AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.946

Slaghammare och hjullager

Sida 1 av 2
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tänkte ge mig på att byta hjullager vänster fram på min 325i E36.
Läste i mektipsen att man behöver en slaghammare.

Någon som vet om den biltema har duger till denna operation?

Ska man ha en 46mm nyckel för att lossa navmuttern, kommer man åt med en fast nycke eller är det bättre med hylsa?
Vill gärna förbereda med alla grejer innan jag börjar så jag inte behöver köra iväg och handla grejer när bilen är nermonterad.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Biltemas slaghammer funkar utmärkt.

Hylsa är att föredra. Du ska ju dra åt hjullagret med ett vist moment efteråt, så då behövs ju hylsan ändå.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
290nm ska det dras åt med.

///Jesper
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
gäller det momentet samtliga BMWs modeller?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nej. Men det brukar ligga däromkring.

///Jesper
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Yes 290nm läste jag i mektipset. Får skaffa en momentnyckel också. Kan vara bra att ha...

Hur mycket brukar man dra hjulbultar med, kan passa på att kolla dom samtidigt om man nu köper momentnyckel.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
lite över 100nm brukar det va. Tänk på att dom flesta momentnycklarna bara går till 200-210nm. 290nm är ungefär allt vad man pallar på en sån nyckel.

///Jesper
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ahfan så om man köper en billig på typ biltema klarar den inte 290nm...

Muttern ser fet ut men kan man ta i så mycket så de går sönder?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Inte med handkraft om du inte har en lång förlängare. Men om du använder ett skaft som är lika långt som skaftet på biltemas momentnyckel och tar i allt vad du har så hammnar du ganska nära 290nm.

///Jesper
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag kan ju tipsa om att mina satt med närmare 400nm - köp eller låna den längsta nyckel du hittar...

Mvh
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Fy satan... kommer ju skita på sig om man dra av en sån mutter...

Kollade på Biltema idag, 46mm va den näst största dom hade.
Momentnyckel behövs inte när du drar åt hjulbulten! Gör så här: Ta en långt rör och förläng din vanliga nyckel, en meter för enkelhetens skull t.ex. säger vi. Ta en vanlig personvåg och ställ dig på, sedan ställer du dig på rätt sida om hjulet så att du kan dra vinkelrätt upp. Sedan drar du så att vågen visar 30 kg mer för 300Nm eller vad du vill ha! Funkar utmärkt!

/ Micke
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Smart lösning om man kan stå exakt rätt på vågen och i rätt vinkel... tveksam till att man kan de när man ska ta i tills blodsmak uppstår :-)

Jag hörde av en vän med Audi och läste på ett forum han hänger på att Audis hjullager ska pressar in med hydralisk press med 15 tons tryck. Antar att detta inte gäller BMW?
Trycker man in hjullagret för hand eller knackar man in de med nåt?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Du trycker in det för hand. Passa fingrarna bara. Det är sån fin passning på dessa lager att det kärvar lite när du trycker dit det för att helt plöttsligt bara fara på plats. Jag lyckades vika tumnageln sist jag bytte hjullager.. Det gjorde ont....

Ang. vågmetoden. Tror att den är ungefär lika exakt som "taenvanlignyckelochtaitillsduspyr" metoden.

///Jesper
Har du en så pass lång förlängare som en meter behöver du inte ta i särskilt mycket och du kan dra med bra precision. Bytte förra sommaren på min e46 och det var inte speciellt svårt och då var det mitt första hjullager jag gav mig in på.

Nu tycker jag inte den beskrivningen under "mektips" stämmer alls för framlagren fram på e36/e46 då man inte byter lagret utan hela hubben. Här har du en bra beskrivning för arbetet som jag följde: Länk . Det som jag kan tipsa om är att om du inte har en speciell avdragare, som liknar (00 7 500) i länken ovan så är det svårt att få loss den inre delen av lagret som gärna stannar kvar på spindeln utan att sabba inre dammskyddet i plåt. Köp ett sådan innan du börjar (vill minnas att det kostade ca 12:- eller motsvarande hos BMW). Då kan du lätt böja till det gamla och använda vilken vanlig avdragare som helst!

Å någon slaghammare till jobbet ser jag inte att du behöver alls!

/ Micke
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag bytte framlager på min Zäta i helgen, funkade klockrent med biltemas mutterdragare och biltemas 46mm hylsa.
se länk: Länk

mvh
PG
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Verkar ju enkelt när du beskriver de...

Vad använde du för att täta runt "dammskydden"?
Behöver man byta dessa?

Mutterdragare...? Lång pinne till hylsnyckel?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ravve:

pgr69 använde en mutterdragare vilket är fusk! =)

På E32 är det dubbelsidiga kullagret löst vilket gör det svårt att få på det igen, vet inte om det går att "öppna" lagret på samma sätt på E36 - det kanske är en permanentsmord (oöppningsbar) rackare.

Skaffa ett långt, smalt och stabilt rör som kan funka som förlängare till Länk eller Länk + Länk

Men jag skulle faktiskt låta en billig verkstad få nöjet att plåga ett framhjulslager på plats...

Mvh
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
I vanliga fall skulle jag nog lämna in men nu vill jag lära mig lite själv´+ att det är dyrt nock men bara materialet.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
ravve: sorry det tog sådan tid och svara..
Ingen förlängare behövs!
endast 46MM hylsan och mutterdragaren direkt, eller en lång, kraftig 3/8" nyckel. Lagret är delat, sumpa inte bakstycket bara :-)
Jag bytte inga dammskydd dom var fina på min men jag tätade det yttre med lite mjukpackning på tub.
Den inre lagerbanan slog jag dit med en hylsa i början, sedan en vanlig skruvmejsel resten av vägen, går lätt med ett par droppar olja på axeln.

MVH
PG
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
En mutterdragare är alltså typ en gigantisk tryckluftsdriven skruvdragare? :-)

Jag har beställt nya dammskydd, både yttre och inre så jag kan byta om det behövs. Dom kostade tillsammans ~30:- hos BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.