AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.438

Hur högt bensinpris klarar du av?

Sida 1 av 4
Någonstans måste ju gränsen finnas där du i första skedet minskar bilåkande och i andra skedet säljer bilen och cyklar istället. Eller? Är det värt 100kr/mil för att få åka bil?
Går det upp emot 20:-/l så kommer jag nog flytta och då går det jämnt ut iom att jag slipper pendla. Till ren nöjeskörning så skulle 20:-/l inte vara någon fara, dock VILL jag ju inte betala mer än nödvändigt.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
blir priset för högt så tar jag husvagnen och ställer den utanför jobbet och åker hem på helgerna! Det är ju helt åt skogen med oljepriset.

MvH Bmw 4-ever
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Problemet som miljöpartiet inte tänker på är att om bensinen blir dyrare så har majoriteten inte råd att åka nyare renare bilar utan får åka runt i sina gamla ett tag till, då bensinpriset ingår i bilens totalekonomi.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Runt 30 spänn per liter, sen får man väl fundera på att göra något annat. Eller göra slag i saken och köpa en Ariel Atom, parkera vid ringen och köra 6 veckor om året.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tycker att det är svindyrt som det är. Har redan börjat dra in på att åka.

//Schnitzer
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Tycker man har sagt otaliga gånger att ni är bensinen verkligen för dyr. Nu ska jag köra mindre.

Dock har jag inte dragit ned på körningen något alls de senaste 2 åren, snarare tvärtom.

men visst springer det up runt 20kr litern, då blir det ju bara löjligt att tanka.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Bensinen är redan som den är på tok för dyr enligt mig. Speciellt när man tänker att man först har skattat en stor del på sin inkomst och sen så försvinner en stor del av pengarna i skatt när man tankar. Då vill jag inte ens tänka på hur många kronor av en tjänad 100-lapp som är skatt...

När priset stiger till över 15kr/l så kommer jag börja fundera på hur jag ska göra.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Redan nu för fasen jag vill spendera mina pengar på andra saker

skattar tillräckligt till dom där "Människorna" även fast det "kommer tillbaka" till mig själv jo tjena..

(:
Jag satte gränsen vid 10 kr men kör än ;)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
När priset ligger 20-25kr/liter så får man fundera en två ggr nu orkar jag inte bry mig var soppan är billigast.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hittills har jag inte ändrat beteende. Jo det faktum att jag cyklade 6 km till golfbanan idag för första gången sedan 1991 kanske man kan kalla ändrat beteende. :)
Men i övrigt kommer jag inte ändra beeteende uppåt 13-14kr. Vid 14-20kr kommer jag att börja cykla inom stadsgränserna. Vid 20+ blir det ju en ren lyx för de allra flesta att köra bil. Och således skulle jag nog köra mer sparsamt.

Detta vid nuvarande inkomst och om prisförändringen skedde idag. Tjänar jag 100 000 i månaden idag skiter jag ju i allt. =)

mvh
jp
464
jpn
523im -99
för bilåkandets del så börjar de väl vara nog som de är och går de upp till 15-20 kr per liter så blir de inte många svängar med bilen! men däremot när de gäller skotern så är de det sista som jag ställer undan! då får de nästan kosta vad de kosta vill skotern kan man inte ställa undan en härlig vår dag! =)

B-M-W
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är jobbigt när man verkligen måste ha bilen för att åka till jobbet,när lokaltrafik saknas...
Skulle de stiga till närmare 20:-/l så säljer jag bilen direkt å köper en atos lr nåt annat soppasnålt...men vem vill köpa en törstig bil då i försej?? :)

En annan sak..tänk er vad fruktansvärt mycket tjuvtankningar de skulle bli,är ju redan ganska många idag.
Mackarna skulle ju bli tvunga att köra om tankningssystemet.
Man har inget annan val än att betala. man måste ju använda bilen varje dag! Hade en M5:an forrut och det gjorde faktiskt ont när jag fulltankade, 90L tank, men nu har jag skaffa en 318i och den drar ungefär hälften.

I mitt hemland kostar en liter bensin 30 öre.

Mvh
Mauricio
30 öre? Är bensinen skattesubvensionerad eller vad? För det är långt under världsmarknadspriset.
Venezuela är den tredje största oljeproduktör över hela värden.

Mvh
Mauricio
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Maurixt:

Skulle vara bättre att flytta till Venezuela. Då hade man inte fått betala så mycket för full tank samt att transportnätet hade inte fått samma problem med extremt höga bränslekostnader. Måste vara underbart att tanka där och verkligen känna att man får något för pengarna.

//Schnitzer
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Svårt, måste ju ha bilen till både jobb och privata aktiviteter. men kostar den 20 kr litern då byter jag jobb eller flyttar härifrån.

Letar just nu båt, var inne på motorbåt, men det får nog bli en segelbåt pga av bränsle kostnaden.

/Kristian
Mauricio, hur mycket tjänar en "normal" arbetare varje månad i Venezuela? Eller vad kostar en "Big Mac"?

Undrar hur mycket bilismen hade ökat i sverige om man sänkt bensinpriset till lite mer humana 8kr/litern? Hade det blivit någon större skillnad på sikt?

Det är väl bara utsläppen av avgaser de vill minska, det är väl inte skatten som är det viktigaste att få in?

Med bensinpriset som är idag så gör det väl det bara svårare för dem som måste använda bilen för att ta sig till jobb eller dylikt. De får dra ner på något annat som tex kanske tandvård eller något annat? Jag tycker synd om dem som redan har det tufft, med lån, barn och andra höga utgifter som kan vara tuffa att klara av. En del får får tänka flera gånger till vad de har råd att använda sina kronor till. Att ha bil kommer/ är? att bli en klassfråga om det fortsätter att gå upp tror jag.

Min gräns för hur högt bensinpris jag accepterar utan att göra några ändringar i nöjesturer, resor mm ligger nog på 15kr/liter. (Hoppas Nuder inte sitter och läser på det)

Jag hoppas att bensinpriset går ner, för det är löjligt högt.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag försöker att inte köra i onödan, men det funkar inte så bra... i realiteten så kör jag lika mkt som jag alltid har gjort.

Är du redan användare? Logga in i menyn.