AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.084

Ryckig och slö 330 vid acceleration

Sida 1 av 2
Ma
11
MaLa1975
330i Touring -01
Igår när vi körde vår 330i -01 från Uppsala hem till Lund stannade vi för att tanka (blyfri -95 oktan) på en Uno-X mack nånstans i södra Småland. När jag skulle starta bilen gick den inte igång direkt som den brukar utan startmotorn gick en bra stund innan motorn gick igång. Testade för säkerhets skull igen för att se om det var en engångsföreteelse men med samma resultat. När jag sen körde iväg från macken märkte jag att bilen inte uppförde sig som vanligt. Den kändes slö och vid gaspådrag ryckte den lite grann, alltså ingen jämn kraft som det brukar. När vi sedan kom ut på motorvägen igen märktes det ännu mer att den vid acceleration var märkbart slö och drog ojämnt. Lade mig för säkerhets skull på farthållare och då märktes inget. Varvtalet var som vanligt och den verkade inte dra mer bensin än vanligt.

Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara? Kan det vara så att jag fått sämre kvalitet på bensinen än 95 oktan och att motorn därför gör uppror? För faktum är ju att symptomen uppstod efter att jag stannat för att tanka..
Visa användare
586
wdac
325i -05
var det snustort i tanken? för det tar ett tag för den nytankande soppan att ta sig fram till motorn, skulle gissa på att du har tappat någon cylinder pga något, kan vara ett elfel eller någe,

kolla tändstiften å dra åt dem, had vart med om liknade problem med min gammla 325 -93 att 3 av 6 tändstift hade börjat gänga ur sig, drog åt dem å bilen gick som en klocka igen efter det.

visst märker jag en viss skillnad när ja tankar 98 i min bil istället för 95 men skillanden mellan 98 och 95 är at 98 är högkompritons soppa, tex min MC (SuperMotard) startar endast på 98oktan för att den har högtkomp på kolven.

BMW Williams F1 Team.
Ma
11
MaLa1975
330i Touring -01
Det var ca 5 liter kvar och jag tankade fullt.. Brukar tanka 95 och har aldrig haft problem med det tidigare. Har inte märkt någon större skillnad på 95 och 98 när jag jämfört tidigare men första tanken efter detta var ju att bara köra 98 i fortsättningen, OM det nu beror på bensinen... Det känns lite som att det är det man hoppas att det beror på men att det antagligen är något betydligt otrevligare problem..
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det kan vara en kamaxelgivare som är defekt. Det är lätt att kontrollera på verkstad via diagnosuttaget. OM det är detta fel kostar det ungefär en tusenlapp att reparera på verkstad.
Ma
11
MaLa1975
330i Touring -01
Nu har jag varit iväg en sväng med bilen till tvätten. När jag startade den var den precis som vanligt, inga problem alls och när jag körde till tvätten uppträdde den också precis som vanligt, gensvar direkt vid gas och jämn kraft hela tiden...

MEN, när jag tvättat den och skulle köra ut från tvätten var det återigen svårt att starta. Först efter 3-4 sekunder med startmotorn gick den igång. Och sen var den slö och ryckig vid acc igen...
Problemet verkar alltså komma när jag startat bilen när den är varm.

No
5.161
Nockenwelle
Exakt samma syndrom som jag hade när givaren till insugskammen behövde bytas. Var motorn helt kall då den startades gick den precis som den skulle. Hade den varmkörts och sedan fått svalna, men inte så mycket att den blev kall, var den svårstartad och kändes mycket slö. Dessutom hade den ojämn respons på gaspådrag samt tjuvstannade lätt. Enligt verkstaden var det ett relativt vanligt fel på dessa motorer.
Ma
11
MaLa1975
330i Touring -01
Tack Nockenwelle, ska ta och boka tid hos BMW så får vi se om det är det som är problemet!

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
ett litet tips:

330 ska köras helst på 98 oktanig soppa.
330 Går alldeles utmärkt på 95.

Även jag får lägga min gissning på trasig kamaxelgivare.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Kan nästan garantera att det är kamaxelgivaren.Då går den som den ska när du startar den kall,men stänger du av motorn och startar igen,så kommer felet...Det enda är då att låta den kallna helt för att den ska gå riktigt igen...Tippar på närmare 2500:- för byte på bmw..

