunna ha bil...Det blir många ändringar på vårt privata bilinnehav framöver...Mvh kilroy |
|
Jag bukar kolla efter på Länk vart det är billigast. Tankade för 8,98 kr/l igår enbart för att jag åkte en väg som tar mellan 5-10 minuter längre tid än den vanliga. Hemma i vänersborg kostade det 11,49 kr/l. Det är en skillnad på 2,51 kr/liter. Jag sparade alltså 70 liter * 2,51 kr/l = 177,50 kr. Det är en ganska bra timpeng. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
8,98 kr/l var verkligen ett bra pris för att vara idag. Jag tankade för 9,18 kr/l för någon dag sedan, men nu har de tyvärr höjt till 11.30 kr/l. //Schnitzer |
|
|
I Trollhättan har de verkligen tokbensinkrig just nu: Länk "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
Det verkar som om inte alla priser är med, för jag tankade på en Shell automatmack (den vid Bike) för 8,98 igår. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
I Sverige är det just lite jobbigt. Jag tex. har ju inte kollektivtrafik som alternativ för mina behov. Det skulle inte fungera. Köra moped/mc som man gör i varmare länder fungerar ju inte så bra i Sverige. Landet är uppbyggt kring en bilkultur med stora bensinslukande bilar osv. Smärtgräns finns således inte i den bemärkelsen... Tanken med skatten är väl att konstla fram en priskänslighet för att minska bilismen skona miljön och få in skattemedel. Det sistnämda går ju väldigt bra då alla ändå kör bil och lever på bröd och vatten. Vad detta resulterar i nationalekonomiskt och hur det påverkar köpkraften i övrigt kan jag bara sia om, men jag tror inte det är bra. Skulle vara intressant om vi droppade bensinpriset under europeisk nivå... vad skulle hända då? Skulle bilismen öka markant? Vem skulle förlora / tjana på det? -Phil |
|
|
Jag som studerande surnar väl till om det hamnar kring 20 kr litern... då slutar jag inte att köra utan det blir gengas, pruttgas etanol ... köra skall jag. Otroligt innefektivt samhället skulle bli om alla satt hemma hela tiden... -Phil |
|
|
Sist jag tankade kostade de nästan 12kr litern. å bilen drar runt 1.3 1.4... en tank i veckan är dyrt nu. Under 10kr borde de kosta de går jag med på men som nu är de helt sjukt. men vad gör man bilar är ju mitt intressen, då vill man gärna åka å inte kolla!!! Min bil Länk |
|
|
11,87 låg 95 oktan på idag när jag tanka..får ju inte ens 9 liter för en 100 lapp...är ju helt sjukt!! Nä,ska slå ett slag för vissa obemannade mackar som har så långt pris som under 10kr/litern.. Har inga sånna mackar så långt ögat når här,bensinen är väldigt dyr överlag här omkring.. |
|
|
På Statoil i Lund kostade 98 oktan idag 12,15 kr. Man har ju inte ens vant sig vid att bensinen kostar över 11 kr och så är den redan över 12 kr... ___ //Ulf |
|
|
Dessvärre blir det nog så att man tvingas välja när det redan är för sent. Hur långt kan man åka på en hundralapp i likvärdigt fordon för 25 år sen, idag och om 25 år. I detta perspektiv kommer dags soppapris nog framstå som ett fynd gissar jag. |
|
|
Finns det någon äldre gentleman här som kan berätta vad bensinen kosta på 60-70-80-talet i Sverige? Hade varit kul o veta och jämnföra med dagens astronomiska priser *hehe* ;) Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
1970: 0,84 1975: 1,37 1980: 2,88 1985: 4,57 1989: 4,59 1990: 6,29 1995: 7,57 1999: 8,78 2002: 9,50 2005: ca 12 Vid Kuwait-krisen 1991 var priset uppe på nära 10 kr. Likaså 1999-2000 men pumparna kunde programmeras med det priset. Det fanns inte plats för så många siffror :) Priser ovan en sammanställning av min morfars anteckningar som jag numera själv fyller i ibland. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
...pumparna kunde INTE programmeras... naturligtvis (trött) "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Tusen tack bood ;) intressant *hehe* 0,84kr/litern Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
| Länk | |
|
Jag minns när man fyllde upp moppen för 10 år sen. Då fick man 2,8 liter för en 20:a. Idag skulle man bara få typ 1,8 liter. Å andra sidan hade jag 200kr i månadspeng då... :) |
|
|
Det finns dessvärre ingen gräns för mig, måste åka bil för jobbets skull, man får dra in på annat eller köra saktare... Till och med Sala har lagt ner sitt priskrig, dålig tajmng att göra det i semestertider. Keep your distance! |
|
|
bood: Intresant fakta nu är det ganska nära för att se om soppan verkligen är så dyr som många anser.... Har du fakta hur mycket man som en vanliga privat anställd tjänade under samma period. Då kanske soppa priset framstår som ett billigt alternativ? Elller om du vet hur mycket man var tvungen att jobba för att tjäna ihop till en full tank under samma period? |
|
|
beräkna prisförändring Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.