|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
_WmB_ |
kan man turbokonventera en bmw 528i från -84 utan i stort sett röra motorn? vilken turbo passar bra för denna motor? behövs det spridare från nån turbo bil? tex s**b 9000? eller går det att köra med original med lågt laddtryck? 0,1-0,4 kg? vad behövs för en snik konventering för 1-5ooo:-? några enkla tips hur man får bort turbosatsen lättast till och från besiktningen m.m mvh |
|
Hejsan. - Det finns en väl fungerade sök funktion på detta forumet. Jag är fan inte den som gnäller men nu har det varigt mycket repost om konverteringar på allt från E28:a till E21, o.v.s. Ta och sök, var uppe en tråd / flera trådag gällande 528:a / konvertering alá billigare för ett tag sedan.. |
|
_WmB_ |
JTP: jo har sökt en del på detta och läst igenom konventeringen angående (528 tic under1000:-) men vill se hur nästa steg kan bli med mer pengar och så vidare. |
|
Okej! Då får jag ursäkta att jag blev lite smått irreterad. Börjar ju bli en vana att folk bara frågar skiter i att söka :) - Där pengarna spelar roll är väll igentligen hur mycket du kan göra själv? - Du kan ju inte sitta och göra spridare, men grenrör / adaptrar, pilla och dona med det mesta själv då kan man ju komma billigt undan. Men eftersom att du frågar mellan 1000 - 5000 kr så vet jag inte vad man igentligen får för roligt godis för några tusen till. Kanske ett Megasquirt + en MLS packning, om den nu finns till M30, samt spridare, där har du ju en bra och säkerligen rolig början. ( Var väll lite optimistisk antar jag ang. pengarna. För det spårar alltid ur och drar iväg med lite mera pengar ) - SAAB spridare går att andvända, går att ta från alla jvla bilar och modeller, kolla bara om dina är låg eller hög, samt dom passar så borde det väll gå. - Ang. hur man smidigast ska göra för att besikta. Det känner du nog själv då du pillar ihop bilen. Ett tipps är ju att tänka på att man ska besikta och inte bara raffsa bort allt som inte ska andvändas. - Det som gäller är att skruva och skruva, sedan besikta sedan skynda sig hem för att kasta på prylarna igen. Men åker du tex med MSL eller annan tjockpackning, svarvade kolvar så behöver man ju inte bry sig om det. MS går också att besikta med helt klart. |
|
_WmB_ |
jo det har jag ochså sett jo det kommer säkert spåra ut till slut! , men till en början med så måste man ju starta från nåt:) måste man ha tjockare topplockspackning vid lågt laddtryck ochså? angående besiktningen , vad säger dom om man tex. har intercoolern , laddtrycksmätaren m.m kvar i bilen? går det även att kombinera turbo+ lustgas? då måste man backa tändningen? hur ska man gå till väga då?(lustgasen ska mest vara för syns skull) kanske användas nån gång enbart. |
|
IC'n bör du inte ha monterad vid bes. dom kan bli griniga men det är väll från person till person. - Nej du måste inte ha tjockare packning, inte heller backa tändningen för så låga ladd. - Klart du kan kombinera lustgast också, men varför kasta pengarna på det, då du som du säger endast ska vara för syns. |
|
| Nja det spikar på rätt bra vid 0.3 de gjorde min i allafall. men backa tändning lite eller gör tändstolpen stumm. de gjorde jag sen lite extra soppa bara. sen laddade jag 0,7 orginal topppackning inte rört ett skit och de höll i allafall 600mil som jag har kört än så länge blir inte så mycke körning de är kasst med aga diff och sånt när man ska ta sig nånstans och inte orkar leka så svets diffa inte om de inte har någon brukshäck... | |
|
Jeppan: Så tidigt? Har jag aldrig varigt med om. Iofs så åktes det mer större spridare. |
|
| Japp så tidigt men de va ju på höga varv när tändningen höjs.. men sen när jag gjorde den stumm så spikade de ju inte. Men man tröttnade ju så sen blev de lite extra bensin och mer ladd osv osv.. Nu ska jag sälja skiten. du vet ingen intresserad ? | |
_WmB_ |
men vilken turbo ska jag köpa? finns en hel våg av turbos :) |
| amen ge dig garret t04 19t eller 18t är rätt stort agg. sitter nog på v70r om jag inte minns helt fel nu. men men de är nog lagom | |
_WmB_ |
Jeppan: okej ska kolla det är det lättast att ha inbyggd weastgate eller separat? |
_WmB_ |
vad blir skillnaden om man väljer en stor turbo istället för en liten? kommer laddtrycket tidigare på en större? tänkte på garret gt42 ,gt45 eller liknande? har precis köpt till mig en ny lastbil intercooler. - lika bra att köpa grejer som tål mycket med en gång:) |
| Laaddtrycket kommer INTE snabbare med en stor lastbilssnurra. | |
_WmB_ |
Andreas1981: men hur blir motorkaraktären då? extrem ketchup effekt på slutet? |
| med stor turbo så har du ju effekten på väldigt höga varv. typ med en hx55 har du ju inte fullt laddtryck förrän vid typ 4500 varv.. men de är ju inte lönt om du inte skaffar kam,ventilfjädrar osv osv du måste ju kunna dra mycke längre annars är de ju inte lönt.. Jag hade köpt en som var lagom helt enkelt.. | |
_WmB_ |
Jeppan: det sitter relativt ny kam i motorn , men det blir nog bättre med en mindre turbo till att börja med. |
| ny kam kvittar väl om de sitter den ska ju vara avsedd till maskinens övriga delar och så vidare. men men de blir nog bra. prova dig fram istället. | |
_WmB_ |
har köpt en turbo nu blev en TD04 HL 13T som kommer från en v70 2,4t borde väl räcka till lågt laddtryck eller? |
_WmB_ |
nu har turbo projektet tagit fart med både grenrör och tryckrör men behöver lite hjälp med dessa frågor (undrar lite om oljereturen till turbon) turbon har 3 anslutningar på ena sidan och en "vanlig" på den andra ska jag plugga igen dom andra anslutningarna och köra med bara den "vanliga" till oljereturen till motorn? därefter har jag fattat det som att man kan ta ett tre kors vid dom slangarna över ventilkåpan till att sno olja till turbon? |
|
vad menar du nu ? fattar noll.. Om det är mer än 2 ingångar är resten till vattenkylning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.