AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.174

728i -96, 0,66 liter milen

Sida 2 av 2
Gemini__
Min far äger en 728iA -99. Han blev mycket positivt överraskad när han räknade ut bensinförbrukningen(har gjort det vid ett flertal tillfällen nu). Färddatorn visar fel, men det är inga extrema felvärden. Men som alltid när man vill ha den verkliga förbrukningen kan man inte stirra sig blind på färddatorn. 728:an går riktigt snålt, så är det bara. Har inga siffror här på rak arm, kan höra med honom sen om det är av intresse.

Mvh:
Thomas
Japp, 728an är snål...men i stan kan även 2.8an svälja en hel del soppa då den skall knuffa fram klumpedunsen från det ena rödljuset efter det andra...

The Seven Series...Cause I ride with pride!
we
16
wester
325i-87turboprojekt
jag kör min på 0.73 långkörning enligt datorn men sanningen ligger någonstans kring 0,78!! normal blandad körning kring 0,85 om man jämför vikt och storlek på bilen (728-97) så är den otroligt ekonomisk
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Jag mätte bensinförbrukning(tankade fullt före resan och fullt efter resan) på en långresa fram och tillbaka till Dalarna när jag försökte hålla hastighetsgränserna, mestadels 90-väg. 0.79 l/milen blev resultatet. Då med dubbade vinterdäck!

Även körd lugnt vill dock min bil dra uppemot 1.3-1.4 i stadstrafik, varför min snittförbrukning ligger närmare 1,2 l/milen.

Jag tror en stark förklaring till den relativt måttliga förbrukningen i konstant landsvägsfart beror på att bilen är så högt växlad. I stadstrafik kommer bilen inte undan Newtons 2a:lag....F=ma...
Stor massa->Stor kraft behövs för acceleration->Hög bränsleförbrukning
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Jag instämmer med Friedrich teori om hög utväxling.
Körde själv förra veckan min e38 750 från Gbg-Örebro t.o.r på 0,97 uppmätt förbrukning. Färddatorn indikerade 0,95 vilket jag anser vara en acceptabel felvisning. Bör nämnas att jag aldrig körde över 100 km/h och med extremt försiktig gasfot. Mitt syfte var att kolla hur snålt den går att köra. I stadstrafik har jag däremot aldrig kommit under 1,3 l/m.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Check brake lining kom upp på displayen och jag bytte bromsbeläggen.
Men när det var klart såg jag att det fortfarande stod check brake lining på displayen !

Varför ? måste man nolla den ? nån som vet ?

ugge
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Låt nyckeln vara i läge 1 i 30sekunder så släcks lampan. Förutsatt att du bytt till nya slitagevarnare eller i värsta fall slutit kretsen genom kortslutning.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Sorry ! jag glömde visst att jag var i en annan sida redan !

ugge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.