AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.684

hur ofta tvättar ni bilen?

Sida 2 av 3
Oftast 1 gång i veckan. Nu under sommaren kan det bli var fjärde dag bara för att det är kul och fortfarande är man rätt ensam med E90 här i trakterna... Det förpliktar och bilen måste vara ren...

Sen är det ett helsike att få bort alla som dött hjältedöden vid fronten om man väntar för länge.

Keep your distance!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Hur får ni bort insekter? Jag har kört med Insect remover och trasa. Far säger att han kör med insect remover och svamp.
Länk

///Micke
Touringklubben: Länk
bmw_zoran
jag frågade inte om de är miljövanligt o tvätta ofta som någon verkar tro ,, utan hur ofta ni tvättar ,,
tom i norr= jag har ett bra medel från OK\Q8 rekommenderar de starkt m,,ha de fint
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
En gång i veckan sommartid, två ggr i veckan vintertid, sedan kan det hända att jag tvättar bilen fler än två ggr/veckan under sommarn beroende på hur ofta måsar bombarderar mina bilar:)

------
Länk
Länk
Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Brukar tvätta ungefär en gång i veckan, den brukar inte hinna bli speciellt skitig under en vecka utan är mest damm och flugor som tvättas bort. Men det händer ju att man tvättar fler gånger :D
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
På tok för sällan nuförtiden!! X3an är genomskitig oc imorgon blir det storputs minsann.
Mycket varierande, ibland så kan det gå 2 veckor utan tvätt och ibland tvättar jag typ vart 3:dje dag. Beror också mest på vädret, är det regniga dagar så koncentrerar jag mig på att ha bilen riktigt ren o fint invändigt då det är inte lönt o tvätta den utvändigt vid blöta dagar...Svart bil är katastrofalt svåra att hålla rena.

Min vackra Länk

Mvh Dragolito
svavelvinter
Jag kör endast sommartid och tvättar i stort sett bilen varje gång jag ska använda den (om det inte är något jätteakut) dock vaxar jag bara var tredje månad kanske.

bmw_zoran varför kör man inte en 3-serie med mopedmotor på vintern ? :)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Det går lite upp och ner.
Det är jobbigt att ha 4 bilar som ska hållas rena.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag tvättade igår på Shell med borstfri tvätt. Den blev ren och alla insekter var borta. Jag har nu kört tio mil och det är fullt med dessa igen. Man såg att man hade två stenskott på huven. Man får väl göra nåt åt det efter sommaren. Jag tror man väntar ett tag innan det blir tvätt igen. Det känns lite meningslöst.
höru ni ni biltvättare hor lång tid tar en biltvätt och polering ?????
jag användar 15 min 1 gång i veckan spola av och skinna, och då står bilen som ny igen
Att polera en bil tar från tre timmar upp till ett par arbetsveckor beroende på vilken slutfinisch man kräver.

Att tvätta bilen på 15 minuter och sedan säga att den är som ny är ju löjligt, möjligen renare. Det är stor skilnad på rent och RENT!

///Micke
Touringklubben: Länk
Nog tar det längre tid än 15 minuter för mig, skulle tippa på 40-50 min. Då går jag över bilen 2 ggr med Turtle Supertvätt, sen fälgarna, dom mattor som använts och torkar av inredningen..

No More Limits!
alting har sin tid,,, men det finna saker som är roligare här i livet änn att tvätta och polera bil, därför har jag lagt en ytbehandling på bilen inköpt på www.nanobehandling.se,

MVH
Frank
Jag tvättar bara min nya bil 1-2 gånger i månaden (när den är rejält skitig). Men jag kommer nog att vaxa den två gånger per år.

Att jag tvättar så sällan beror inte så mycket på att jag är lat, utan på att jag tror att det inte är bra att blöta ner lacken i onödan.
herrflick:

"Att jag tvättar så sällan beror inte så mycket på att jag är lat, utan på att jag tror att det inte är bra att blöta ner lacken i onödan."

Då är det bättre att ha en massa vatten som står i fuktbindande smuts på bilen tror du? Bättre än att tvätta av den och torka den, så att den blir torr?

Drive a better car, drive a Jaguar!
djk:

Du har säkert rätt, men eftersom jag kör ganska lite har jag heller ingen lust att tvätta nästan lika mycket som jag kör med bilen.

Jag hade en Peugeot 306 -93 som jag sålde för ett år sedan. Efter 6 år av min "vanvård" hade den inte en tillstymmelse till rost. Fast BMW verkar ju tyvärr ha sämre motståndskraft mot rost enligt vad man har läst på denna sida :-(

mvh
Visa användare
72
Tompa_master
Bmw z4/04
ca 1 gång per vecka tyker jag är bra men det händer ibland att det blir lite mer

Tompa_master
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Tvättar ganska ofta, skulle gissa på 1 ggr i veckan när man bara kör på Helgerna och vid fint väder. Svart bil är en pedants sämsta färgval, men det är fint när det är nytvättat.

Mvh
//Sibbe
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.