AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.074

530-540 e34?

Sida 1 av 2
samke
tjena

ska köpa min första BMW=)
jag har bestämt mig för att skaffa mig en e34-540- 93-95 eller en 530.
om det blir en 530, så blir det automat, om det blir 540 får det bli manuell eftersom automaten dricker så j***a mycket!
men jag undrar vilken av dessa 2 bilar dricker mest?
är taqcksam för alla svar!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Soppan mellan bilarna är ganska marginellt..visst! 540 drar några droppar mer,men trycker du på lite slukar dom rätt mycket båda två.
Sen finns de ju inga sv.sålda 540 med manuell,så dom är ju lite bökigare att hitta.

samke
så här stod det på en sida:
Bmw 540 bensinförbrukning:

11,5 liter/100 km vid blandad körning
13,9 liter/100 km vid stadskörning
8,5 liter/100 km vid landsvägskörning
kan det stämma? då borde en manuell dricka lite mindre, eller?
Förbrukningen stämmer säkert, något i underkant t.o.m. skulle jag tro. Man brukar ju inte köpa en 540 för att ligga och köra som om det låg ett ägg under gaspedalen. Räkna upp ca 2 dl per mil om du vill gasa på lite då och då. Om du är så oroad över bränsleförbrukningen så kanske inte en V8, varken på 3 eller 4 liter är det rätta motoralternativet för dig? Skillnaden mellan automat och manuell är troligtvis ganska marginell.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Samke.
V8orna drar bensin - skillnaden mellan den "lilla" och den "stora" likväl som automat kontra manuell är såpass små att om det är avgörande för dig så bör du titta efter något annat.
Har man 530/540 så kostar det.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Mu
616
Mustang

540iat -94
För att göra dig mer besviken så kan en manuell tom dra mer bensin på landsvägskörning på grund av gynsammare utväxling med lägre varvtal vid landsvägskörning på en automat. Gäller ev mer den 5 växlade 530:n
jo
97
jol

540 iT -97
Hej! Kan bara hålla med dom som säger att om bensinförbrukningen är avgörande så ska du inte kolla på dom här bilarna.. Min går att köra väldigt billigt om jag är på det humöret ;) ca 0,85 på landsväg, men det tröttnar man snart på:)
Min snitt förbrukning senaste 1500milen ligger på 1,13. detta gäller en 6vxl manuell 540 -95 Jag älskar den bilen den går som en dröm:))

Det kan göra ont att jaga älg med bil.!!
Märkligt att de skall dra så mycket. Jag har själv M50B25 i min bil, det vill säga en sexa på 2,5L och 192hk. Det är trotts allt ingen större skillnad mot en åtta på 3L och 218hk. Min bil går utan problem på 0,85L/m vid blandad körning, och då har jag inte ens vanos.
samke
nej, bensinförbrukningen är inte direkt avgörande, jag vart bara lite överraskad över att den drog så lite
Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
0,9 har jag fått ner vår 540iT till men det var under en resa sthlm - oslo.

Annars ligger den enl färddatorn på ca 1,2blandadkörning... och då är det min mammas bil. Hon är verkligen inte en sådan person som gasar och håller på. Det är silkesmjukkörning, aldrig hård acc eller liknande.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Körde 530 manuell som bäst på 0.83 över en hel tank. Annars runt 0.9 på långkörning.

Skit samma om det är 525, 530 eller 540, alla går att köra snålt tycker jag. Det beror bara på hur gasglad man är.

Automatarna drar iväg som bara den i stan i förbrukning. Manuell går mycket snålare där. På landsväg är det dött lopp.
Min 530iAT -93 ville ha 1,43 i snitt ToR till jobbet, 1,4 mil enkel resa.
Totalt snitt låg på 1,14 och bottennoteringen var 0,72 över 22 mil.
Allt som oftast så låg jag under litern på långkörning med en snittfart på över 100.

///Micke
Touringklubben: Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Problemet är ju inte att få en låg förbrukning under långfärd, det e lätt. Det svåra är att hålla den nere. En omkörning med kick down och du får köra många mil för att kompensera det hela.

Jag hade en snittförbrukning sedan inköp på 1.41 och då var det blandat med landsväg, stad och lite bana.
(Nu tror jag iofs att den hade fel på membranet då den även gick lite med vibrationer på tomgång).
Att försöka komma ned till typ 1 - 1.1 känns som en alldeles för stor uppoffring när man har en V8.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Håller med om att det är enkelt att få låga siffror på långkörning, oavsett auto eller manuell.

Men med manuell drar V8orna förvånansvärt lite. Korta sträckor i stan till och från jobbet t.o.m vintertid gav mig inte mer än strax över litern.

Med automatare som ska värmas upp, och dessutom aldrig går in i "lock up" i stan så drar det massor mer. Och i köerna så tokvarvar ju motorn och bränner massor med bränsle så snart man lägger driven. Det är därför jag har gjort jobbet att växla själv, det sparar massor av bensin men jag har ändå åkt V8 mycket billigt.
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Har mätt min sen jag köpte den och den står nu på 1.26 l/mil. Det är mest stadskörning, kanske ca 75 - 80%.

Sommar långkörning = 0.95 l/mil
vinter stadskörning = 1.45 l/mil

/Gunnar
/Länk
Helga
Efter att ha kört 530 resp 540 E34 så blir du lika nöjd med en 530 om du INTE provar 540. Kommentarer överflödiga.

//Helga
Visa användare
279
norda
540iA -93
ska du köra billigt så ska du nog köpa ett annat märke än bmw! att åka i en 540 är en njutning och med v8 blir det kanon! sen att den drar det gör ju inget för upplevelsen är ju underbar.

//norda
Min 540 står på 1,24 liter milen på den ena förbrukningen som inte nollställts sedan i mars, och 0,98 på den som nollställts vid förra tankningen för 25 mil sedan idag. Blandad stad/landsväg.

rsarits
Precis hemkommen efter en 600mils tur genom Österrike och Tyskland.
530 -95 med automat, 3 vuxna och två barn, packning för två veckor i bagaget. HÅRD körning genom Tyskland, (160 - 210km/h), ganska mycket alpkörning och stadskörning. Har inte någon gång under resan brytt mig om hur mycket bilen drar, dvs kört i första hand för att ta mig fram, inte för att spara bensin.
Det var varmt oxå, Kliman har gått för fullt hela tiden.
Slutnota är: snittförbrukning på hela resan 1,10l/milen.
Med den körningen bakom mig, så har jag svårt att förstå hur man kan komma upp i mer än 1,2 blandad körning med en 530 med automat.
Helga
Alla bilar drar mindre bensin/diesel i Tyskland.
Vad jag tror beror på att motorn jobbar bra mycket bättre på de varv där den trivs. Och kanke lite bättre bränsle också.

//Helga
th
19
theangel
530iA-93
håller med rsarits.Min 530 ia drar inte mycket trots hård körning ;) vilket gjorde mig glad. Köp den bil som du fastnar för och som känns rätt.Hoppas du finner det du letar efter.

"Det kostar att ligga på topp"

theangel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.