|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej köpte för två månader sedan en m3-98,enligt säljaren en väldokumenterad välutrustad bil med 2 tidigare ägare i Tyskland som han importerat 2003 och endast kört på sommaren helt problemfritt, han hadde inte gort något förutom service på bilen. Nu har det dock kommit fram att han har rasat orginalmotorn bytt motor till en från en z3-00 som har krånglat och varit på bmw-vekstad för åtgärder som det är oklart om dom avhjälpte problemet.Ringer upp säljaren och funderar om det stämmer och varför han inte upplyst om detta får då svaret:Det var inte meningen att det skulle komma ut.. Efter ytterligare några lögner från hans sida bestäms att jag ska ringa hans far då det var han som stod som ägare på bilen.Har ringt honom på olika nr i 2 vekor och i dag fick jag tag på honnom. han menar att jag har fått en nyare motor som gått kortare så det var väll inget att bråka om enligt honnom kunde jag få kvittona från bmw där var lyftare vevlager oljepump+sump bytt samt länkarmar fram till en kostnad av 32000. motorn i övrigt hadde han inget kvitto på utan hävdade att den kom från en krockad tysk z3. Han kan köpa tillbaka bilen säger han men den har sjunkit i pris för jag har ju haft den i 2 månader. alternativt han betalar tillbaka en del av köpesumman. Hur mycket kan det påverka värdet på bilen att motorn är bytt utan dockumentation, ska jag överhuvudtaget fundera på prisreducering (som var mitt förslag) Hur mycket mindre ska jag aceptera att få tillbaka vid ett återköp alternativt vad kann jag begäraför prisreducering. Tacksam för svar. M.V.H Lasse | |
hampe m3 |
uff jobbigt, information om en rasad motor vill, o bör man få i mitt tycke. va e det som strulat på den nya motorn, har han papper på hur långt motorn gått?nya alltså. va s'äger bmw om reparationerna? |
|
Tycker du ska KRÄVA tillbaka hela summan. Värdeminskning=BULL SHIT! Bilen är förmodligen inte värd den summan du betalade till att börja med. De försökte blåsa dig. Jag skulle vara skit sur! Lycka till! ///Danne Min bil: Länk |
|
| Jagskulle häva köpet, har de försökt dölja ett motorbyte så kan de lika gäran dölja att den barit smälld och då du frågar säger försöljaren att det inte var meningen att det skulle läcka ut !!! | |
|
Häv köpet Lasses!! Motorbyte utan dokumentation tycker jag låter riktigt illa,tänk om motorn rullat 20k. Givetvis så ska ju sånna saker upplysas om vid försäljning. Just real M-power |
|
|
hampe m3 Den nya motorn har enl.säljaren börjat "ticka"efter ca 200 mil och har då lämnats in till bmw enl.ovan men tickandet har inte upphört trots detta utan det hadde diskuterats om ev.kolvbultsfel. sump hadde bytts p.g.a. spricka sedan motorraset då den var från gammla motorn. Enligt ägaren fadern som verkar mer insatt i motorer stämmer det första dock enligt honnom inga problem efter bmwverkstans jobb han förklarade att bmw bytt lyftarna sedan provat och tickandet fans kvar då hadde dom öppnatmotor underfrån och kontrollerat vevlagren och dessa hade snurat med på 2 cylindrar men vevaxeln hadde klarat sig så alla vevlager byttes samt oljepumpen för att utesluta ev. fel på denna som orsak till lagerfelet sumpen hadde enligt honom bytts p.g.a. att den hadde en spricka sedan z3:krockade när jag sade vad sonen sagt ang.tråget svarade han att så var det. Han har inga papper på den nya motorn. Jag ska kontakta beröd bmw verkstad på måndag Dandelue. Skitsur är bara förnamnet.. Hassan. Tänkte ta det lungt och få allt förklarat men fick ett antal lögner av sonen,så nu är jag inte säker på nogonting om den bilen. Kan man häva köpet och få tilbaka hela köpesumman skulle jag göra det direkt,jag tror dock inte det är så lätt. |
|
|
Låter som du köpt den här bilen hoppas du får rätsida på allting Länk ///Johan Länk |
|
|
Fler ”läsvärda” inlägg: Länk Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Herrugud vilken soppa.... Hoppas det löser sig, om jag vore dig skulle jag verkligen försöka häva köpet, med 100% återbetalning..... |
|
|
Kräv att köpet går tillbaka eller stäm honom! Han har medvetet lurat dig vilket han dessutom erkände! Inget snack om saken tycker jag. Var stentuff! |
|
|
