AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.791

Sunkig BMW-verkstad

Sida 2 av 3
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jadå, BMW solna hade uppenbarligen kört rally med polarens
M3 när vi hämtade ut den från inspection 2, för ca: 3 år sedan.
Skitstänk över hela bilen, ända upp på rutorna. Snygg att levera
en bil på det sättet.....

/Johan
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Jag kan bara säga att i detta nu så kan jag garantera att ingen på denna verkstad skulle tänka tanken att åka omkring i en kundbil. Och angående bmws nöjda kund index så är det bmw själva som tar fram sådan statistik.
seyaa
hasso dom får gärna köra din bil om dom vill men min bil ska ej köras runt av nån mek efter ett bromsbyte. tror knappast att dom kör upp bilen på en bromsprovare efter byte av skivor och belägg. då borde man ju få det testet. samt så borde dom ju kunnat förklarat det till mej på en gång.
håller kvar vid att bilcentralen nacka suger helt

med andra ord ska en däckverkstad köra bilen 10 mil för sedan dra åt bultarna igen?

/jonas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Seyaa: Det beror helt på hur seriös verkstaden är att inte provköra bilen efter att bytt en trafiksäkerhetsdetalj är oseriöst .
Som vet dubbeltestar även bilprovningen bromsarna både i bromsprovaren och med körning i normal fall.
Jag tror inte du hade uppskattat att bromsarna inte tog ordentligt när du hämtade bilen.
Viket dom inte gör med en gång vid byte av skivor och belägg.

///MVH Hasso
Länk
seyaa
jag skulle uppskatat om dom meddelat mej att bromsarna måste köras in därför har vi kört din bil ca 7 mil. och debbiterat dej för den tid det tog oss att köra runt.

fast det bästa hade varit att dom meddelat mej att bromsarna är ej inkörda så du bör vara aktsam då dom ej tar riktigt ordentligt. så bromsa försiktigt och försök undvika panikinbromsningar.

/jonas
hampe m3
lämnade in en bil för 3 år sen, dom bytte stift o olja, mötte bilen i stan, e det rimligt??

eller för 4 år sen, min barndoms kamrat ringde o frågade om ja ville me på en tur i en m3a, en bekant (obs ej nära vän) hade ringt honom, han jobbade då på ___ __________ och dom hade fått in en m3 som skulle servas...

En annan klass kopis som också kör m3, en 94 i mkt fint skick (tog över 1,5 år att hitta) lämnade in sin på en 1 på ___ _______.

Han ringer mig när han hämtat ut bilen han e helt förtvivlad,han har stått i en halv timme o förklarat för dom att han inte tolererar att bilen har börjat ticka, den gjorde det inte innan han lämnade in den.

Det slutade m att hans far (som tycker om att köpa ny bilar, såna som vi dödliga bara kan dröma om, alldrig mer kommer att köpa en bil av det märket) olje analysen visade att det inte va rätt olja i den, lämnade in den på en ny verkstad o bettalad smma service igen, o bilen slutade ticka.

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Det finns nog skräckhistorier från alla verkstäder i vårt land, men det är viktigt att komma ihåg att det inte är verkstaden som helhet man ska döma ut, utan enstaka individer som gör klavertramp.

Mina erfarenheter från Nacka är odelat positiva, vad andra har för erfarenheter vet jag inget om....

Min M3:a provkördes efter att fjäderbenen byttes ut, detta meddelades mig, & jag fick även reda på att min termostat var på väg att ge sig, bra för mig att veta.
Har mkt svårt att tro att någon skulle ut & varva skiten ur bilen, det är en stor risk dom tar i så fall.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du skriver ett par mil = 2mil i ditt inlägg tidigare inte 7 mil .
Det hade inte varit det bästa att meddela dig att bromsarna inte tar lika bra som innan de första milen det är tjänstefel /åtalbart av en verkstad att släppa ut en bil utan fullgoda bromsar efter reperation. dvs trafiksäkerthetsrelaterat.
Inte så kul om du hamnat i bakluckan på en bil tex då hade du klandrat verkstan för att dom gjort ett felaktigt arbete i stället.
Man kan inte anpassa säkerheten efter kundens önskemål utan det är verkstadens ansvar att bilen fungerar och är trafiksäker när den lämnar verkstaden. dvs inte upp till dig som bilägare.
(7 mil är knappast nödvändigt och det är minst 1 timmes jobb m a 1200 kr + moms som du knappast vill betala.:)