E46 fantast!!Inne på min elfte för tillfället..Och fler blir det :-)
Ma
11
MaLa1975
330i Touring -01
Ja det verkar som att det skulle vara den som är problemet. Har bokat tid hos Jarls i Helsingborg på fredag, så jag kanske kommer lite billigare undan om jag har tur...
Ma
11
MaLa1975
330i Touring -01
Japp då var bilen hämtad från Jarls och frisk igen. Det var som ni trodde, fel på kamaxelgivaren.. Bilen känns som ny igen.

Notan gick på 2054kr varav felsökningsavgiften var på 600kr, materialkostnaden dvs kamaxelgivaren 860kr och arbetskostnaden för en timme 594kr.
Kan inte tänka mig att det hade blivit billigare på BMW.

Dessutom fick jag ett mycket bra mottagande, fri lånebil samt en snabbvisning och "provlyssning" på en Alpina B3 3,2... :-) DET hade jag garanterat aldrig fått hos de stränga farbröderna på BMW i Lund. Så jag tycker det var värt de extra milen, det är inte många gånger man har varit glad efter att ha hämtat bilen på verkstan och pungat ut med 2000 spänn...

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Felsökte dom i en timme eller är detta en grundavgift?
No
5.161
Nockenwelle
Det kan bli billigare på BMW. Jag betalade 1327:- inkl. moms för byte av kamaxelgivare.
Ma
11
MaLa1975
330i Touring -01
Player:
Felsökningsavgiften är grundavgift. Då ser dom dessutom andra fel som bilen kan ha registrerat. Jag hade inga förutom detta, som tur var...

Nockenwelle:
Tycker det verkar väldigt billigt med 1327:- för byte av givaren när bara materialkostnaden för bytet av min låg på 860:-. Har du en specificerad faktura där du ser vad varje moment kostar? Och vart lämnade du in den?
No
5.161
Nockenwelle
Jag fick det gjort på Novation i Uppsala. Arbetet kostade 512:- plus moms, materialkostnaden 550:80 plus moms.
no
82
norpan_norpan
528ia -98 Sedan
Mala1975:
En felsökningskoll kostar inte mer än 300:- på Autovation i Gävle.
Inte heller något av de andra modeller jag har haf har kostat mer än 300:-
Felsökte för övrigt min förrförra veckan.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
SOm någon nämde här att man ska köra 330 helst på 98, varför om jag får fråga? gäller det 328 oxå?
Ma
11
MaLa1975
330i Touring -01
Norpan:
Där ser man... Man kanske ska ge BMW en chans till då. Trodde nog att de skulle vara dyrare. Sen verkar det ju variera lite vart man lämnar in den. Själv bor jag i Lund och min egen erfarenhet av den lokala auktoriserade handlarn är väl sådär och jag har läst en hel del halvdana recensioner här på forumet om dem. Ska nog testa Förenade bil i Malmö (Fosie) nästa gång. Någon som vet om man får lånebil av dem?

bmw-patricia:
Läser man i instruktionsboken till 330 så står det att man ska tanka 98 MEN det står också att det går bra att tanka 95. Min och som det verkar, de flesta andras erfarenhet, är att det inte spelar någon roll. Du märker ingen skillnad och motorn "slits" inte mer för att du kör 95. Du kan med andra ord lugnt fortsätta tanka 95 med din 328.
Jag har ett annat "irritationsmoment":

När jag startar bilen för första gången på minst en halv dag, så hackar den lite.
Jag inbillar mig att det är pga att jag har "snöflingan" (extra kylning?) intryckt på klimatanläggningen...eftersom det har börjat ung samtidigt som jag började använda "snöflingan"...och då används väl en skvätt extra bensin till kliman...vilket alltså gör att bilen hackar lite precis vid start...
Eller?

/ Joakim

Länk
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Härliga tider... Det här forumet är guld värd. Har i stor sannoklikhet sasmma fel på min 528iT -99. Beter sig exakt likadant som MaLa1975:s bil. Det är bara frågan: vilken utav dom 2 givare är det som spökar. Är det nån som har ohmmätt sina givare? Kan man göra det, är det väldigt enkelt fixa det själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.