Jag tycker att du ska få prata med en jurist som ger dig råd. Det är köplagen som gäller här eftersom du har köpt bilen från en privat person. Din skyldighet som köpare var att undersoka bilen odentligt innan köp och skildighet som killen som sålde bilen hade var att upplysa om alla fel som han kände till. 1.- Gick bilen bra under dem två manader som du körde med den? 2.- Är det någon arvaligt fel med motor just nu? jag tycker att det var omojligt att kunna se att det inte satt original motor i. Killen visste men sa ingenting om det till dig. Du har bevis (be till de snäll om kvittorna eller något annat som bevisar att dem bytt motor, ring till verkstaden som gjorde jobbet och be om kopior på fakturor) Jag tycker att det skulle inte vara svårt för dig att kunna hävda köpet om du få tag på beviset. Du ska absolut inte låta dig luras med att de köper tillbaka bilen på en skit summa. Det är inte du som gjorde fel utan dem. ring till en jurist är min bästa råd. Kom ihåg för att kunna häva köpet måste du bevisa att de visste om felet i så fall de vill gå till domstolen. Om motor just nu har inget som helst fel och går bra blir det annan femman.... Mvh mauricio |
|
|
Jag förstår inte problemet, om det sitter en nyare fungerande motor i bilen så är det väl inget att vara upprörd över. Lite oseriöst av säljaren att inte upplysa om den nya motorn, men personligen så hade det inte spelat mig någon roll. Min M5 E34: Länk |
|
hampe m3 |
historiken på den nya motorn sög ju p__g, då e det inte så trvligt m en ny motor. |
hampe m3 |
+ att det varit strul m den. |
|
Det tycker jag också med. Om motor fungerar hur bra som helst skulle jag bryr mig inte i den minsta, men visst kan det påverkad priset sen när man ska sälja den vidare. Det är inte kul att köpa en bil men en utbytt motor som har inget som helst dokumentration, Jag tycker att de som sålde bilen till dig ska kräva kvitto från killen som de köpte motor ifrån där det står hur mycket motor har gått och hur gammal den är... Det finns alltid en serienummer på motor. Med detta serie nummer kan du fått uppgifter från bmw som kan hjälpa dig att ta reda på hur mycket bilen som motor kommer ifrån ungefär hade gått. Om det kommer från en Z3 kan det vara positiv eftersom Z3:na brukar inte köras på vinter och brukas inte användas som vardags bil. lycka till mvh mauricio |
|
|
Var sitter serienummret på motorn,går det att se någon skillnad på 3,2 och 3,0 motorn eftersom detta är min första m3 har jag inga referenser om den går bra eller inte jag har dessutom bara åkt i högerstolen eftersom jag är rullstolsburen "mc-okycka 2003" så är det min son som kört,han har ganska färskt körkort så bilen har nog inte använt mer än 50% av efekten som den har. Det jag ville ha var en fin välutrustad orginalbil med fullständig dokumentation det var vad jag trodde jag köpte,nu vet jag inte vad jag ska tro.Bilen fungerar fortfarande motorn låter väldigt speciellt men den har inga mekaniska missljud på tomgång vi har kört bilen i dag ca5mil och verkligen lyssnat efter ljud och vist tickar den lite men det hörs bara om rutorna är nere och mellan1500-2300varv brevid tex.en mur eller något som ljudet studsar emot inte när man kör som vanligt,det låter som lite stort ventilspel,kan det vara en varningssignal?? Ska få hjälp att ta upp bilen på en lyft till veckan det borde ju synas om det stämmer med nytt tråg och nya länkarmar samt att man kan se om det verkar ok. i övrigt på undersidan. Är tacksam för tips om skillnader 3,2-3,0 samt var motornr. sitter jag vill vara säker på vad jag har och att inte motorn kommer från någon stulen bil eller liknande. mvh. Lasse |
|
|
En fråga till. Jag förstår att antalet köpare minskar drastiskt men: Hur mycket lägre ska priset vara pga. ett motorbyte utan dokumentation jag betalade 170" för bilen. mvh. Lasse |
|
|
Lasse du skulle har gjort en konditions test på bmw innan köpet 170.000 är ganska mycket pengar för att ta risker. Men visst är inte säker att de hade kunna se att det var en utbyttes motor heller då. Lasse du ska göra så här tycker jag: 1.