AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.483

Hejdå Trafikmagasinet!

Sida 2 av 4
Lägg ned hela SVT. Finns det verkligen folk som inte har uppnått pensionsålder som tittar på den statliga tevisionen? Deras bästa program är text-TV. C-I Perstad anställs säkert av TV4 i morgon.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Svårt att bygga argument på en så lös artikel, dessutom publicerad i blaskan Aftonbladet.
Jo
189
Jonny78
523i -99
Skrev ett brev till Jutterström. Det är säkert fler som fått samma svar, men vill gärna visa vad hon skrev:

Tack för Ditt mail och Dina synpunkter. Som svar ska jag ge Dig den
bild som jag
och Sveriges Television har av Carl-Ingemar Perstads agerande, en bild
som
alltså inte överensstämmer med den som bl a gavs i media under
onsdagsförmiddagen.

Skälen till att vi bett Carl-Ingemar Perstad lämna företaget med
omedelbar
verkan är följande:
Han har under år 2001 för privat bruk kört och tankat tre olika bilar.
Resultatet av dessa körningar har inte redovisats i Trafikmagasinet
eller på
annat sätt varit relaterade till arbetet med programmet. Inga
körjournaler har
heller förts. Det betyder att SVT haft bensin- och hyrkostnader som
inte kan
hänföras till programmet, att Carl-Ingemar Perstad tillskansat sig en
bilförmån
han varken haft rätt till eller skattat för. Förhållandet upptäcktes
vid en
budgetgenomgång för en tid sedan, då vi reagerade på att
bensinkostnaderna ökat
kraftigt. När vi tittade närmare på underlaget hittades fakturor på
hyrbilar som
vi inte kände till.

Det är ett svårt beslut att tvingas be en populär och mångårig
programledare och
medarbetare lämna företaget. Skälet till att jag ändå gjort det är att
det är en
fråga om Sveriges Televisions trovärdighet. Tittarna måste kunna lita
på att all
verksamhet i ett public serviceföretag runt ett program som
Trafikmagasinet sker
utifrån ett rent tittar- och konsumentupplysningsperspektiv. Det är
inte heller
acceptabelt att enskilda anställda skaffar sig förmåner som inte
redovisas och
beskattas på ett korrekt sätt och som dessutom leder till att Sveriges
Television omedvetet begår skattebrott.

Trafikmagasinet har alltsedan starten 1978 varit ett mycket uppskattat
program.
Jag tror och hoppas att jag genom det här mailet till Dig gett Dig den
bakgrund
Du behöver för att Du även i fortsättningen ska uppskatta våra program
och känna
att Du kan lita på oss på Sveriges Television.

Vänliga hälsningar
Christina Jutterström
VD Sveriges Television

Hej igen!

Jag fick exakt samma brev av kärringen... Tycker att det är en dålig anledning att sparka någon. Om det är någon som skall gå så är det den där sur-kärringen till VD.

Mvh Tobias
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Med tanke på att Perstads chefer förmodligen attesterat räkningarna så borde han väl inte få sparken? Vill Fru Jutterström kanske visa sig ha Stake?

fyrhjulsdrift är roligast!
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Det är väl ett lysande tillfälle för henne att visa att hon har hårda nypor (hon är ju trots allt kärring i en värld styrd av mansgrisar, då måste man vara tuff). Hårda nypor ska man ju av hävd ha som "tv-chef" i Sverige. Den gamla tanten som åkte ut för något år sedan (Curman, va?) var ju inte heller hon något lysande exempel på konceptet sansad och prestigelös chef.

Jag tycker det är fascinerande att läsa det hon skriver i sit brev.

"Förhållandet upptäcktes
vid en budgetgenomgång för en tid sedan, då vi reagerade på att bensinkostnaderna ökat kraftigt."

Är det inte kostnaderna överlag som ökat? Det är väl knappast så att Perstad kört alla tre bilarna samtidigt... och hur kan en person i en redaktion på ca. 15 vara enda orsak till en så kraftig ökning? Har han lånat ut alla bilarna till sina släktingar inom resande försäljning eller? Då drog han säkert fotostatkopior på bensinkortet och skickade med så de kunde tanka också.