///MVH Hasso
Länk
hampe m3
mosse, trevligt o roligt att du känner att du fått ett bra bemötande, självklart e det specipika individer på verkstaden som kanske inte alltid e dom mest passande, men det där m tok varvningen håller jag nog inte riktigt med om, fick ett ryck för 2 år sedan efter att ja sett en B3 99 ståndes inne för försäljning, en sån skulle ja bara ha.

objektet hade bara gått litte drygt 5000 mil o va i trevligt skick, efter litte pratt m en försäljare så va det daxs för en tur i bilen.

Eftersom jag tycker om att få mina första upplevelserav en bil från pasagerar sättet där ja kan sitta o myssa o se hur det känns så började turen också så, varmkörningen bestod utav 50 meter upp ur garaget o 100 meter utanför sen va det plattan i mattan.

seyaa
hur som helst så tycker jag att verkstaden agerade fel ca 1 mil är ok för mej. det är en ganska lång sträcka och det räcker för det mesta. 7 mil är en utflykt och inget man ska göra med en kund bil utan tillstånd från ägaren. men det andra felet som gjordes var att man inte meddelade varför man kört det utan istället bara var ointresserad att ha en som kund och typ rykte på axlarna är helt fel av en bmw verkstad. men som sagt alla verkstäder kan göra fel samt ha mekaniker som gör saker fast det ej är tillåtet. men då ska verkstdschefen kunna tala om för kunden att det har blivit fel och gottgöra kund om det behövs. samt ta tag i problemet intern och lösa det.

jag själv lämnar alldrig mina bilar på några större verkstäder utan går till de mindre där dom lever på att göra ett bra jobb för att få en nöjd kund som kommer tillbax samt rekomenderar vidare.

hampe m3
o sen ska vi inte tala om hur bilar som e inlämnade för service körs in o ur garagen..

För många gånger har ja sett bilar smiskas in o ut, tillräckligt för att ja aldrig någonsin ska lämmna in bilarna ja köper på service på märkes verkstäderna.

Som tur har jag hittat en verkstad som e god känd av BMW o har alla utrustning (test datorn), står m i bmw boken, använder bara BMW org delar o e betydligt biligare o ligger här i sthl, dom har fått ett par nya nöjda kunder i alla fall.
hampe m3
verkar som dom senaste inläggen blivit raderade, kanske lika bra det.

Trådar av denna karaktär spårar lätt ur, kanske dags för en låsning?

Mäniskor som känner att dom blivit bemötta på ett korekt sätt hävdar naivt in i det sista att ingenting tråkigt kan hända på en verkstad (gäller absolut inte alla).

undrar bara hur min stavning kan leda till att min bil bör få ett sämre mottagande på verkstaden, än en person som skriver klanderfritt.

Annars så försöker ja skriva så kort fattat det går utan att själva meningen m inlägget ska försvina.

mvh h
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Tycker bara att de e tråkigt när man läser inlägg av en kund som varit och lämnat bilen här för reparation, sen utan att visa sitt missnöje för oss utan efter ett par veckor startar en tråd om hur han uppfattat situationen och klankar ner på bemötande samt utförandet av reperationen! Sen att andra hakar på och uttrycker sig om våran kompetens och säger att han har "information" angående anställda på Bilcentralen i nacka!

Ber om ursäkt om jag har bemött nån illa, de e svårt att göra alla till lags!

Tack för mig M.V.H Rickard
li
1.959
liste
535i -89
Ni som får det att låta som att alla auktoriserade verkstäder kör skiten ur alla kundbilar de får in borde sansa er lite i mitt tycke.