- Tycker att du ska försöka göra en konditiontest på bmw där bilen kollas odentlig, visst skulle kanske vara svårare att sälja bilen i framtiden men om du gör en riktig kondition test på bmw där dem kollar nogram på bilen särkill på motor kan detta vara en stor plus när du ska sälja bilen sen eftersom hur många skulle inte vilja köpa en bil som är konditions testa på bmw. chanserna för en total rass är lika stor på en original som på en utbyttes motor för en som har gått lång eller för ett som har gått lite allt hänger med på hur man behandlar bilen. Om den har pumpa i redan 30k i den lär det vara i bra skick be om kvittorna så att du kan visa till de som ska köpa bilen sen när du vill sälja den. Skillnaden på motor vet jag inte men det finns dem som kan hjälpa dig med det här på forrumet. M motorer låter lite illa särkill när de är kalla men det är helt normal det är svårt att kunna förklara hur en m3 ska gå men det brukas kännas om motor är frisk eller inte. Drar den fin hela register? kör på motorvägen och växla ner till 3:an och trampa på botten till 7000 rpm den måste kännas om bilen gå bra eller inte den ska bara jämn gång under hela register. Du kan fråga kanske någon här från forrummet som har m3 som bor nära för att jämföra bilarna eller du kan alltid åka till någon träff där det säkert finns mer M3:orna. Vad seriellnummer sitter vet jag ej men de på bmw kan hjälpa dig med detta, annars bruka ligga vid motorblocket någonstans. när du fått tag på den nummer kan bmw se från vilken bil den kommer ifrån och få fram serviserna som bmw gjorde på den bilen. Om bilen var en 2000 betyder att bmw måste ha i alla fall uppgifter om alla servisar som gjorde på bilen till 2003 på garanti fri servisar och så. Du kan också se vem ägde bilen sist om du ringer till tyskembassad du får en telefonnummer till tyskland där du kan fått fram uppgifter om förre ägare på bilen kanske han kan säga till dig var egentligen hände till den bilen som din motor kommer ifrån och miltalet. hoppas bara att de har inte blandat delarna från den gammla och den nya motor för att då kan det vara svårt att hitta nummer då. Om priser vet jag inte eftersom prisbilden på m bilarna varierar kraftig. Mvh mauricio |
|
|
Hej igen. Har nu varit i kontakt med bmwverkstaden som bekräftat att bilen varit där och fått dessa delar bytta i motorn, och vad han minns och kunde se i sina papper fungerade bilen efter det. Han menar dock att det vad han viste inte är vanligt att lagren snurrar med på dessa motorer,samt att han tror sig komma ihåg den bilen. Jag frågade också om att spåra motorns ursprung på motornr. vilket han trodde skulle gå men han viste inte hur eller exakt var nummret satt på motorn. Nu ska jag försöka titta underifrån på bilen så snabbt som möjligt och ser allting bra ut där får jag åka till bmw handlarn här hemma och höra om dom kan hitta motorns ursprung och ev.historia. Det känns i alla fall lite bättre nu och faderns historia verkar stämma. Mauricio Motorbytet gjordes av ägaren som har egen bilverkstad, delar från båda motorerna har använts vet dock ej vad som togs från gammla motorn,jag har frågat om han har något av den kvar men han har slängt det för "allt var sönder." Det jag vill vara säker på är att det verkligen är rätt typ av motor i bilen samt att motorn inte är stulen eller liknande. Motorn går bra drar väldigt fint på låga varv vi har aldrig varvat den upp till 7000 men jag kanske ska be en mer erfaren pilot att testa ända upp mot rödmarkeringe, men jag skulle nog inte kunna säga om det är 3,0 eller 3,2 för båda går nog ganska bra. mvh.Lasse |
|
|
Varför undran om det är en 3.0 eller 3.2? Det satt ju en 3.2 orignal i din bil och är utbytesmotorn tagen från en Z3 M -00 så är ju även detta en 3.2. ___ //Ulf |
|
|
Finns det inget här på forummet som kan skillnaden som finns på dessa två motorer? Jag vet att det ska vara dubell oljepumpar och annan vanos på dem. men vet inte hur man gör för att se detta när man kollar på bilen. Lasse enligt en bmw kille här på stan så till mig att nummer bruka sitta på motorblocket så det är bara att leta. Egentligen tro mig en som motor som går dålig känns det ganska lätt. Om allt skulle stämma nu och motor är hel frisk har du inget att oroar dig i framtiden. Gör som jag sa till dig en konditions test på bmw där dem kollar odentlig på motor innan du tänker sälja den så att dem som köper vet att motor är bra. Personligen skulle jag inte som sagt oroa mig i det minsta om motor är utbytt om fungerar bra. Det finns säker många som åker som vanligt i sina bilar som någon gång i tiden har deras motorer varit delvis renoverade eller byta utan att dem vet ingenting om detta. Så ta det lugn nu och ha kul med bilen i sommar. Tycker att det var lite taskig från de som sålde bilen att inte upplysa om det, kanske du kunde ha fått bilen lite billigare. Men jag vet inte riktig hur mycket en som bil är värt nu så du kanske fick bilen på ett bra pris. Mvh Mauricio |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.