Nejdu Juttrovich, det luktar prestigematch här, bilarna är nog en bra anledning, men det lär finnas något mer som hon inte kan förlika sig med. Kanske var det det bästa exemplet på "missbruk" av "firmakort" som hon kunde hitta? Hade Sverker på Plus handlat för en tia mer hade nog Perstad fått stanna och Sverker fått gå.

Ursäkta att jag säger det, men fy fan för att ha en kärring som chef! Värre makt och kontrollgalningar finns inte att uppbringa.... sura gubbar är annat, dumma visst, men inte så jäkla intrigerande och beräknande.

Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
Mi
542
Micke R
328i -98
Utan att ha en aning om vad som egentligen hänt i det här fallet kan jag säga att det generellt sett krävs ganska tunga grejor för att en arbetsgivare skall kunna avskeda en person.

Med andra ord: Om "avskedandet går igenom" så har nog C-I varit ute och slarvat mer än vad Aftonbladet redovisar.
Alt. Om C-I har rent mjöl i påsen kan han sitta ganska lugnt! LAS är stark.

Mvh / Micke R

Vita Grenrör - Röda Ändrör!
Det går att avskeda vem som helst när som helst på vilket företag som helst. Det enda som finns att förhandla om är om det ska utgå någon lön under uppsägningstiden och hur länge den ska betalas ut.

Förhållandet upptäcktes vid en budgetgenomgång för en tid sedan, då vi reagerade på att (skriv vad som helst här)-kostnaderna ökat kraftigt.

Så funkar det!
TYcker att det är fel att sparka honom, fyyy. har själv mailat till Chefen för SVT, men det gör nogingen skilnad hon har nog autosvar på. hon lär på en stor mail att kolla igenom. :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag finner det föga troligt att Christina jutterström, VD för STV skulle gå ut med ett sånt skarpt och detaljer uttalande om det inte var sanning. Ni kan ju tänka Er vilken fullkomlig storm det skulle bli. Med all säkerhet har SVTs jurister kollat den mailtexten stenhårt innan den fick skickas iväg. Oavsett vem det är som har begått överträdelser åt vilket håll så får man ju faktiskt stå för följderna. Om P inte har dokumenterat sin "provkörning" eller redovisat dom så är det ju inte SVTs provkörningar eller hur.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
netsix
CP har inte redovisat tre tankningar och får sparken omedelbart medans Mona Sahlin får fortsatt verka som politiker efter sina otaliga fadäser.......hmmmm

/netsix
Mi
542
Micke R
328i -98
-Cartman.
Nja, det är inte riktigt så enkelt. Det finns spärrar i form av att man måste varna, ingen varning får vara äldre än två månader etc. Det är inte bara att avskeda. (Däremot kan man förstås köpa ut folk, men det är en annan sak.)

Dessutom är det är sannolikt som Asken skriver; SVTs jurister har säkert kollat texten. (Jag övertygad om att vi skulle få kolla en motsvarande text innan ledningen på vårt bolag skickade iväg något.)

Mvh / Micke R
Es
96
Eson
520i -88
Hej Alla Glada!

Måste utrycka mitt missnöje i denna fråga, inte för att jag är ett direkt fan av programmet men att hanteringen från styrelsens sida är under ALL kritik!

Har själv varit med om en likande situation och kan säga att det inte är något drömläge direkt, man blir rent ut sagt jävligt förbannad på de uppnosihet som en chef kan visa. I mitt fall var det oxå en kvinnlig chef i en mycket mansbetonad värld (Svenska Armén).

Vidare vad får man för hjälp av facket, jo INGEN. Min representant kom över och besökte mig för att kolla att allt gick "rätt till" när jag vart tvingad att lämna in min egen avskedsansökan! Jo jag tackar jag, det är det man betalar 390:-/mån för....

Vad har allt detta med "trafikmagasin-fallet" att göra då? Ja, kanske inte så mycket men det är bara så synd att en arbetsledare som bestämt sig för att "kicka" någon inte stöter på några hinder. Skyller ledningen inte på dåliga siffror så gräver dom fram något som kan vändas mot arbetstagaren, helt enkelt letar fel!

Så har man skrivit av sig lite, tyvärr kanske inte så "topic-mässigt" men dock en liten protest mot vissa svenska arbetsledare!

