|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte köpa Brembo Max slitsade skivor och Textar-belägg från Mekonomen. Gör jag ett bra val? Nån som har bättre pris än Mekonomen på skivorna 861:- / styck? | |
|
Främre skivor Brembo Max 858:- inkl moms är rek pris på Autoexperten :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Inte illa... 6 kronor att tjäna Tack för tipset! :-) |
|
|
Köpte Brembo skivor i org.dim runt om till min M5:a för 2 år sen. Funkar superbra!Har fortfarande ca 80% kvar på beläggen och inga kanter på skivorna trots flitig aktiv körning.Bra nyp även mad kalla bromsar. Kan varmt rekomenderas. |
|
| Vilka belägg använder du? | |
| Lite osäker där faktiskt.Köpte skivor och belägg som ett komplett paket hos Mekonomen.Priset var ungefär detsamma som om jag köpt O.E.M delar på BMW. | |
|
Ok, Textar är deras dyraste så jag hoppas dom är bra. Ska tydligen vara lite hårdare än standard. |
|
|
Textarbelägg är kanon, precis som Brembo Max- skivorna. Du kommer garanterat att bli nöjd. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Brembo MAX var inget att betala mer för tycker, jag det blev minst lika bra med slitzade standardskivor ( slitzade hos www.rolleslitz.se) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Brembo är väl "kända" för att göra bra grejer så de känns tryggt att köpa dom skivorna. Biltema har också slitsade skivor men jag är skeptisk :-) |
|
|
Köpte också Brambo Max skivorna till min E36 för ca 2 år sedan. Funkar kanon med de Ferrodo-belägg jag köpte till. Och då har de gått på bana också. Vet dock från tidigare trådar att folk haft problem att skivorna slått sig, men inget självupplevt alltså. |
|
| Jo då,mina slog sig också direkt efter montering vid första testrepan på Mantorp.Fick tips på plats att inte "fegbromsa" utan att göra korta men hårda inbromsningar.Efter ytterligare några varv hade skivorna återtagit rätt form.Aldrig slagit sig efter det. | |
|
Min bror köpte dessa skivor - brembo från mekonomen. Han bytte dem efter ett år, de var skeva. Mvh /NP |
|
|
Textar är slut hos Mekonomen men en kille där rekommenderade något som hette EBC-belägg eller nåt sånt som han specialbeställde från nån leverantör. Det skulle också vara lite hårdare belägg tydligen. Billigare än Textar också så jag ger dom en chans. Någon som vet nåt om dom? |
|
|
Ebc finns i olika utföranden som använd i olika förhållanden.. Grenstuff, redstuff,yellowstuff och blue stuff mm. Grennstuff = lite bättre än orgianl Redstuff = bättre belägg som man kan köra på bana med och på gatorna :) Yellowstuff = lite grova belägg gjorda för bana mer el mindre men går att köra på gata med. Bluestuff = endast bana !!! Inte att rekomendera då Yellowstuff är mkt bättre utvecklade Jag rekomenderar Redstuff om det finns för din bil... lycka till |
|
|
EBC är alltså "färg"stuff beläggen? Enligt hans beskrivning på dom jag beställde så låter det som greenstuff eller redstuff. Kan det stämma för ~450:-? |
|
|
Jag har Brembo Max fram med redstuff belägg, och det funkar kanon för mig ca 2000 mil utan prob. dock så har jag bytt belägg efter oken fram kärvade i våras efter vintern :). /Peter |
|
|
Mitt vänster ok har också kärvat och slitit ner ena sidans belägg och skiva och i samband med det dragit med sig ett hjullager i värmen. Så nu blir det renovera ok, byta hjullager, skivor och belägg. |
|
|
Det blev alltså Brembo MAX och EBC Streetstuffbelägg från Mekonomen. Lätt att byta och skivorna va "fräcka"! :-) Är helt nöjd med prestandan och bettet. Första inbromsningarna är okej men sen hugger riktigt bra när dom är lite varmare. |
|
|
Hur många mil bör man kunna köra på samma belägg och skivor om man inte frestar på bana? Dom som satt där nu innan jag byta satt där när jag köpte bilen för 4000 mil sen och de hade gått att köra en bra stund till på dom grejerna om inte oket slitit snett den ena sidan. |
|
|
Lyfter tråden pga min obesvarade fråga: Hur många mil bör man kunna köra på samma belägg och skivor om man inte frestar på bana? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.