AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.974

Högt bensinpris=Prisras?

Sida 1 av 2
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Har funderat lite på en sak...detta enormt höga bensinpris,tror ni att BMW bilarna kommer att prisrasa mer lr spelar det ingen roll?

Har givetvis själv en teori: Jag tror att bilar som M3,M5 osv inte kommer att påverkas då dom är i regel en ren hobby/antesiast bil med få mil per år.
Men tex 540,740,535 osv...dom lite äldre modellerna där dom kapitalstarka människorna inte längre finner dessa bilar intressanta p.g.a åldern på bilarna.
Dom tror jag kan komma att bli väldigt kalla.
Så jag gissar på att exklusiva nyare bilar där köparen har gott om pengar inte påverkas i den utsträckningen som äldre bränsleslukande 10 år gamla BMW
Vad tror ni?

Just real M-power
cane
Håller med dig, icke M och Alpina med 8or torde bli(vara) iskalla med högt soppapris.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jo jag satt nyss o tänkte på det. Kommer bensinen upp i 13 kr. Eller rent av 15 kr. Så kommer det nog att bli en o annan 740/750 som skänkes bort...
740 och 750 kan ni snart rama in och hänga på väggen. Blir som att sälja kam till en flintis...

The Seven Series...Cause I ride with pride!
cane
Fan vet om det inte gäller äldre M och Alpina bilar också. Okej, kan man betala 750 lök för en ny bil så är soppan inget problem, men när den bilen är värd 200-300kk 5 år senare är det ett annat klientel som nog drar öronen åt sig. Framförallt M5 E60 med sina knappt 2 liter milen kan nog bli rejält kall om några år...(om priserna fortsätter gå upp). Kanske kan bli fynd läge för den som kallt räknar med att soppan blir billigare igen på sikt... tror personligen att om Irak situationen nån gång stabiliserar sig i form av en amerikansk marionett regering får vi se låga, stabila priser på olja lång tid framöver.
Jag tror inte att priserna kommer att påverkas nämnvärt. De som väljer att köra en lyxbil med stor motor är också beredda på kostnaderna det innebär. Uppenbarligen är många beredda att betala för komfort och prestanda vilket knappast kommer att förändras bara för att soppan stiger någon krona.

Köper man en bil med stor motor så är man ju onekligen mer entusiastisk till bilägandet än gemene man, som nöjer sig med snikmodellen.

Jag tänker då inte börja köra Lupo bara för att vi har idioter till regering!

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
De höga råoljepriserna har i alla fall fört med sig något positivt (?). I USA där soppan är rekorddyr (2.5-3USD/gallon) har intresset för de största amerikanska SUVarna minskat rejält, samtidigt är det kö på hybridbilarna och intresset för de vanliga sedanerna har ökat.

Jag tror inte BMW är i riskzonen än på ett tag, problemen lär istället drabba amerikansk bilindustri där fyrventilstekniken är den största revolutionen som hänt bilmotorerna de senaste 30 åren :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Det står 2 st 540 på Lo:s i Västerås varav den ena stått där i ett år trots ett bra pris och lågt miltal..

Tror också att V8:or och 7-serien kan bli hyllvärmare. M bilarna påverkas inte då dom köps av folk som inte bryr sig om bensinpriset.

Keep your distance!
Bara för att jag skrev så så har dom blivit av med den ena 540:n

Keep your distance!
Jag stödjer teroin om att högt bensinpris får priserna på gamla bensinslukare typ 740/750 att rasa. För mig passar det ganska bra eftersom att jag kör ganska lite i kombination med att jag gillar stora, törstiga bilar
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Tur att etanolen är "billig" än då...

///BMW - Was sonst!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ni har alla blivit grundlurade.

Kanske är det så att alla blir grundlurade och V8or faktiskt rasar.

MEN, MEN, MEN

Min kompis gick och bytte en gammal V8 mot en nyare 6a. HURRA nu sparar jag 2.000 kr / år. Sen att den nyare bilen har en värdeminskning på 100.000 första året hade han glömt.....

Folk kan gärna slösa bor 100.000 kr för att spara 2.000 kr.

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag lämnar ifrån mig min 740 när den slits ur mina kalla, döda händer... Bensinpriset oroar mig inte, får väl dra ner på körningen en smula om det blir riktigt illa. Det kostar att ligga på topp :) Vägrar byta till en bensinsnålare bil bara för att priset råkar vara extra högt just nu, skillnaden i känsla är inte värd besparingen.

...fast jag tycker synd om dem som kör V12.
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Jag tycker att man ska se positivt på det istället. Man får otroligt mycket bil för relativt lite pengar om man kollar på 540 och 740 av lite äldre modell. Jag hade en lastgammal Saab 900 tidigare (85:a) och den drog typ 1.1 liter milen... Min 540 93:a drar straxt under 1.1 i genomsnitt. Behöver jag säga att 540 är en bättre bil i alla avseenden? Eller iofs, det går inte ens att jämföra de två på samma veckodag. ;-)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Självklart kommer intresset för bensintörstiga bilar att minska desto dyrare soppan blir. Exakt var brytpunkten går är dock svårt att uttala sig om.
Jag tycker att brytpunkten redan har nåtts. Titta bara på på vad E32/E34/E38 med v8 och v12 kostar på blocket!
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Astroboy: Precis - Bara té & handlá! ;-)

Köpte min 740 för ett par dagar sedan, kostar ju att ligga på topp! Jag betalar gärna ett par kronor extra för komforten, jag instämmer till fullo med Kalle!

Sen att bensinpriset bara stiger & stiger är absurt - men vad ska man göra... Ställa bilen/byta bil kommer ju inte på fråga!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det är väl inte orimligt att bilar med hög bränsleförbrukning faller(ännu) mer i värde om bränslepriserna stiger, samtidigt som stora starka BMW är en väldigt liten del av marknaden.

Som någon påpekar har SUVarna rasat, de vanligaste modellerna i Sverige har tappat 30-60% i försäljning på ett år. Bensinpriserna är en viktig förklaring, dessutom verkar marknaden ´vara på väg att mättas. Hur kul är det att ha en likadan som alla andra?

Dessutom kan jag tänka mig att bränsletörstiga bilar som saknar BMW:s statusvärde typ Volvo S80 T6, VW Passat W8 och diverse japanska "lyx"-bilar kan drabbas hårt.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag känner en snubbe som köpte en Cayenne Turbo för några månader sen. Haha, jäklars vilket dyrt ägande.... Svårsåld sen må ni tro!! =)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror inte Cayenne Turbo, 996/997 riktigt ligger i samma "problemområde". Ingen går väl in och köper en Ferrari F430 och klagar på bensinkostnaderna? Dessa killar bränner mer stålar på skumpa under en kväll än de flesta tankar för under ett år. Sen går väl tendenserna att man byter motor istället för modell, dvs att diesel blr mer poppis.

Håller med Kalle; de som köper en gammal 750 eller 540 är 99% av gångerna medvetna om att bilarna dricker ganska mycket dyr bensin, och som en följd av detta aktiva val gör det det nog ofta detsamma om bensinen kostar 10 eller 13 kronor.

De som vardagskör en E32 750 och inte har något BMW-intresse är redan tämligen utdöda ;)

MVH,
E38B12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.