Ha det bra!
//Eson

--------------------------------------------------------------------
Olyckor sker (nästan) alltid mellan punkt A & B
Uppehåll dig därför så kort tid som möjligt på denna sträcka
--------------------------------------------------------------------
Jo
189
Jonny78
523i -99
Håller med netsix. Sahlin gör ju tavla på tavla.
Man undrar ju vad som pågår... Men åandra sidan så har ju politiker alltid gjort som dom vill. Förskingra några miljoner och vipps så får dom fallskärmar, livbojar å faan och hans moster. Sen blir dom landshövdingar. Medans "små grabbarna" som snor en öl, blir värstingar.
Utrycker mig kanske konstigt, men hoppas ni förstår vad jag menar.

(Tur att jag vägrar betala tv-licens)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sanden: Tillgång/Efterfrågan rules the world. Om man skulle lägga ner SVT skulle andra privata aktörer fylla det tomrummet som du saknar. Det skulle finnas speciella kanaler för kultur, sport, nyheter som går mycket mer på djupet än vad SVT gör när dom försöker please all.

Problemet är att SVT är påtvingat oss och inget du eller jag kan göra för att få slippa skiten. Släpp lös monopolet och släpp in fler aktörer så skulle det lösa sig. Vill man ha SVT betalar man för det vill man inte slipper man. Mycket bättre när individen får frihet att välja själv vad man vill lägga sina pengar på. Tänk dig att själv kunna välja EXAKT vilka kanaler du vill ha.

Skulle säkert bli billigare för 10 helt egna valda kanaler än vad du betalar SVT per år.
Företag kan visst sparka vem som helst utan varning. Jag vet flera som har fått gå på en gång och skriva på ett papper att dom slutar på egen begäran. Facket hjälper bara till vid eventuell förhandling om slutlönen. Att man skulle vara skyddad av lagen och så vidare är en illusion som lever kvar hos vissa. Det räcker att komma försent till jobbet några gånger så är det giltigt skäl för avsked eller ännu mindre.

SVT är en illusion för vissa socialromatiker som tror att man kan ha nån kontroll över vad folk får se. Det kostar bara en massa pengar och Trafikmagasinet blev för dyrt för SVT att producera utan sponsorer. Snart åker Sverker också.
Jo
189
Jonny78
523i -99
Jo, den stackars Sverker blr väll anklagad för att ha använt soptunnan på fritiden....
20
78
2002
2002tii -73
Är månne Jutterström köpt av VAG och Merchedes?????

Ynf!
Mi
542
Micke R
328i -98
- Cartman.
Fula fiskar finns förstås överallt, det kan ju göra att saker och ting inte alltid går rätt till. MEN det går INTE att avskeda folk utan anledning. (Sedan brukar det vara vanligt att man har olika syn på "anledningen")
För att avsked skall få tillgripas krävs att arbetstagaren gjort sig skyldig till en mycket grov förseelse som inte skall behöva tålas av en arbetsgivare. Exempel på avskedsgrunder är misshandel och grovt illojalt beteende i avsikt att skada arbetsgivaren.
(Jag livnär mig att göra sådana här bedömningar)

- Cartman, Acey, Jhonny78
Jag delar er syn på SVT till 100%. Det är lite som "1984" eller "Kallocain" att tro sig kunna kontrollera folk med tvång. Snart kommer väl SVT på nätet också?! Om man har en internetuppkoppling så tvingas man betala surflicens! ;-)

Mvh / Micke R
Sa
61
Sanden
Spanar efter E34 Touring 93-95
Acey: Det är aldrig fel med konkurrens! Och det är väl ingen som förespråkar ett förbud av privata aktörer. Men faktum är att PS-TV kan producera "smalare" program än vad dessa någonsin kommer att kunna göra. Se på de privata radiostationerna: hur många av dessa har diskussionsprogram, analyser, kultur, etc. INTE många!

Istället för att lägga ner PS-TV bör man kanske inrikta sig helt på smalare produktioner och skippa lekprogram (Robinson etc), eftersom dessa lika gärna kan skötas av marknadens aktörer.

Cartman: vilken värld lever du i? Jag vågar påstå att de flesta människor har fler kanaler än 1 och 2. Och har man inte det är man nog inte särskilt intresserad.

Perstads avgång tar jag inte ställning till. Det verkar märkligt att sparka någon utifrån de motiv som Jutterström presenterar - man får väl för tusan ge honom en skarp varning först! men man vet ju inte vad som ligger bakom...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.