AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.669

Är jag lurad?

Sida 3 av 4
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Plumber.
Jag vet att det blandades olika delar i motorn vid bytet!
Jag vet att den fungerade 200mil efter motorbytet sedan fick dom problem!
Att du inte förstår problemet förstår jag efter som du skrivit förklaringen själv, tydligen utan att förstå den.

Säljaren är skyldig att upplysa om ett motorbyte som han känner till.

Sen kan man ju fundera vilka som är dårarna egentligen.

Mvh.Lasse
cane
Jag förstår åxå Lasses oro. Skulle inte vara nöjd med att fått höra att den var 100%, och sen få veta att föregående ägarens farsa "frankensteinat" motorn. Helt annan sak om säljaren hade kört med öppna kort.
Plumber
Men varför antar du att den motorn har rullat tre gånger så långt?
Den kan lika gärna ha rullat tre gånger så lite!
Ni skapar bara problem för Lasse genom att göra honom orolig.
Dokumentationen är inte värdelös. Det är väl inte bara motorn som är servad? Exakt alla härinne kan ha råkat ut för ett icke dokumenterat motorbyte. Jag skulle inte bry mig det minsta om ett motorbyte.

Det som jag är absolut minst orolig för att det ska rasa på min bil är motorn. Den kommer, om den sköts ordentligt, hålla bilen 4 gånger om. Att någon skulle miss-skött hans tidigare motor håller jag för ganska så otroligt.

Det var jag som gjorde ett antydande. Jag har ingen aning om det. Visst, den kan ha gått tre gånger färre mil. Och då är det väl jättetrevligt om man har det dokumenterat? Skulle jag tyckt iallafall. =)

Det är inte själva motorbytet i sig som är så farligt tycker jag personligen. Men jag skulle velat ha dokumenterat vad som är gjort med den. Oljebyte och annat.

/Björn
Plumber
Jag lägger ner, jag kan bara tillägga vad jag skulle gjort.

Förutsatt att motorn inte låter konstigt så skulle jag inte vara orolig. När dessutom förra ägaren erkänner en blunder och erbjuder sig att köpa tillbaka den så tyder väl det på en ganska ärlig person som gjort en miss.

Lycka till. God natt!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Plumber-
Menar du ALLVAR när du säger att förra ägaren är ÄRLIG???? Läs första inlägget igen. Känner du förra ägaren personligen eller? Låter nästan så i dina inlägg... Kom igen nu!

Danne

Min bil: Länk
cane
attans, nån borde ha berättat för vår 518 att motorn ska hålla 4x bilen! Den visste nog inte det när den rasade och fick gå till skroten... :)
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Bilen har gått 12000mil, Den nya motorn enligt säljaren 4000mil.
Bilen fick lämnas till BMW verkstad 200mil efter motorbytet, åtgärd nya lyftare nya vevlager ny oljepump nytt oljetråg (detta kom från den gammla motorn och hadde en spricka. Är detta normala åtgärder på en motor som gått 4000 mil??
Om allting var så mycket bättre med den "nyare"motorn varför inte berätta innan försäljningen???
Vid affären erhöll jag servicebok och viss dokumentation (kvitton) från bilens tidigare liv...Nu när motorbytet har blivit känt trots att citat "det var inte meningen att det skulle komma ut" slut citat kan jag få ett kvitto på reparationen hos bmw på 32000:-!!
Det är ingen här som har gjort mig orolig det har säljaren fixat helt själv. Är jag överdrivet orolig? Nej men jag acepterar inte att bli ljugen rakt i ansiktet.
Mvh Lasse.
Lasse, hur fick du veta att motorn inte var samma som satt i när bilen tillverkades?

Bra om du får all dokumentation som du vill ha/behöver till den.

Hoppas att allt ordnar sig för dig! Skulle inte vilja råka ut för detsamma själv! Är själv väldigt noga med att få se all dokumentation till eventuell bil jag ska köpa.

