|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lite riskabelt,men jag vill inte åka omkring i snikutrustad svensksåld BMW. Länk Äntligen tillbaka med en bimmer Länk | |
|
Förstår att han är bitter och att det var oundvikligt för honom eftersom det var bilprovningen som gjort fel och då gör man ett sånt utspel. Det man kanske skulle ha sagt var att var VÄLDIGT uppmärksam när det är s k hobbyimportörer eller icke aukt bilfirmor som säljer nyimporterade bilar eftersom då det drivs i vinstdrivande syfte och då förekommer stulna bilar, momsfiffel och mätarskruvade bilar och gamla uppspacklade importlik. Självklart så är risken/chansen minimal om man själv köper en bil på aukt bilföretag i t.ex. Tyskland och importerar för eget bruk. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Om jag har tolkat Göran Cronholm rätt så finns det inga ohederliga svenska bilar i vårat genomhederliga sverige? *suck* Som sagt så många gånger förr, det gäller att kontrollera bilen innan köp. Fast jag håller ändå med honom att svensk bilprovning borde ta sitt ansvar .Vad gör dom annars kontrollen för? Mvh Janne |
|
|
Hej! Blir lika ledsen att läsa varje gång något sådant sker. Men tycker också att många inte bara här på forumet, dömmer ut alla nyimporterade bilar, självklart förekommer det felaktigheter (tror inte de är så många som vissa andra verkar tro), men majoriteten av de nyimporetade bilarna är väldigt fina och helt ärliga!!! mvh |
|
|
Man kan konstatera att det hela bottnar i det vi predikar här på forumet - KOLLA UPP BILEN INNAN DU KÖPER! Hade Cronholm tagit sig tid att verkligen kolla upp saker och ting så hade det upptäckts på en gång och han hade aldrig köpt bilen. Det är bara att ta sig tid att verkligen undersöka vad det är man tänkt köpa innan man slår till, för det är faktiskt inte så som bologna996 säger, att de flesta nyimporterade bilarna är "väldigt fina och helt ärliga". |
|
| man blir rätt trött på vår statsapparat , man anlitar kontrollorganet man är skyldig att göra och gör de fel tar de inget ansvar. det finns väl hur många exempel som helst på det, skelv drabbad av besiktningsstrul vid import ej lika grovt dock. en veckas arbete för att tala om för besiktningen vad de utföra för besiktningar, fick igenom bilen tillslut | |
| Snart hakar väl aftonbladet på, och får man väl vara rätt nöjd med sin svensksålda bil... | |
|
Jo, snart kommer väl Bosse Bildoktor ett reportage om hur man kolla mätarställningen med en apelsin och gammal PET-flaska :D M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
| Kunde väl lika väl varit en Svensksåld och stulen bil ! | |
|
Kan bara hålla med "leffman"! mvh |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
STEPHAN: "hobbyimportörer eller icke aukt bilfirmor som säljer nyimporterade bilar eftersom då det drivs i vinstdrivande syfte" Du tror inte Aukt bilfirmor gör det i vinstdrivande syfte, ägarna skulle nog bli besviken annars. Själv vet jag som hobbyimportör att det är inte lönsamt på samma sett som för 5-10 år sedan. Men jag slipper handla på grönabutiken, och som hobbyalkolist funkar det bra en en resa då då ;) /Jörgen |
|
Jörgen: Jo, det vet jag eftersom jag själv jobbat inom branschen i 5 år. Däremot så har aukt. firmor en helt annan målsättning, omsättning och ett stort ansvar gentemot generalagenten. Med hobbyimportörer så menar jag de som annonserar flitigt på blocket där bilen oftast inte ens är reg.bes för att inte säljaren vill finnas hos bilregistret av olika anledningar. Det tycker jag vi sett många exempel på bara här på forumet. Det finns såklart ett fåtal seriösa importörer men de försvinner lätt i mängden av "Hederliga Harry'sar". M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Hej! "ett fåtal seriösa importörer" tycker att dessa få verkligen får ta mkt skit från alla andra icke seriösa, och även här på forumet har jag känslan att de inte direkt får ngn hjälp att bättre på ryktet!, tyvärr! |
|
|
och vem klagar när man går till ICA för att köpa mjölk och självklart drivs ICA i vinstdrivande syfte!!! mvh |
|
|
Oavsett svensksåld eller privatimport, kan en vanlig dödlig aldrig upptäcka all fiffel. Men bilprovningen har gjort fel däremot. De är proffs som dessutom tar oproprtionellt enorma avgifter bara för att titta i farzugbrief och överföra data till svensk bilregister. Dom borde anstränga sig lite mer och kontrollera bilarna noggrannare för de avgifter de tar ut... De e sjukt att man ibland måste betala mer än inköpspriset i reg.avgifter om man importerar en billig MC, nån proprotionalitet måste det vara... BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
Sharifhan: Instämmer till fullo. När en reg.besiktning kostar över 2.000 kr så tyycker man att de skulle kunna kosta på sig att vara en aning mer noggranna. Hade inte skadat... |
|
|
Jag tycker med det låter väldigt konstigt att många ny importerade bilar är ej reg.besiktigade. Som sagt det låter direkt skumt. Hade dom lagt ut pengarna på reg.besiktningen behöver man ju inte betala skatten för bilen istället utan låta köparen betala skattemärket. Det är lite trisst när sånt händer. Jag tror att det finns en hel del falska bilar som rullar här i landet utan att man vet om det. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Det är du som köpare som ska använda bilen så varför ska säljaren egentligen betala skatten? Själv hade jag inte köpt en oreggad bil utan att kolla upp allt inklusive killen osm säljer den. |
|
|
Varför man säljer bilen obesiktigad är säkert oftast följande: * Man kan ha en försäljningspris som är 5000kr lägre än efter besiktningen eftresom man slipper besikningsavgiften, skrotningsavgiften och skatten. * Man blir aldrig registerad som ägare och kan ta en ny bil direkt i sitt eget namn utan att skatteverket lägger sig i. * Man kan få bilen såld snabbare eftersom man slipper vänta på att få bilen besiktigad. |
|
|
Det finns mycket skitsnackare ute i vårat avlånga land, "köp aldrig importbil" , "bara mätarskruvat" , osv.....rent kvalificerat skitsnack, tror folk att bara för att dom köper en svensksåld bil är allt ok? Finns en hel del fifflare här i sverige också med mätare o serviceböcker på svensksålda bilar. Man ska titta på bilen istället på en massa papper. |
|
|
Håller med Jocke7718, trots att det skruvas en del på privatimporterade bilar, så ska inte några röttägg sätta stämpel på alla imorterade bilar. Det finns även seriösa människor som importerar från seriösa firmor för eget bruk och det finns oseriösa människor som skruvar bilarna även i Sverige oxå. Allt hänger på kontrollen, men visst är det lite svårare att kolla upp en importerad bil, - därför mera fusk där. Jocke: vilken fet bil du har, riktig fräcsh! Men känns det inte för stumt med 50mm sänkning, det är ju en lyxkryssare trots allt... BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.