AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.683

hur ofta tvättar ni bilen?

Sida 1 av 3
bmw_zoran
jag vet inte är de något fel o tvätta bilen varje två dagar ? jag har något i mej som gillar rena bilar ,, o brukar tvätta sådär 4-5 gånger i veckan ,,`vaxning kan förekomma 1 gång varje månad ..
hur ofta tvättar\vaxar ni bilarn`?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag tvättar mina minst en gång per vecka, även vintertid, då tror jag det är allra viktigast.

BMW CS #5206
bmw_zoran
ja jag kör inte på vintern ,, kör volvo 740 då , slit o släng:D
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
3-4 gånger i veckan blir det minst, framförallt nu på sommaren med flugor och fågellortar :)

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
bustorp
Som christer silvén, minst 1 gg/v året om, på vintern spolar jag av ännu oftare. Står också i ventilerat garage året runt.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Totalt utslaget över året skulle jag tippa på att det blir ca 25 ggr.
Tror det är ganska spritt. Varken mer eller mindre på vinter eller sommar. Tyvärr bara 1 vaxning per år. Möjligen två om jag är duktig.
Den jag har nu har jag tvättat fem gånger och polerat en sedan jag köpte den i april och 250 mil sedan.

Den gröna däremot har jag nog ett svårslaget rekord på 3 tvättar på 1,5 dygn. :-)

///Micke
Touringklubben: Länk
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Hehe..jag har tvättat den 2 gånger på 6 timmar ;)

MVH//Anton

BMW - Der Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
Men inte med träff emellen antar jag?

Jag tvättade på eftermiddagen, åkte till Göteborg (34 mil), tvättade på förmiddagen och var på träff på dagen för att sedan åka och tvätta igen innan nästa träff. :-)

///Micke
Touringklubben: Länk
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Minst 1 gång i veckan året runt , vinterbilarna brukar dock bara bli tvättade var annan vecka .

MVH TONY
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
530in tvättade jag 1 gång i veckan minst, samt spolade av den i princip varannan dag.

E28an har jag inte tvättat ännu. (Köpte den ny-tvättad för 4 dagar sedan).

7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har man svart bil och bor i skåne så måste man tvätta ofta... de saltar som galningar. Bilen var ju dränkt i salt redan innan man hunnit hem från tvätthallen.

I skåne har ni dessutom kalkvatten (i alla fall på östsidan), så det lär bli en hel del torkande av vita fläckar dessutom. Jag får jaga kalk på sommaren (skåne), och salt på vintern(gbg). Pust... Inte undra på att smutsgrå är en poppis färg i detta land.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
En gång per 15 mil. Det innebär i tid att jag tvättar den ca 3 gånger i månaden.

Kör ej på vintern.

Länk

Jag tvättar alldeles för sällan.
Moment 22:
Jag tycker att det är tråkigt att tvätta -> Rost tittar fram -> Jag tycker att det är ändå tråkigare -> Ni kan nog skjälva lista ut vad detta steg innebär.....
Så fungerar jag, tråkigt men sant........

Är jag ensam om att vara BMW-ägare som fungerar så här? Verkar som de flesta här inne är riktiga putsbö*ar.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Jag har lite dåligt samvete då jag inte tvättat min bil på säkert 2 veckor. Får göra det i helgen då jag ändå tänkte göra en invändig städning. Om jag gjort en 2-timmars tvätt på min bil så brukar den hålla sig ren om man spolar den med högtryck 1-2 ggr i veckan, så behöver man inte göra stortvättarna lika ofta.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Tvätt varannan vecka ungefär. Högtrycksavspolningar 2-3 i veckan. Lackskyddet är väldigt tacksamt då man kan högtrycka bilen i princip helt ren med detta.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
1 gång varannan vecka blir det nog. Kör dock inte så mycket nu på sommaren då jag åker med far till jobbet. Så blir mest smårundor på kvällarna m man ska någonstans.

De fågelskitar som placerar sig på bilen bruakr jag ta väck med ett papper indränkt i vatten som får ligga ovanpå tills fågelskiten löses upp. Är detta ett sätt som ni andra rekommenderar att göra, om man inte vill tvätta bilen vid varje synlig fågelskit?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Tvättar när bilen är skitig och när den innre rösten säger dags att tvätta bilen ungefär 2-3gg i månaden,gillar visserligen inte när fälgarna blir skitiga med bromsdamm.Att tvätta bilen flera gånger i veckan är ett slöseri med vatten samt ur miljösynpunkt dåligt.

mvh
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Vad ni tvättar ofta. Jag har inte tvättat på ca två månader. Enligt en kompis på Volvo så är dom nya lackerna så bra att man inte behöver tvätta så ofta. Klart så kanske man vill att den ska se snygg ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.