Men vad lär man sig på detta? Finns det något sätt att undvika att gå i samma fälla själv? Finns det någon typ av plombering så man kan se att motorn varit ur?

/Björn
cane
Man får nog gå på vem som ägt den. I min erfarenhet verkar de bästa ägarna vara de som kan nada om bilar & har pengar.... lämnar allt till BMW verkstad.
Cane: BMW-verkstäder är inte främmande för heltattiga lösningar dom heller, det är min bil ett rullande bevis på. Jag önskar att förre ägaren hade lämnat in bilen till nån helt annan verkstad än den BMW-verkstad han anlitade...
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Plumber. Jag missade ditt svar 22:56 i onsdags. Spjäll,spridare och kamaxelgivare sitter på toppen likaså vanosen dessa delar tror jag säkert är till 3,2. Min oro är som jag skrivit så många gånger nu att det skulle blandats delar och då eventuellt från enklare modeller. Du skriver enligt ETK skiljer lagren,kan en okunnig få förklarat vad är ETK. (Nu blir man kanske dumförklarad)
Orginalmotorn rasade en vevstake är allt jag fått reda på samt att delar från den flyttats till den nyare motorn som inte var komplett, jag frågade då efter orginalmotorn eller om det fanns något kvar av den. Fick då svaret att allt var slängt för det var sönder, jag tyckte det lät konstigt men han sade: blocket var sönder, veven var sönder, toppen var sönder, det fanns inget att ta reda på.
Jag menar det var en M-motor.det borde finnas något värde i den. Jag har sett ett motorhaveri 1gång där det i stort sett inte var något att ta reda på, så omöjligt är det kanske inte men den motorn jag såg hadde rasat på fullvarv efter ett antal km på varvtal över 8000 rpm.
Är det någon som vill kalla sig expert på motorskott och kan tala om om det är normalt att allt blir skrot av ett vevstakshaveri på höga varv?
Är det jag som är alldeles tokig som inte kan släppa tanken på att det kan vara orginal topp,kammar,insprut det vill säga allt ovanför toppackningen som parats ihop med någon kanske billigare underdel.

MVH Lasse
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Usch man blir ju gråtfärdig av denna tråd. Önskar jag kunde hjälpa Dig.

Hoppas det löser sig bra.

Carl
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Häv köpet.

Vad jag har förstått så har den här historien skapat dig såpass mycket problem och huvudbry redan så jag tror inte du kommer njuta en sekund i bilen även om den för tillfället går som en klocka. Du kommer ha ångest varje gång du startar bilen... "är motorn stulen?"..."kommer den rasa?".."blir det värre problem än det var innan?"... "kommer delarna från den gamla motorn skada den nya motorn?"..."hur gick bytet till egentligen?"..."kommer jag överhuvudtaget kunna sälja bilen?"...

Låt den gamla ägaren ägna sig åt de tankarna. Det var han som smällde motorn och ljög för dig.

Ta tillbaka dina pengar även om det så blir 10 k mindre än du gav. Spara en månad till och köp en fin ärlig M-bil.

MVH
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
bmxbjorn, cane, VolvoForLife.
Bara ren tur att jag fick veta det, hörde en story och tyckte bilbeskrivningen stämde på min bil,ringde säljaren och så var det.
Hur ska man kunna klara sig från något liknande???
Vet inte undvik bilar om du inte har råd att köpa nytt eller känner alla som haft bilen sedan den var ny (låter kanske väl hårt men skulle det här kunna avslöjats utan tur skulle kontrollen blivit ohållbar)
Det fifflas säkert med andra bilmärken också men det verkar som bmw är hårt drabbat därför kolla kolla och kolla igen var kritisk mot all dokumentation ring verstäder och fråga om utförda arbeten försök kolla verstäderna både om det rör sig om bmw-verkstäder eller ickemärkesverkstäder.Likväl kan man alldrig fråga om nogot som inte finns med i dokumentationen och då kan det gå som för mig.