Självklart HÄNDER det, precis som det HÄNDER att någon spottar eller lägger snorkråkor i smågodiset som du köper i affären och precis som det HÄNDER att någon på Posten stjäl din post, men att försöka få folk att tro att det händer jämt och ständigt är blaj.
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Det har hänt mig 2 av 3 gånger jag lämnat in på auktoriserad verkstad så känns det iaf inte som någon tillfällighet för mig personligen. Jag kanske har en väldig otur då om mn får tolka liste´s inlägg.
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Tycker jämförelsen mot hur privatpersoner/småbarn beteer sig i godisbutiker + stöld av post inte kan jämföras med att lämnar in sin kära bil hos auktoriserad verkstad. Jag tror man förväntar sig bästa behandling & service just pga. att dom är auktoriserade. Lämnar man in bilen på "Hederlige Harry´s verkstad" och betalar en bråkdel av priset kanske inte förväntningarna är lika stora. Eller det kanske är så att vi har för höga förväntningar på BMW-verkstäder. Man kanske ska acceptera buskörningar och slarv...
E3
1.828
E36
USA bilar
Finns en anledning till att jag vägrar att lämna in bilar på verkstad!
Skulle det någon gång verkligen behövas.. så är de få utvalda.. och dessutom, olika verkstäder för olika jobb..
mi
55
mindbash
328 Sedan -95
mr_e30, Rickard:

Jag anser inte att jag ska behöva uttrycka mitt missnöje för er i större grad än jag gjort. Jag anser inte heller ha något moraliskt ansvar för att hjälpa er att skaffa bra kundbemötande.

Jag betalar bra för att få min bil skött av en verkstad. Jag föväntar mig då inte bara kompetent utförda reparationer, utan också ett bra bemötande.

Hos en representant för BMW och deras serviceorganisation torde det ställas än högre krav på att kunder bemöts på ett bra sätt och att ärenden hanteras kompetent. Jag har saknat väsentliga sådana delar hos er.

Mitt exempelfall kan tyckas vara en struntsak. Men i kombination med ert bemötande blir det inget annat än underbetyg.

Jag är själv företagare och har ägnat mycket tid åt kundvård. Om jag skulle hantera kunder på det sätt ni gör skulle jag inte får mycket arbete. Men så har jag ju inte heller ett internationellt, starkt, varumärke bakom mig som tätar brister.

Det här är naturligtvis min subjektiva uppfattning. Men jag är kunden och min uppfattning gäller. Ni styr den uppfattning jag får av er med den kundservice ni erbjuder. Är jag inte nöjd mer era tjänster väljer jag att spendera mina pengar någon annanstans. Det är normal marknadsekonomi.

På samma sätt som du tycker att det är tråkigt att kunder hos er uttrycker sin åsikt om era tjänster tycker jag inte bara att det är tråkigt, utan rent uppseendeväckande att du skriver som du gör. Att kritisera kunden för dennes missnöje är bara ett utförligare exempel på hur ni ser på era kunder och en klar indikering på att företaget omedelbart borde skicka er på kurs i kundvård.

mi
55
mindbash
328 Sedan -95
mr_e30, Rickard:

Såg nu dina tidigare inlägg också. Vårt minne av händelsen skiljer sig tydligen. Jag var på däckfirman när de beställde bultarna och det de meddelade mig då skiljer sig klart från dina påståenden.

Men jag ska inte älta den händelsen mer här. Hade jag haft lust att bråka om det hade jag gjort det direkt med er. Kanske är mina krav på god kundvård för höga. Men som tur är finns det oftast ett så stort utbud av tjänsteleverantörer att jag kan vara kräsen.

Jag är en missnöjd konsument, redovisade mina skäl här i tråden och bad om tips om andra verkstäder. När jag nu läst resten av dina inlägg blir jag än mer förvånad över hur en representant för BMW kan uttrycka sig på publika forum.

Du må minnas händelsen annorlunda än alla andra. Du tycker säkert också att jag är en idiot. Men jag är en kund - så jag får lov att vara det ;)
Plumber
seyaa:
Skulle en mek kört 70 kilometer med en kundbil efter ett bromsbyte? Glöm det! Enkel matematik säger mig att det tar ungefär 45-50 minuter i högt stadstempo.

Det skulle aldrig någon godta på en verkstad, där varje timme är en lax+moms.
Att inte provköra efter en reparation är slarvigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.