Mvh Lasse
söören
de är väl bara bita i de sura äpplet och sälja tillbaka bilen och losa 10lopper... kan ju bli en billigare äffär än om de knasar igen.

eller så på med skygglapparna åh kör så de dånar och hoppas på om att de håller. och föresten om du byter bil så vet du ju inte va den vart med om. Så när jag nu tänker effter så låter de som du satt foten i en riktig stor äcklig potta. men de tror jag alla gör som bestämt sig för att åka M-bilar. gammla m-bilar har garanterat vart med om något någon gång och om du tror något annat så är det bara för att du har skygglapparna på ;)

Okej, hoppas att din bil kommer fungera felfritt och hur du nu bestämmer dig för att göra så hoppas jag att du är nöjd med beslutet.

Känslan i magen är viktig när man köper och äger en bil.

Jag håller med Söören och jag skulle personligen valt att låta köpet gå tillbaka. Men var och en gör som den vill.

Lasse, hur du än gör så önskar jag dig lycka till!

/Björn
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Hej nu har vi kollat motorn så mycket vi kan utan att riva ner den helt. Den har 91mm slaglängd så det är säkert en 3,2l, motornummret är också hittat och lämnat till Autovation i Gävle som ska kolla motorns ursprung samt om den kommer från någon stulen bil, så långt känns det bra men.. Vi har dessutom tittat i cylindrarna med fiberoptik och det var ingen rolig syn, i 4 cylindrar finns märken i kolvar och topp som av främmande föremål i cylindrarna i 2 av dessa ganska rejäla märken dessutom ser det ut att ha gått varmt i kanten på någon kolv, i 1 av dom "friska" cylindrarna är det ett blankt märke mitt på kolvtoppen (det ser ut som man tänt en tigsvets där) Kommentar från Autovation verkstad ang. cylindrarna med märken = antagligen har det varit något fämmande i motorn eller ett rejält vevlagerhaveri på flera lager så kolvarna slagit i toppen samt att ventiterna borde kontrolleras efter ett sådant haveri, deras kommentar ang. märket på mitten av kolven var att det ser ut som det varit överslag mellan stift och kolv. Jag frågade också om det var vanligt att vevlager havererade på dessa motorer vilket dom inte trodde utan menade att haverier berodde på misshandel av motorn, sedan undrade jag om dom utifrån bilderna från cylindrarna trodde att motorn gått 4000 mil om så var fallet var den nog ganska misskött.
Jag länkar till några bilder av kolvar och förbränningsrum "det är inte lätt att få rätt ljus med dom grejor jag har tillgång till men det synns hyfsat" samt ett par bilder på motorn och framföralt vanoshuset.Kan ni vara vänliga att kommentera skadorna samt tala om ifall det verkar vara rätt grejor på motorn.
Länk
mvh.Lasse
Smiley©
Kommer inte märkena längst kanten på vissa kolvar ifrån att det har spikat där?
Ser ut som det tycker jag.

/Thomas
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Jag tror inte på spikning, det är motsvarande märken i kolv och topplock, värst i cylinder4 dessutom ett konstigt hack i ytterkanten av den kolven och en liten repa högst upp i cylinderväggen det syntes tydligare på displayen till fiberoptiken än på bilderna men jag har också funderad på om det kan vara detonationsskador men med tanke på vad som gjorts med motorn tror jag inte på det. Har försökt få tag på säljaren för att avsluta det här men han har inte svarat i telefon dom sista dagarna "kanske semester" men jag tycker jag har ganska bra koll på vad det är för grejor i bilen nu sen får vi se vad säljaren tycker. Jag har i alla fall inte fått vad jag betalade för, han har inte berättat sanningen men jag tror inte det är mogon riktig bov jag handlat av så jag hoppas vi ska komma överens.
mvh. Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.